KjellV Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Siden jeg spiller meget lite (eneste jeg spiller er Championship Manager) vil jeg ha et dual system og trenger anbefaling ang. hovedkort. Er det slik at nVIDIA skal komme ut med nytt dual kort om en liten stund? Er jo litt dumt å kjøpe et av de "gamle" hovedkortene hvis det snart kommer nytt. Lurer også på CPU. Vurderer Duron 1,3GHz men hvis XP1700+ kan kjøres på det blir det nok 1700+. Vet de første 1700+ gikk an å kjøre dual med, men ikke 2000+ (ca) eller over. Vil også overklokke litt så hvor høy fsb takler hovedkortene (ca)? Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Vel, jeg kjører et Asus A7M-266D som jeg er meget fornøyd med. Fordelen med dette er at det kjører vanlig DDR minne, i motsetning til mange andre som krever registrert minne. BTW, artikkelen til hw viser litt manglende fortåelse av hvordan dual systemer med AMD fungerer - spesielt med tanke på det her med minnebåndbredde. Dual AMD systemer har ikke markant lavere minnebåndbredde enn tilsvarende singelsystemer. Derimot *er* det to CPUer som skal dele den samme minnebåndbredden. At performance for dual chipsettet er noe dårligere enn tilsvarende singelsystemer skyldes hovedsaklig at 760MPX begynner å bli aldrende. Besøk http://www.arstechnica.com for mer info om arkitektur og minneteknikk, mye bra lesning der. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 uhm....kjører du server ller (filserver for større selskap) for hvist ikke, så erre bare bortkasting av penger. pluss, ikke alle spill støtter dual CPU løsninger Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 uhm....kjører du server ller (filserver for større selskap)for hvist ikke, så erre bare bortkasting av penger. pluss, ikke alle spill støtter dual CPU løsninger Siden jeg spiller meget lite............... Kjører en del programmer samtidig. Vet dual er dritt i spill men som sagt: Jeg spiller ikke Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 uhm....kjører du server ller (filserver for større selskap)for hvist ikke, så erre bare bortkasting av penger. pluss, ikke alle spill støtter dual CPU løsninger Og denne konklusjonen har du kommet frem til helt selv? Du har vel ingen erfaring til å støtte denne teorien vel? Jeg ville heller hatt en dual 500MHz enn en 1000MHz. For å si det slik: Alle programmer "støtter" dual, fordi du kjører jo aldri bare 1 tråd (Trykk Ctrl+Alt+Del, taskmanager, Performance, og les av hvor mange tråder du kjører akkurat nå. Jeg kjører 312). Selv om du ikke alltid får dobbelt på et program, så får du det delt på alle programmene du kjører. Dersom du virtualdub'er, surfer, spiller WC, brenner en CD, er FTP server for folk som henter av deg, så har du kraft til å drive alt. Vanlig windows bruk blir UTROLIG mye raskere. "Once you dual, you never go back". Jeg har selv hatt et ASUS P2B-D med dual p3 450MHz -> solgt Jeg har nå et Intel STL2 med dual p3 1000MHz og SCSI og et ASUS A7M-D som har to XP1700+ liggende og venter på å bli installert. Dersom du ikke finner noen grunn til at du ikke skal kjøpe dual, så sett i gang. "You go girlfriend". Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Tror det blir Asus hvis det blir dual med det første. Lurer på å vente siden nVIDIA skal komme med nytt kort siden hk er heller dyrt og dumt å kjøpe nå og nytt om et par måneder (tenker man alltid slik får masn jo aldri kjøpe noe, men når det gjelder dual amd tenker jeg det er lurt ) Men ang. CPU. Går det an å kjøre dual med XP1700+ t-bred? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Har sjøl et Asus A7M266-D og et MSI KD7 - Master-L og må faktisk si at MSI'n slår asus'n. Det virker kjappere ... og ikke minst; du kan sette multiplieren på MSI. Det går IKKE på Asus'n. På MSI'n har jeg nå to XP1700 som kjører som MP1900+ . Asus'n skal få et par Duron 1200 når jeg får dem. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Har sjøl et Asus A7M266-D og et MSI KD7 - Master-L og må faktisk si at MSI'n slår asus'n. Det virker kjappere ... og ikke minst; du kan sette multiplieren på MSI. Det går IKKE på Asus'n. På MSI'n har jeg nå to XP1700 som kjører som MP1900+ . Asus'n skal få et par Duron 1200 når jeg får dem. Tror egentlig jeg går for MSI siden jeg er MSI-fan. Liker også fargen. Men går det an å kjøre dual med XP1700+ T-bred? Med å sette multiplieren, mener du at man først må låse opp CPU eller kan man stille uten å låse opp (slik som på nFORCE2)? Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 For det første så aner jeg ikke hvordan man SMP-enabler en Tbred. Veit heller ikke OM det går lenger. Men en ting er sikkert. MSI KD7-MASTER-L kan IKKE "låse opp" en Tbred. Det er det kun nFORCE2 og KT400-baserte hovedkort som kan. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 "Men en ting er sikkert. MSI KD7-MASTER-L kan IKKE "låse opp" en Tbred" hva mener du egentlig med det? Det er vell ingen hk som kan låse opp en cpu, du må jo connecte bridgene på cpu'en for å klare det. Og hvis du gjør det så kan du stille om multipler på msi k7d L. For å få smp støtte for xp cpu'er så må du connecte 1 L5 bridge. her er en liten tråd om hvordan du låser opp en xp for å fungere i smp http://forums.2cpu.com/showthread.php?thre...ht=Thoroughbred quote Just a short summary what u have to take care of when modding XP Thoroughbreds to a MP for DUAL-HEAVEN: 1.)Look for the L5 bridge (near the L5 marking) see pic 2.)Carefully scratch the two dots to remove protective coating with a scalpel 3.)Even if quoted somewhere else: Isolate the lasercut gap with superglue (carefully cover the contacts with tape) some thin paints can get into the gap and cause problems 4.)Then just paint with conductive paint (defogger repair paint does it too) 5.)Use a strong PSU (Enermax EG651 for example) 6.)U can use non registered RAM (up to 2GB) but ONLY in the 0 and 1 Slot (check documentation) 7.)Check that ure MB has a Thoroughbred supporting BIOS 8.)carefully mount Heatsinks with heatconductive paste (can make 10° in difference!!) 9.)Put in as many fans into ure case as u can (Chieftech is a good one: up to 5 fans low speed possible, reduces Temp 5°) 10.)Be prepared for a lot of fun ;-) A.)If u get on POST that one CPU is not available or is a XP ure mod went wrong start over at 1.) B.)If machine doesnt start clear CMOS put in ONE CPU and try again. This is how u can find out wich CPU isnt modded properly C.)The L5 mod doesnt cause any POST or stability problems D.)The cores must not be close production numbers E.)CPU cores and speed must be the same (palomino-thoroughbred doesnt work) F.)Only Windows NT4, W2k, WXP-Pro, support Dual CPU´s (and of course Linux and friends too) G.)If uve set up ure (WINDOWS)system on a single CPU u will have to set it up again with the Dual CPUs (kernel change is possible with windows but can be a bugger ;-) H.)Windows 2000 Multiprocessor kernel can run on single CPU so check the task manager if all went right (u should see two CPU graphs) /quote Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 "Men en ting er sikkert. MSI KD7-MASTER-L kan IKKE "låse opp" en Tbred" hva mener du egentlig med det? Det er vell ingen hk som kan låse opp en cpu, du må jo connecte bridgene på cpu'en for å klare det. Og hvis du gjør det så kan du stille om multipler på msi k7d L. nFORCE2 og KT400 kan tilsynelatende "låse opp" Tbred-B (ikke A'er så vidt jeg har fått med meg), og justere multiplieren som dem vil. Dette helt uten å tegne, male eller på annen måte fysisk "hack'e" cpu'en. Du sto da fritt til å velge hvilken multiplier og FSB du skulle bruke. Det virker derimot som om ingen andre chipset har denne funksjonen, og minst av alle AMD MPx. Videre støtter ikke MPx FSB høyere enn 133Mhz, så det blir begrenset hva du får ut av denne typen overklokking. Selv kjører jeg mine XP1700+ som MP1900+ og det funker fett. Når det gjelder SMP-modding, så må dette gjøres på vanlig måte. Koble sammen siste punktene på L5-broa. Her er kontaktpunktene kuttet med laser, og i midten er det jord. På Palomino var ikke denne jordinga noe å bry seg om, for når punktene var kortsluttet, ble de ledet mot jord likevel. Det virker som om det samme gjelder på Tbred også. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Ok kult.. har tydeligvis ikke fulgt med nok i timene de siste mnd hehe. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Lurer på å vente siden nVIDIA skal komme med nytt kort. Var ikke dette bare hoax da? Men ang. CPU. Går det an å kjøre dual med XP1700+ t-bred? Ja det går. Du må connecte den siste L5 bridgen. Det gjør ikke noe om du maler ned i "gropa", men det er lettere å omgjøre modden om du maler rundt den. Husk å skrap f.eks med en nål på punktene. og ikke minst; du kan sette multiplieren på MSI. Det går IKKE på Asus'n. Men du kan "hardcode" inn den multiplyer og volten du vil ha, og dersom du vil over 12.5 så må du det uansett om du har MSI eller ASUS. Med å sette multiplieren, mener du at man først må låse opp CPU eller kan man stille uten å låse opp (slik som på nFORCE2)? TB prosessorene under XP2100+ (altså f.eks 1700+) er multiplyerunlocked opp til 12.5 Skal du over det må du sprenge bridger, og det er kansje litt skummelt. Jeg ville valgt MSI kortet, fordi da blir det lettere for deg å overklokke, og velger du L versjonen er det med NIC, som gjør at du sparer en PCI plass. (det er bare 3 32/33 spor og 2 64(32)/66). Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 Er vel ikke noen som har en link til unlockingsguide à la unlocking XP (multiplier) for unlocking til MP? Tror det er enklest med U'en som er vist på dette bildet. Eller? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Det er jo akkurat det samme, og ja den u'en er slik det er best å gjøre det. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 uhm....kjører du server ller (filserver for større selskap)for hvist ikke, så erre bare bortkasting av penger. pluss, ikke alle spill støtter dual CPU løsninger Og denne konklusjonen har du kommet frem til helt selv? Du har vel ingen erfaring til å støtte denne teorien vel? Jeg ville heller hatt en dual 500MHz enn en 1000MHz. For å si det slik: Alle programmer "støtter" dual, fordi du kjører jo aldri bare 1 tråd (Trykk Ctrl+Alt+Del, taskmanager, Performance, og les av hvor mange tråder du kjører akkurat nå. Jeg kjører 312). Selv om du ikke alltid får dobbelt på et program, så får du det delt på alle programmene du kjører. Dersom du virtualdub'er, surfer, spiller WC, brenner en CD, er FTP server for folk som henter av deg, så har du kraft til å drive alt. Vanlig windows bruk blir UTROLIG mye raskere. "Once you dual, you never go back". Jeg har selv hatt et ASUS P2B-D med dual p3 450MHz -> solgt Jeg har nå et Intel STL2 med dual p3 1000MHz og SCSI og et ASUS A7M-D som har to XP1700+ liggende og venter på å bli installert. Dersom du ikke finner noen grunn til at du ikke skal kjøpe dual, så sett i gang. "You go girlfriend". Nåja han var da ikke så langt på bærtur da, han har jo delvis rett. For du må har støtte for det i programmene og windows xp pro/win2k pro/linux støtter dual cpu. Nostradamus: Les denne du som vuderer å kjøpe dual cpu system. http://www.hardware.no/tester/cpu/dual_amd_roundup/ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Ikke les den hw.no artikkelen, for jeg tror ikke de har fått med seg hvordan SMP fungerer. Bare les forumthreaden som følger med artikkelen. Og ja, OS'et må støtte SMP, men programmene trenger det ikke, fordi du kjører jo alltid mange programmer (les: tråder) samtidig. Eks: Kjører du to programmer som ikke støtter DP, så får du 100% prosessorkraft av en prosessor på hvert program. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå