Gå til innhold

En bra mikrofon?

Kimelimm

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har da tenkt og ha meg et lite hjemmestudio (digital musikk da). Og jeg er p åggod vei. Nå skal jeg kjøpe meg mikrofon, er detn oen som veto m noen bra ? Er mest til trance og hardstyle jeg tenkte på, men bare en bra mic er bra! Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Shure SM58

helt knall solomic, koster mellom 1000 og 1500 kroner.

Tror du bør spørre om litt mere info før du foreslår noe her;) Det du nevner er ingen typisk vokalmikrofon, når man snakker studio, og den ville også i likhet med alle mikrofoner vært en sann katastrofe uten et egnet lydkort/preamp. Shure SM58 er en knallbra dynamisk mikrofon, men i et studio vil man heller gå for en stormembran kondensatormikrofon når man skal ta opp vokaler.

Til trådstarter: Har du et lydkort med preamp? (eller bare preamp?) Hvis ikke må du enten anskaffe deg dette, eller gå for en USB-mikrofon.

Hvis du har lydkort med PreAmp, eller skal anskaffe deg det, gå for AKG Perception 200. Jeg har denne mikrofonen selv, og kan fortelle deg at du vil ikke angre en dag hvis du kjøper denne. Jeg betalte kr. 1 700 for min, det var en kampanjepris, men du får den fremdeles til kr. 1 900 hos nettbutikken til Tre45.

Hvis du ikke skal bruke preamp, se om du kan få tak i Samsung C01U, har hørt gode ord om denne USB kondensatormikken. (Dere andre må gjerne komme med andre forslag her, siden jeg har ingen god kunnskap om USB-mikrofoner.)

En liten oppsummering her da.....hvis du skal bruke AKG Perception 200 og preamp, så må du forsikre deg om at preampen har en 48 volts fantommating, hvis ikke får du ingen lyd av denne mikrofonen, siden det er en kondensatormikrofon.

Du bør også anskaffe deg stativ og popfilter. Stativ er en stor fordel, i og med at hvordan du står når du synger, er veldig avgjørende for din prestasjon. Popfilter forbedrer kvaliteten betraktelig ved å dempe skarpe 'p'er og slikt, pluss at den beskytter mikrofonen din mot fukt.

Husk at kondensatormikrofoner fanger opp det meste som finnes av lyder der du er, ja, kansje til og med lyder du ikke visste fantes. Du må enten ha en veldig stillegående PC, ellers må du ha kabel lang nok til å gjøre opptakene i et annet rom. Det er også en fordel at rommet har god akustikk, men dette vil neppe være noe problem for deg, så lenge det ikke er et helt tomt rom....da kan det derimot bli problemer med uønsket klang. Pass også på at signalet holder seg under 0 dB, ellers får du en fantastisk stygg lyd:)

Til sist, husk at en kondensatormikrofon ikke tåler å bli brukt som hammer, med andre ord: vær forsiktig med den. Lykke til:) Spør hvis du lurer på mere da!

Lenke til kommentar

Det er mye riktig i det du sier her, men jeg synes du glemmer en veldig viktig ting.

Det er rommet man har mikrofonen i, riktignok nevner du noe om "stille", men ellers skorter det litt.

Rommet man bruker mikrofonen i, har minst like mye å si som mikrofonen. Hvis man tar opp noe, inne i et hjørne av rommet, og man har satt opp en lydfelle, for eksempel et par gamle madrasser i det nevnte hjørnet, får man et mye bedre opptak med nesten hvilken som helst drittmikrofon enn en superfin stormembran random plassert midt i et vanlig rom. Veldig mye av handler om å få kontroll over akkustikken rundt mikrofonen. Uønsket klang er det nesten umulig å bli kvitt, uten at det går på bekostning av tonaliteten ellers.

For oss amatører, er det å bruke penger på omgivelser stort sett mye lurere enn å kjøpe en dyr merkevaremikrofon.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Det er mye riktig i det du sier her, men jeg synes du glemmer en veldig viktig ting.

Det er rommet man har mikrofonen i, riktignok nevner du noe om "stille", men ellers skorter det litt.

Rommet man bruker mikrofonen i, har minst like mye å si som mikrofonen. Hvis man tar opp noe, inne i et hjørne av rommet, og man har satt opp en lydfelle, for eksempel et par gamle madrasser i det nevnte hjørnet, får man et mye bedre opptak med nesten hvilken som helst drittmikrofon enn en superfin stormembran random plassert midt i et vanlig rom. Veldig mye av handler om å få kontroll over akkustikken rundt mikrofonen. Uønsket klang er det nesten umulig å bli kvitt, uten at det går på bekostning av tonaliteten ellers.

For oss amatører, er det å bruke penger på omgivelser stort sett mye lurere enn å kjøpe en dyr merkevaremikrofon.

Du har rett i at jeg var litt upresis på dette, er jo selv nøye på dette når jeg gjør klart opptaksrommet hjem. Haken er ofte at man bruker rommet til andre ting enn opptak også. Dersom man er i den situasjonen, er ofte kunsten å finne det rommet som i utgangspunktet har best akustikk. Et bad med vegger av flis er et godt eksempel, på et grusomt opptaksmiljø. De harde flisveggene skyter lyden som en sprettball mellom seg. Jeg bruker selv soverommet

mitt til opptak. Der er det til vanlig flere madrasser, masse klær og noen tepper, dette absorberer lyd. Disse teppene kan jeg også hurtig henge opp bak meg, som en midlertidig lyddemper når jeg gjør opptak. I tillegg er det senger og skap der, som forebygger ulempen som følger med et firkantet rom.

Angående den mikrofonen, så er det med god grunn jeg nevner akkurat denne. Du får den som sagt til 1 900, og det er ikke veldig mye for en stormembranmikrofon. Men det er ikke bare det, den er virkelig god, både jeg selv synes det, og det har blitt sagt i flere omtaler at den tilsvarer en mye dyrere mikrofon. AKG produserer generellt produkter av høy kvalitet til snille priser.

Lenke til kommentar
Hei! Takk for svar alle sammen! Jeg er ikke helt sikker på om jeg har PreAmp, har realtek 96 eller hva det heter :lol:

Jeg Googlet realtek 96, fant ikke stort, men alt tyder på at du trenger noe annet hvis du skal ta opp vokaler. Så dersom du skal gå for den AKG-mikrofonen, så må du kjøpe det et nytt lydkort. M-Audio MobilePre skal være et kurant lydkort for en som ønsker en billig løsning. Som du ser, får du den til kr. 1 300 hos Tre45's nettbutikk.

Men er USB mic bra? Jeg har ikke så mye peil på mikrofoner dessverre :)

Det skal ikke være noe galt med USB-mikker, spesielt ikke kondensatormikker. Har hørt gode ord om den jeg nevnte, og det fra folk jeg vet har god greie på dette. Men slike USB-mikker er litt vanskeligere å få tak i da, her i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...