Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en starter ikke etter harddiskbytte (LØST)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et problem med en pc som har fungert stort sett helt fint fram til jeg nå nylig byttet ut hardiskene i den. Problemet nå er at den ikke har antydning til liv når jeg slår den på - lyset på hovedkortet lyser grønt, så det ser ut til at den får strøm, men som sagt hverken lyd eller lys ved forsøk på oppstart. Det eneste som har blitt gjort nå fra da den sist fungerte er at alle harddiskene ble koblet fra og noen nye satt inn. Vært forsiktig i fht statisk elektrisitet ved skifte. Den har stått i ca en uke frakoblet strøm før jeg i dag monterte de nye harddiskene og forsøkte oppstart.

Når jeg sier at den stort sett har fungert helt fint, så er det fordi at den en sjelden gang har gjort nettopp det at den ikke har respondert ved oppstart. Men da har den som regel startet og fungert helt fint etter et par forsøk - og så fungert helt uten problemer i lange perioder.

Har sjekka tråder her på forumet men ikke funnet noen som har samme problem eller har noen løsning så langt. Lurte på om det hadde vært en ide å ta ut batteriet på HK og cleara cmos, men tenkte jeg skulle se om det var noen som hadde gode tips først siden jeg ikke har gjort dette før.

Lurer selv på om det er noe galt med psu eller batteriet, men det ser jo ut til at HK får strøm.

Gode tips mottas med takk!

Endret av Telerion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope - ingenting er formatert siden det ikke er liv i PC-en etter at jeg bytta harddisker.

Og jepp, var forsiktig i fht statisk elektrisitet.

Når det gjelder hva som har strøm, så er det eneste jeg kan se at hovedkortet har strøm når jeg slår på brytern på baksida, da lyser det grønne lyset på hovedkortet slik det skal - ellers er det ikke liv.

Kom ellers på at PC-en også tidligere har en gang i blant (dog sjelden) hengt seg slik at det ikke har vært mulig å slå den av på vanlig måte - men at jeg har måttet slå av powerknappen bak. Derfor jeg lurer litt på om dette kan være et PSU-relatert problem. Den har dog funke helt fint etter restart selv om den hengte seg opp - tidligere altså. Etter harddiskbyttet er det intet liv.

Lenke til kommentar

Ok - batteri tatt ut og cmos cleara og ingen forskjell.

Har lest om at det går an prøve å kortslutte i gang ved å bruke et skrujern der power connector fra knapp til hovedkortet er - er det slik man gjør det og er det verdt et forsøk?

Hva sier dere ellers da? PSU som er gåen eller HK? Heller mot ny PSU atm selv, men er ingen ekspert..

Lenke til kommentar

Det stemmer ja.

Den ene harddisken er helt ny, det er den som jeg skal legge inn XP på. Ellers har jeg 2 andre disker som skal kjøres i Raid 0 som gaming disk - disse er det et gammelt OS på atm, men de skal formatteres.

Men uansett skal man kunne starte opp maskinen, og nå har jeg også testa oppstart uten noe annet enn cpu og ram tilkobla uten at noe skjer.

Lenke til kommentar

Ok - hjemme fra jobb og fått testet PSU-en ved å kortslutte den - takk for linken btw Hårek.

Og PSU'en startet - det er en Thermaltake Silent purepower 560W, så den startet stille og pent, men den bruker ikke bråke mye.

Og da er det vel bare igjen å teste kontakten mellom hovedkortet og knapp der konnektorn for system power er på system panel connector (20-pin panel) ikke sant? Er det så at man kan stikke et skrujern ned mellom der PWRSW skal stå og jumpstarte den slik?

Ser vel ut til at det kan være hovedkortet da? Eler kontakten mellom knapp i front og hovedkort.

Lenke til kommentar

PC skal starte ved å kortslutte PWR_SW som går til frontpanelet. Det skal bare en kort impuls til, i motsetning til på PSU hvor PSU bare går sålenge koblingen holdes.

Derav kan man jo utlede at det ikke er direkte kobling mellom PWR_SW og PSU. Det er kretser på hovedkort som styrer PSU.

Lenke til kommentar

Update:

Har prøvd å kortslutte den connectorn PWR_SW som går til frontpanelet med et skrujern mellom de to pins'ene - uten respons.

Så da blir vel konklusjonen at det er en krets på hovedkortet som er fucka og som ikke overfører power fra PSU - og at det blir nytt hovedkort som er løsningen?

Hvis ikke let me know - får vel se meg om etter nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...