flammekaster Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Genetisk:Det er faktisk blitt forsket en del på dette og det er faktisk funnet at det er ganske store forskjeller allerede før man har rukket å blitt "sosialisert". f.eks. fant man at guttebarnene var mye mer konkuranserettet og at guttene var mye mer "nyskjerrige" til å undersøke ting og finne ut hvordan det fungerte, mens jentebarna heller var litt aventende og fulgte mengden. Du må forklare hva du mener med at "det er blitt forsket en del på dette". Jeg husker godt den undersøkelsen der man fant at guttebabyer så litt lengre på mekaniske ting enn jenter, men jeg vet ikke hvor mye lengre de så på dem, og jeg vil være SVÆRT forsiktig med å trekke konklusjoner om hvor mye dette slår ut senere i livet. Faktum er at de som forsker på dette sjelden trekker bastante konklusjoner. Mye tyder på at det er en del forskjeller, og mye tyder på at forskjellene kanskje ikke er så store. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Mange feminister er blitt så opptatt av likestillingen at de ser forbi den. De vil ha kvinner frem i verden og mener fortsatt at de blir undertrykt. Hvis noen menn hadde oppført seg sånn hadde de ikke blitt akseptert, likevel er det bevist i denne tråden at man trenger en likestilling som fremmer menns behov også. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Genetisk:Det er faktisk blitt forsket en del på dette og det er faktisk funnet at det er ganske store forskjeller allerede før man har rukket å blitt "sosialisert". f.eks. fant man at guttebarnene var mye mer konkuranserettet og at guttene var mye mer "nyskjerrige" til å undersøke ting og finne ut hvordan det fungerte, mens jentebarna heller var litt aventende og fulgte mengden. Du må forklare hva du mener med at "det er blitt forsket en del på dette". Jeg husker godt den undersøkelsen der man fant at guttebabyer så litt lengre på mekaniske ting enn jenter, men jeg vet ikke hvor mye lengre de så på dem, og jeg vil være SVÆRT forsiktig med å trekke konklusjoner om hvor mye dette slår ut senere i livet. Faktum er at de som forsker på dette sjelden trekker bastante konklusjoner. Mye tyder på at det er en del forskjeller, og mye tyder på at forskjellene kanskje ikke er så store. Jeg så også en undersøkelse som fant veldig store forskjeller mellom gutter og jenter på det området jeg beskrev hos fireåringer (fant ikke link). Da har de jo rukket og bli litt sosialisert, men ikke så veldig forskjellig ut fra min mening. Man finner jo også store forskjeller når det gjelder IQ-tester. Her skårer menn bedre på matte, romfølelse og logiske oppgaver mens kvinner skårer bedre på språk og hukommelse. I tillegg er det funnet at kvinner er en del bedre til å tolke ansiktsutrykk/følelser og har større medfølelse/sympati for andre mennesker (målt ved og studere hjerneaktivitet når de ble vist forskjellige bilder, ol.). Dette kan jo ikke være tilfeldig, spesiellt når det viser det samme i hver eneste undersøkelse. Og hvor mye påvirker egenklig sosialiseringen disse resultatene?. Forøvrig skårer også de fleste kvinnene rundt gjennomsnittet på IQ-testene mens flere menn er "utskudd" og er de som skårer best og de som skårer dårligst (i gjennomsnitt blir det dermed ganske likt men kvinnene har altså en mindre spredning i det statistike materialet). Dette passer jo ganske bra med det man ser i sammfundet generellt hvor det er flest menn som er "tapere" og også flest menn som er "vinnere" mens kvinner stort sett holder seg rundt gjennomsnittet (akkurat som at flere menn enn kvinner har spesielle seksuelle fetisher). Og jeg kan heller ikke skjønne hvordan man kan sosialisere menn til å ha så mye større konkuranseinstingt som de har. Man har også funnet ut at større eller mindre mengder av f.eks. testoseron fører til diverse psykologiske virkninger som er karakteristiske for menn/kvinner (altså ikke bare hvor mye muskler man kan bygge men også hvordan man oppfører seg) Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Likestilling oppnås ikke ved tvang eller ved å presse folk inn i roller de ikke ønsket eller er egnet for. En urett oppveier ikke en annen, så det hjelper ikke å gi jenter andre tvangsoppgaver. Formålet med likestilling er - etter mitt syn - tvert om å gi alle like muligheter til å lykkes på ulike samfunnsområder, ved å fjerne tradisjonelle kjønnsbaserte, etniske og andre stengsler. Det fryde meg å lese at du har et krystalklar perspektiv på et tema. Ekstra applause for å forstå hva "likestilling" virkelig innebærer. Only Norway had more people like you! Lenke til kommentar
frevild Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Likestilling oppnås ikke ved tvang eller ved å presse folk inn i roller de ikke ønsket eller er egnet for. En urett oppveier ikke en annen, så det hjelper ikke å gi jenter andre tvangsoppgaver. Formålet med likestilling er - etter mitt syn - tvert om å gi alle like muligheter til å lykkes på ulike samfunnsområder, ved å fjerne tradisjonelle kjønnsbaserte, etniske og andre stengsler. Jeg er enig i at det ikke er noen farbar vei å skulle presse eller tvinge ymse deler av befolkningen til å treffe valg som skaper større faktisk likestilling, hva enten det er med pisk eller gulerot. Dette mener jeg dels fordi det må være opp til den enkelte å treffe det valget som man selv mener er det beste. Det er ikke statens oppgave å definere hvilke valg som er "gale" og hvilke som er "riktige." En annen del av forklaringen er at faktisk likestilling er et rent ut tåpelig mål, basert på ideologiske vrangforestillinger i strid med vitenskapen. Men av dette følger at jeg ikke ser det som påkrevet å fjerne kulturelle stengsler som nevnt i sitatet. Å trosse tradisjoner er ikke noe gode i seg selv, og om man vil gjøre så, får etter min mening være opp til den enkelte. Formelle stengsler, derimot, må fjernes så langt de ikke lar seg forsvare ut fra saklige kriterier. Dette er imidlertid blitt gjort for lenge siden. Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hoppet av debatten en stund siden, men apropos biologiske forskjeller mellom menn og kvinner: Three structures within the reward circuit - the nucleus accumbens, amygdala and orbitofrontal cortex - were also shown to influence each other much more in men than in women, the scientists wrote in the Journal of Psychiatric Research. And the better connected this circuit was, the better males performed in the game. Dr Reiss added: 'These gender differences might help explain why males are more attracted to, and more likely to become "hooked" on, video games than females. 'I think it's fair to say that males tend to be more intrinsically territorial. It doesn't take a genius to figure out who historically are the conquerors and tyrants of our species.' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå