HowCome Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Hei! Er ute etter en billig så mulig PC, og det er veldig viktig at den er stille! Den skal ikke drives til noe krevende arbeid, men ønsker en stor arbeidsflate. Så den må kunne drive en 30" skjerm uten problemer. Noen som har tips til oppsett? Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 sevbygging eller ferdig? Komplett har jo en god del ferdig som kan modes Lenke til kommentar
HowCome Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg tenkte å gjøre dette så billig så mulig, så selvbygging er vel det aktuelle. Morsomt er det også! Men hvis Komplett har noen gode konkurrenter mtp. pris, så setter jeg stor pris på forslag! Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Envær pc i dag vil klare å håndtere abreidsfalten til en typsik 30" (260 x 1600) eneste som kreves er at skermkortet har dural link DVI. sånsett kan du ta de billigste komponetne du finner i din ønskede butikk og slenge dem sammen. med en slik pc (word og sørfing og slikt) er det faktisk mulig å bygge en pc som er HELT lydløs i den form at du kansje kan klare deg med EN vifte som eneste bevegleige komponent (de finnes SSD på 16 gb til ca 1500 kr, som brude holle til en enkel win instalasjon og jobbdokumenter dette vil slåklart drive kostnadde opp noe, men du kan da klare deg med en vifte i bakaknt av kabinettet) Edit: for å prøve teorien min lagde jeg en kasse hos SHG.no (dette fordi de har de billigste SSD blant de norske butikkene for øyeblikket. Specs: Transcend SSD 32GB, SATA, 2.5" - MLC 1235 kr be quiet! StraightPower, 350 Watt 525 kr Ascrock A780FullDisplayPort, AMD AM2 644 kr Corsair VS4GBKIT667D2, 2x2048mb 590 kr AMD Athlon64 X2 4200+, AM2, BOX - DO 400 kr Scythe Ninja Plus, Multi Socket 299 kr LiteOn DVD+-R/RW/DL/RAM SATA BLACK 198 kr shg Case Astoria, No PSU, Black/Silver 322 kr total før frakt: 4213 kr leg merke til at det er med en 32 gb SSD som da ikke har noen bevegelige deler. Det eneste modifiseringen du trenger å utføre er å ta vifta av cpu kjøleren (Scythe Ninja Plus) og kjøre prosessoren passsivt. Hovedkortet har integrert ATI grtafikkbrikke, ikke noen racer i forhold til diskre kort men den er en av de to beste integrerte grafikkontrollerene på dagens marked og skal støtte 2560 x 1600 etter hva jeg leste i maualen for hovedkortet. Det er også 4 gb med minne da det du kan slå av hibernate og sideveksling på os, dette vil føre til at oset føles raskere å bruke, pluss at du bare sparer 300 kr på å gå fra 4 GB til 2 GB. PSU ble valgt da SHG ikke har noen passive PSUer (strømfrosyning) det burde være mulig å finne en hos enten netshop eller komplett men det krever at du handler fra flere butikker. Kabinettet er billig og enklet men med plass til en 120 mm vifte i bkakant skulle det vise seg at du ikke kan kjøre en x2 4200+ passivt, i så tilfeller kjøper du en støysvak vifte som du setter der. Prosessoren (x2 4200+) skulle holde i lange baner, men var av de billigeste dobletkjernen til am2 og kan trolig kjøles passivt. Angående dvd brenneren så veit jeg ikke om den er stille, men den skar trolig ikke brukes under arbeid så mye så det teller nok ikke mye. det som trengs ekstra her er skerm (det dyreste kompoenntet iom ønsket om 30") mus og tastatur og eventuelt høytalere Endret 18. mai 2008 av Brusfantomet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå