Gå til innhold

Har likestillingen tatt for mye av til fordel for kvinner?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kunne ikke finne noen tråder om dette. Hvis det finnes slike tråder så beklager jeg det at jeg lagde en ny en.

Gjennom hele historien så har mannen som regel dominert samfunnet, grunnet mannens gjennomsnitlige fysiske overlegenhet. Det er først i det forgie århundre at kvinner har blit likestilt med menn. Det syntes jeg er vel og bra siden samfunnet har utviklet seg i den retningen at fysisk overlegenhet ikke lenger er en dominerende faktor. Men har dette tatt for mye av ?

Det første jeg da vil ta opp er Verneplikt. Hvorfor bare obligatorisk for gutter ? Det løper jo en debatt om dette per dags dato og jeg syntes helt klart at her skal det være likt for alle. Jeg har selv gjennomført verneplikt og tjenstegjorde med helt gjennomsnitlige jenter som utførte tjenesten like bra som alle guttene. At guttene er gjennomsnitlig fysisk sterkere hindrer ikke at jenter kan gjenomføre millitær tjenesten, jeg har sett eksempler på at helt vanlige jenter fint kan gjennomføre det fysiske. En anen ting innenfor det millitære er at hvis jenter syter der, får de viljen sin mye lettere enn guttene, men etter min erfaring forekom ikke det så ofte i og med at de jentene som søker millitære ofte er flinke og motiverte.

Det andre jeg vil ta opp er kjønnskvotering. I dag med helt like muligheter for gutter og jenter i grunn skolen og VGS så vil antall mannlige søkere i forhold til kvinnelige søkere på jobber og høyere utdanning representere den gjenomsnitlige interessen og dyktigheten innenfor fagfeltet. Hvorfor gir vi da "jente poeng" til jenter som søker på eks ingenør studier ? Bare fordi færre jenter interesserer seg for ingenør studiene så trenger vi ikke gi de plassene til jenter fremfor litt dyktigere gutter. Det samme gjelder for de få tilfellene der gutter får "guttepoeng". Skal vi ha likestilling syntes jeg alle skal stå med like sjanser.

En anen ting som irriterer meg er hvor mye lettere kvinner får sympati i slike saker. Selv leter jeg etter bolig nå og ser flere referanser på finn.no der det søkes "jente" for å leie leiligheter. jeg kan forstå at et jente bofelleskap vil ha en jente. Men en en-persons leilighet, kan jeg ikke se at det spiller noen rolle. Har merkelig nok ikke sett noen eksempler på leietakere som søker "gutt". Det har kansje noe med at det hadde blitt slaktet av feminister i media. Jeg tror også at det hadde vært en mye mer aggresiv holding fra samfunnet hvis det var alle guttene som hadde gratis inngang på utestedene og slapp inn uansett hvor fulle de var.

Alt i alt syntes jeg at likestilling er en bra ting og at jenter og gutter skal behandles likt, men jeg føler at det har tippet over og at nå har jenter flere fordeler enn gutter i samfunnet vårt. Det er jo like feil som at guttene skal ha fordeler. Jeg vil gjerne høre hva både jenter og gutter syntes om den utviklingen. Det er ikke noe jeg irriterer meg mye over bortsett fra det med boligene siden det angår meg direkte personlig for tiden.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første jeg da vil ta opp er Verneplikt. Hvorfor bare obligatorisk for gutter?

Etter mitt syn, burde det ikke vært verneplikt. Det burde vært frivillig, helst yrkesutøvd. Men det finnes en del kontraster her. Det første er at en del gutter har godt av å komme inn i militæret. Tenker da på folkeskikk osv. Så har du de guttene som ikke vet hva de vil utdanne seg til. Flott for dem å komme inn. Selv har jeg heldigvis ikke blitt kalt inn. Jeg trenger ikke folkeskikk eller noe, plus at jeg har klart visst hva jeg vil bli. Vernetjeneste ville vært 1-2 år i dassen for min del.

Jeg mener altså det burde være frivillig. Så kan de som ikke vet hva de vil videre med livet sitt, melde seg inn. I tillegg de som vil inn. Mange yrker vil ha en fordel av å komme inn i militæret. MP for folk som vil bli politi. Brannvernet for dem som vil/vurderer å bli brannmenn osv.

Hvorfor skal bare gutter tvinges inn, og valgfritt for jenter? Det er et godt argument her, imot at jenter skal tvinges inn. Det er at damer er de som føder! Verneplikt + det å føde= det var da voldsomt så mye kvinner må igjennom. Det er lett for oss menn å ikke tenke på at kvinner går igjennom litt av en "verneplikt" når de er gravide og senere føder. Jeg syns derfor at jenter ikke skal måtte tvinges til verneplikt.

Jeg mener at hverken gutter eller jenter skal tvinges inn! Burde være frivillig!

Det andre jeg vil ta opp er kjønnskvotering.

Du vinkler dette veldig fra menns perspektiv. Hva med kvotering av menn fremfor kvinner i barnehager, sykepleien osv? Du ser det litt for mye fra "vår side".

For meg, er kjønnskvotering - kjønnsdiskriminering! Hva er likestilling? Likestilling er for meg at ikke "ei dame" og "en mann" søker en jobb, men at "to personer" søker en jobb. Likestilling angår våre holdninger. Det skal ikke være noe som heter "kvinnelige søkere" og "mannlige søkere", det skal kun være "søkere". Det å velge en person pga sitt kjønn, er diskriminering! Det er snakk om å straffe en person, fordi personen er "feil kjønn". Den flinkeste, mest egnede personen er den som skal få jobben. Kjønn skal ikke spille noen rolle!

Ja, menn er idag dominerende i styrer, lederjobber osv. Men hva er så galt med dette egentlig? Hvorfor må det være 50/50. For la meg fortelle dere, ting er iferd med å snu seg. Kvinner dominerer høyere utdanning nå! Det er vel 60-70% jenter nå på jussen, som jeg studerer. Selvfølgelig kjempe bra dette :). Det må heller aldri bli snakk om noe kvotering her! For ta mitt eksempel på jussen: Hadde vi vært ordentlig likestilte her ti lands, hadde det ikke vært snakk om at det går 60-70% damer der. Men heller at det går 100% personer der!

Men kansje ikke kvinner og menn kan bli ordentlig likestilte, før vi benytter oss av samme toalett?

Likestilling slik det er i dagens Norge, er ironisk! Det er i realiteten diskriminering. Det skal ikke spille noen rolle hvor mange gutter og jenter der er! Fortiden er fortiden. Jeg syns det var galt da også. Men det kan forsvares at enkelte menn da ble "ofret", for at kvinner i større grad ble utdannet og kom ordentlig inn i arbeidsmarkedet. Men idag må vi heller måle i personer, og ikke gutter/jenter. Folk må selv bestemme hva de vil gjøre, og ingen person skal "ofres" for at kvinne eller manns andelen skal øke.

Det er ikke denne generasjonens skyld at historien alltid har diskriminert kvinner. Vi har aldri gjort noe galt. Eller skal jeg identifiseres med mine foreldre/besteforeldre...?

Lenke til kommentar

Angående verneplikt vs yreksmillitær så skal jeg ikke komentere det siden det ikke er trådens tema, det jeg ville frem til er at det burde være likt for begge kjønn hvis vi har obligatorisk verneplikt, noe vi per dags dato har. Det hadde vært mye bedre i millitære for alle med litt flere jenter der.

Jeg kjønner hva du mener om at kvinner bærer byrden med fødsel, det er nok noe som aldri kan likestilles for menn.

Det du sier om kjønnskvotering = kjønnsdiskriminering var en flott utvidelse av det jeg mener. Alle burde stille likt, at jeg bruker begrepene "manlig søker" og "kvinnelig søker" er rett og slett fordi i dagens samfunn er det forskjell på det. er enig at det ikke burde være noe forskjell her. Jeg syntes du har mange gode poenger om tema.

Lenke til kommentar

Grunnen til at alle disse prosent-målingene har vert i media gang på gang er nok fordi det er bruk for det. Selvsagt er et samfunn der man ikke snakker om mannlige søkere eller kvinnlige søkere, men om søkere ideelt. Men et slik samfunn har vi ikke enda. Alle disse målingene og "mannlige-søkere"/"kvinnlige søkere" er nok bare et forsøk på å få det mere fram i media.

Ang. verneplikt: Jeg tror dette burde gjørest frivillig for alle, i alle fall i et år, slik at vi kunne se hvor mange som kunne tenke seg å joine.

At jenter skal få studieplasser forran bedre skikkede gutter høres for meg ut som noe tull, vi får satse på at det er noe sosialistene har kommet på... ;) Man tar den beste uavhengig av kjønn, noe annet ville være dumt.

Lenke til kommentar

vil bare kommentere det du sa om verneplikt.. vel for det første er jeg helt enig at det skal være oblgatorisk for gutter.. dette er ikke bare fordi at vi skal ha sterkere forsvar, men i hovedsak at militæret hjelper mennesker og bli mer disiplinert, og selvstendige.. dette er bare bra.. litt fysikk og disiplin kan ikke skade noen:) for det andre så har likestilling komemt litt langt, man må fortsatt ta hensyn til at gutter og jenter er forskjellige.. selvom våpnene ikke lenger har så veldig mye å gjøre med styrke lenger, så er det faktisk fakta og ren logikk at gutter er bedre til vell,, krig..

Lenke til kommentar
vil bare kommentere det du sa om verneplikt.. vel for det første er jeg helt enig at det skal være oblgatorisk for gutter.. dette er ikke bare fordi at vi skal ha sterkere forsvar, men i hovedsak at militæret hjelper mennesker og bli mer disiplinert, og selvstendige.. dette er bare bra.. litt fysikk og disiplin kan ikke skade noen:) for det andre så har likestilling komemt litt langt, man må fortsatt ta hensyn til at gutter og jenter er forskjellige.. selvom våpnene ikke lenger har så veldig mye å gjøre med styrke lenger, så er det faktisk fakta og ren logikk at gutter er bedre til vell,, krig..

Så jenter har altså ikke noe behov for å bli disiplinerte og selvstendige?

Lenke til kommentar

Det er derfor vi ikke burde ha værneplikt i det hele tatt. Men det er jo en helt anne diskusjon...

Noen rettferdiggjør mannens verneplikt, fordi kvinnen føder unger.

Verneplikt er ikke frivillig. Mens det å føde en unge er frivillig.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Enig, se til Danmark der de i større grad har profesjonalisert militæret. Der sliter de virkelig med nok manpower.

Ja til verneplikt for alle. Har vi ikke bruk for alle i forsvaret, så er det nok av barnehager, eldrehjem, pleiehjem osv som trenger folk.

Når det gjelder likestilling så er jeg 100% for at man skal bedømme folk på evner, og ikke på om de har innovertiss eller utovertiss. Det å kvotere kvinner inn i styrer er helt patetisk. Slik som det er i dag tar flere og flere kvinner høyere utdanning, dette vil gjevne seg ut naturlig.

Lenke til kommentar

Nå er det også ren fakta og logikk at kvinner er mer omsorgsfulle, så hvorfor kan ikke dette argumentet brukes for å forsvare kvinneandelen i omsorgsyrkene?

Lenke til kommentar
Noreg er ikkje stort nok til at vi ikkje kan ha verneplikt.

Har vi virkelig behov for et stort forsvar i norge?

Kravene for å "stå" på sesjon blir jo høyere og høyere, og flere og flere slipper førstegangstjenesten, mens noen blir tvunget inn til førstegangstjeneste, og slipper ikke ut igjen.

Lenke til kommentar

For å svare på topic, ja.

Takket være likestillingen, kan kvinner nå gå med bukse uten at noen tenker over det, men med en gang menn prøver å trekke i skjørt og kjoler, da starter plapremaskina og man blir dømt nord og ned og baksnakket og utfryst og hele pakka.

Lenke til kommentar

Nå er det også ren fakta og logikk at kvinner er mer omsorgsfulle, så hvorfor kan ikke dette argumentet brukes for å forsvare kvinneandelen i omsorgsyrkene?

Ja og en anen ting er jo at kvinner gjerne tenker på en anen måte enn menn, når det gjelder problem løsing osv. Et eksempel fra min millitær tjeneste. Kompaniet var delt inn i lag på 8 personer og det var kunn ett jentelag på vårt kompani og mange guttelag. Så når vi kom frem til posisjonen vi skulle slå leir i skogen, var det masse som skulle gjøres på en gang, telt skulle opp, skytergrop skulle graves, sambandslinjer skulle legges osv osv. Alle guttelagene gikk for metoden "du fikser det og du fikser det" og systematisk som vi var så delte vi inn en oppgave på 2 mann. Jentelaget på en anen side samarbeidet først alle jentene om å få opp teltet, deretter la de sammen ut sambandsledningene osv osv. Jentens sammarbeids metode viste seg mer effektiv enn vår metode. Vet ikke om dette er typisk for jenter vs gutter men vi fikk vertfall det intrykket etterpå.

Men om Norge er for stort eller lite for verneplikt skal jeg heller ikke komentere her siden det ikke var trådens tema.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Vi er ikke like, så hvordan kan vi behandles likt?

Så du meinar at menn ikkje skal bli likestilte med dame, men at dame skal ha fleir fordelar?

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at siden vi er ulike, er det umulig å behandle oss 100% likt. Jeg mener ikke at likestilling er tullprat, det bør gjennomføres til en viss grad, men komplett likestilling er like umulig som det er absurd.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Det jeg mener er at siden vi er ulike, er det umulig å behandle oss 100% likt. Jeg mener ikke at likestilling er tullprat, det bør gjennomføres til en viss grad, men komplett likestilling er like umulig som det er absurd.

Så dame skal ha meir fordelar enn menn fordi vi ikkje er 100% like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...