Gå til innhold

Slette bare RAW fra kamera

Anbefalte innlegg

Når jeg tar bilder tar jeg som regel med RAW+Jpg, siden en del trenger RAW kvalitet for etterbehandling og man vet aldri når man finner et motiv man skulle ønske man hadde tatt i RAW i etterkant. Jpg fordi det tar lite plass og så jeg slipper å konverterte alle til Jpg på datamaskine f.eks. når jeg skal sende bildene til noen.

Men det har seg nå slik at RAW tar masse palss og det er ikke alle bildene som jeg trenger/vil ha raw på. Går det ann å slette RAW bildet fra kamera uten å slette JPG?

Ville vært utrolig nyttig når minnebrikken begynner å bli full, man ikke har med seg ekstra, og ikke vil slette altfor mange bilder for å få plass til nye...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig med dagens firmware iallefall.

Men et minekort tar da ikke allverdens plass, og ikke koster det stort heller.

Hvis du kun tar i raw får du plass til endel bilder ekstra per GB, og om du har et skikkelig program for å passe på råfilene dine er det ikke noe vanskeligere å konvertere en gjeng bilde fra raw enn det er å endre størrelse på jpg-filer.

Lenke til kommentar
Men et minekort tar da ikke allverdens plass, og ikke koster det stort heller.

Vet, men når man helst vil ha et godt etså blir det jo 500 kr man kan spare og heller legge i potten for en ny linse :p Krise er det jo ikke å kjøpe enda en, må jo gjøre det en dag uansett.

om du har et skikkelig program for å passe på råfilene dine er det ikke noe vanskeligere å konvertere en gjeng bilde fra raw enn det er å endre størrelse på jpg-filer.

Det går ann å konvertere mange på en gang med Digital Photo Professional programmet som fulgte med kamera, men den er ganske treg. Lette etter det i Bridge, men der fant jeg ikke muligheten. Er litt ekstra jobb, og da må jeg skyte raw for å spare ca 25% plass. Mister også muligheten til å ta inn bildene på datamaskiner som ikke har innstalert programvare for RAW...

Men skulle ønske det gikk ann å slette bare RAW direkte på kamerat... Er jo egentli bare en liten detalj jeg har erget meg litt over.

Lenke til kommentar
Det går ann å konvertere mange på en gang med Digital Photo Professional programmet som fulgte med kamera, men den er ganske treg. Lette etter det i Bridge, men der fant jeg ikke muligheten. Er litt ekstra jobb, og da må jeg skyte raw for å spare ca 25% plass. Mister også muligheten til å ta inn bildene på datamaskiner som ikke har innstalert programvare for RAW...

Men skulle ønske det gikk ann å slette bare RAW direkte på kamerat... Er jo egentli bare en liten detalj jeg har erget meg litt over.

Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve et råfil-behandlingsprogram.

DPP er god den, men tungvint om man har veldig mange bilder man skulle ha konvertert.

For eksempel Adobe Lightroom, Capture One, Bibble eller Lightzone, eller Aperture om du har Mac.

Jeg har prøvd alle utenom LightZone, og bestemte meg for Lightroom til slutt.

Det er et glimrende program for sortering, arkivering, tagging, og konvertering av råfiler og jpg, og dekker 95% av bildebehandlingsbehovet mitt.

Til Windows finnes det mulighet til å laste ned støtte for visning av raw i utforskeren,

eller så er jo Picasa et glimrende program for organisering og visning av bilder som også støtter råfiler.

Jeg har mine tvil om at mulighet for å slette kun råfiler kommer til å dukke opp på 40D.

Dette er funksjoner som er forbeholdt proffkameraene hos Canon.

Pentax har mulighet for konvertering av jpg i kameraet, og er absolutt en funksjon jeg kunne tenke meg.

Kjekt om man er på ferie og vil sende hjem noen bilder til familie og venner.

Lenke til kommentar

Har du mac kan du bare åpne bilde og ta et bilde av bilde med mac'n(cmd+shift+4)så har du det i jpg..er vel noen andre filtyper du kan velge mellom også.

Hvis du ikke har mac kan du laste ned noe lignende til pc også..

Jeg pleier å gjøre det hvis jeg raskt skal nedskalere en raw fil og sende som jpg..Fungere utmerket

Lenke til kommentar

erlingba: Pentax gir også mulighet for å velge å sletten enten jpg eller raw-versjonen av et bilde.

Kliss: Preview til Mac, som jeg antar er programmet du bruker for å åpne raw-filer, har enkle justeringsmuligheter, men mer relevant, en egen 'Lagre som'-funksjon som gjør det å ta screenshot en litt pussig måte å lagre bildet på.

Lenke til kommentar
erlingba: Pentax gir også mulighet for å velge å sletten enten jpg eller raw-versjonen av et bilde.

Kliss: Preview til Mac, som jeg antar er programmet du bruker for å åpne raw-filer, har enkle justeringsmuligheter, men mer relevant, en egen 'Lagre som'-funksjon som gjør det å ta screenshot en litt pussig måte å lagre bildet på.

Var ikke påenget at man kjapt skulle lage seg en jpg versjon av bilde da? Trenger ikke no 'large som' osv da, bare cmd+shift+4 også markerer du hvor mye av bilde du vil ta bilde av så slipper du musa og vips så har du jpg fila. Blir ikke enklere enn det.. Da skipper du over skalering av bilde og 'lagre som' som du nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...