Gå til innhold

Overføre eller omregistrere enkeltpersonsforetak?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bygd opp et firma som begynner å rusle og gå av seg selv. Jeg har dyktige ansatte som jeg har delegert mange viktige oppgaver til, og de er blitt ganske selvstendige. Nå er det kommet til et punkt der jeg synes min oppgave i firmaet er ganske ubetydelig (og litt kjedelig), og jeg ønsker å skille meg ut av arbeidet i firmaet for å ta meg en lederstilling jeg er blitt tilbudt en annen plass.

Jeg ønsker å beholde min eierandel i firmaet (som vil være 50% ved utskillelse, jeg har en investor som har bidratt med de andre 50%). Men jeg ønsker ikke at firmaet skal være registrert på meg lengre, mye på grunn av det ansvaret jeg må overføre på andre. (og jeg er jo registrert som daglig leder i mitt enkeltpersonsforetak!).

Det jeg lurer på er: Hva er den gunstigste selskapsformen å overføre firmaet på ut ifra mine kriterier? Hvordan kan det løses i praksis? Er det skatt på overføring? Evt. hva og hvordan?

Er mye som må klaffe for å få det til, men jeg vil nødig takke nei til den nevnte lederstillingen, og jeg håper dere kan hjelpe meg med dette så fort som mulig:) Spør gjerne om det er mer dere lurer på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med du har litt kapital i selskapet. Jeg ville ha opprettet et AS, og så solgt eller "gitt bort" eventuelle avtaler osv til AS'et. Ingåtte avtaler må nok oppdateres da du får nytt org-nummer osv (i hvert fall så må kunder informeres). Jeg VET ikke, men det er ikke mulig å kjøpe / selge / fusjonere fra/med et enk TROR jeg.

Andre selskapsformer er nok også mulig (som for en et NUF), men husk at det KOSTER ikke 100000 å opprette et AS.. Du kan "bruke" pengene i etterkant (kjøpe utstyr til bedriften osv). Er jo mulig med begrenset regnskapsplikt osv med NUF i forhold til AS, men AS er jo litt mer "seriøst" uansett.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg bak lohelles svar. Jeg ville også opprettet et, eller to, aksjeselskap og overført verdiene til dette selskapet. I teorien så har du ikke lov å overføre avtalene fra ditt personlige, til AS'et helt uten videre. Om selskapet ditt omsetter for store penger, ville jeg tatt kontakt med en bedriftsrådgiver for å finne en gunstig løsning på dette.

Grunnen til at jeg nevner to AS, er at det gjerne vil være gunstig for deg å ha et holdingselskap i tillegg. Om investoren som eier 50% er interessert i å ta ut mest mulig penger i utbytte, og du ikke er det, slipper du "dobbel" beskatning om du ønsker å reinvestere utbyttepengene. Å opprette to selskap koster deg et par tusen mer i etablering, og litt mer i revisorhonorar. Derimot trenger du ikke å legge ut 200.000,- i aksjekapital. Det man gjør er rett og slett bare å opprette holdingselskapet først, og deretter bruke de 100.000,- som står i holdingselskapet til å opprette et driftsselskap. Grei måte å få opprettet begge selskapene på. :-)

Jeg ville holdt meg unna NUF selskap. De kan oppfattes som useriøs, i tillegg til at det nok i løpet av får år vil komme revisorplikt der også.

Et annet aspekt jeg ville vurdert er i forhold til denne lederstillingen du har fått tilbud om. Du sier arbeidsoppgavene dine i selskapet har blitt både ensforming og kjedelig. Jeg ville tenkt over hva du kan gjerne for at selskapet ditt videre skal vokse, og i tillegg hva du kan tjene på det i det lange løp. Kanskje du kan lage deg mer spennende oppgaver ved å heller jobbe med å få selskapet til å vokse...? Dette er jo selvsagt opp til deg, men ville bare nevne det.

Har vært i noen lunde samme situasjon, hvor jeg har fått tilbud om andre jobber og "raske penger". Vet at det er meget fristende på kort sikt, men angrer på ingen måte at jeg har takket nei til slike tilbud. Vær i hvert fall sikker på at din oppsigelse ikke vil få negativ effekt på dine ansatte. Som grunder er man ofte "limen" som holder selskapet samme. Kjedelig hvis det du har bygget opp går i do to-tre måneder etter du slultter...

Håper du finner ut av det på en god måte! Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg stiller meg bak lohelles svar. Jeg ville også opprettet et, eller to, aksjeselskap og overført verdiene til dette selskapet. I teorien så har du ikke lov å overføre avtalene fra ditt personlige, til AS'et helt uten videre. Om selskapet ditt omsetter for store penger, ville jeg tatt kontakt med en bedriftsrådgiver for å finne en gunstig løsning på dette.

Grunnen til at jeg nevner to AS, er at det gjerne vil være gunstig for deg å ha et holdingselskap i tillegg. Om investoren som eier 50% er interessert i å ta ut mest mulig penger i utbytte, og du ikke er det, slipper du "dobbel" beskatning om du ønsker å reinvestere utbyttepengene. Å opprette to selskap koster deg et par tusen mer i etablering, og litt mer i revisorhonorar. Derimot trenger du ikke å legge ut 200.000,- i aksjekapital. Det man gjør er rett og slett bare å opprette holdingselskapet først, og deretter bruke de 100.000,- som står i holdingselskapet til å opprette et driftsselskap. Grei måte å få opprettet begge selskapene på. :-)

Jeg ville holdt meg unna NUF selskap. De kan oppfattes som useriøs, i tillegg til at det nok i løpet av får år vil komme revisorplikt der også.

Et annet aspekt jeg ville vurdert er i forhold til denne lederstillingen du har fått tilbud om. Du sier arbeidsoppgavene dine i selskapet har blitt både ensforming og kjedelig. Jeg ville tenkt over hva du kan gjerne for at selskapet ditt videre skal vokse, og i tillegg hva du kan tjene på det i det lange løp. Kanskje du kan lage deg mer spennende oppgaver ved å heller jobbe med å få selskapet til å vokse...? Dette er jo selvsagt opp til deg, men ville bare nevne det.

Har vært i noen lunde samme situasjon, hvor jeg har fått tilbud om andre jobber og "raske penger". Vet at det er meget fristende på kort sikt, men angrer på ingen måte at jeg har takket nei til slike tilbud. Vær i hvert fall sikker på at din oppsigelse ikke vil få negativ effekt på dine ansatte. Som grunder er man ofte "limen" som holder selskapet samme. Kjedelig hvis det du har bygget opp går i do to-tre måneder etter du slultter...

Håper du finner ut av det på en god måte! Lykke til!

Hei og takk for gode svar til begge to!

Jeg heller også mot et AS heller en NUF, og synes din løsning til to AS virker ganske gunstig for min situasjon. Var ikke klar over denne muligheten, så det var nyttig info!

Litt utdyping av min og firmaets situasjon:

Vi omsatte for 50000 sist mnd, med forventet 20% økning per måned, altså 60000 denne mnd. Totalt dette året forventer jeg en omsetning på 1,5 mill. Brutto overskudd er på ca 20%, men vi har en del utgifter og investeringer utover dette, og et par situasjoner (skatt bla.) tatt i betraktning, gjør at vi helst vil sitte uten overskudd.

En del av grunnen til at jeg ønsker meg mot nye marker er at jeg har hatt min inntekt fra NAV det siste året. Situasjonen der er litt endret, og jeg er redd jeg mister den støtten (som er på ynkelige 7700 kroner/mnd netto) dersom jeg fortsetter å eie/drive mitt eget firma.

Jeg skulle ønske jeg kunne fortsette å arbeide med firmaet - jeg ser jo at jeg kan tjene mye penger på sikt. Men akkurat nå står økonomien min på et minimum. Jeg lever på lånte penger, og det er ikke sikkert jeg får mer støtte fra NAV fremover. Jeg er mye i tvil om hva å gjøre her, og det er skikkelig vanskelig å bestemme seg for hva jeg skal gjøre fremover.

Jeg heller jo også litt mot forslaget om å arbeide med utvikling av firmaet, kanskje jeg ville fått igjen litt av gnisten?

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre i hvilke marked dere opererer? Som jeg sa så har jeg vært gjennom litt av samme opplegget selv, også å være på nippet av å selge bedriften til en langt lavere sum enn jeg burde fått for den - på bakgrunn at at luften har gått ut av ballongen. Nå skal det sies at det ikke har vært pga økonomien.

I min situasjon så var det vel egentlig en god ferie som reddet piffen første gang. En ferie kan absolutt anbefales for å få litt perspektiv på tingene. :-)

Når det er sagt så tror jeg nok en slik løsning vil være greit for din del. Med tanke på to aksjeselskap. Derimot vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med en bedriftsrådgiver som også kan sette ting litt i perspektiv for deg. Om du forventer en 20 % årlig vekst så burde vel de være muligheter for vekst i forhold til at du skal kunne leve av arbeidet ditt?

Uten å vite for mye om din situasjon, så antar jeg at siden du sier dere ikke har et overskudd, er din lønn = 0. Tatt i betraktning at du har et enkeltmannsforetak, og din lønn = overskuddet. Du nevner investeringer. Utgiftsføres disse direkte, eller aktiveres og avskrives de? I så fall vil jo et overskudd være til stedet, til tross for at det gjerne står null på konto. I et slikt tilfelle vil det kanskje være lurt å lånefinansiere disse investeringene. Jeg vil igjen henvise til bedriftsrådgiver. Dette koster deg nok noen kroner, men er absolutt å anbefale!

I min situasjon har jeg vært opptatt av langsiktig tankegang. Med dette mener jeg at jeg har vært opptatt av hva som er vært til det beste for selskapet på lang sikt, i stedet for å se på kontoen hva vi har nå, og hvordan vi skal klare å overleve på kort sikt - slik mange småbedriftseiere gjør. Jeg er selv økonomistudent på heltid, men bruker samtidig bedriftsrådgiver for å hjelpe meg til å realisere de mål og ønsker jeg har for selskapet. På denne måten får jeg innspill fra mennesker med langt mer kunnskap og erfaring på akkurat dette. Det koster noen kroner, men for min del har dette gjort at min omsetning, og overskudd, har tredoblet seg det siste året. Selvsagt ikke bare takket være bedriftsrådgiver, det har absolutt gitt meg gode innspill og hjelp i tankegangen.

Som sagt, håper du finner ut av det til det beste for deg! Vil absolutt ikke anbefale deg å ta noen avgjørelser før du er 100 % sikker. Jeg svarer mer enn gjerne om det skulle være noe mer du lurer på. Lykke til videre! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...