Hidden Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Vi skal få ADSL her snart, men ISDN boksen er koblet på en heller merkelig måte. Kontakten i veggen har to lapper på seg: "Linje" og "ISDN" (duh..). Greit nok, men de som fikk dette innstallert, som bodde her før oss, jeg lurer på om de har gjort alt selv eller noe. En ledning var koblet direkte til telefonpinnene og ført inn i ISDN boksen under det panelet på fronten, de hadde sågar skåret hull i dekselet på boksen og kontakten for å få plass til ledningen. Jeg blir alltid skeptisk når jeg ser slik. Vi la merke til at det ikke går an å bruke mer enn 1 av ISDN kontaktene i boksen om gangen. Det er jo ikke rett, vi har for pokker ISDN her, men slik er det. Så vi kontaktet Telenor, og de sendte oss en ny boks. Som om det ville hjelpe noe. Den funker på samme måten. Jeg tok ut ledningen som var festet til pinnene, noterte posisjonene, og koblet på den vanlige måten med en kabel fra telefonkontakten til Linje inngangen i boksen, og koblet så ISDN modemet til den ene ISDN utgangen på boksen. Jeg sjekket selvfølgelig at LINJE og 230V lyste. Det funket fett, alt i orden tenkte jeg. Så plugget jeg inn den andre ISDN kabelen som går til ISDN telefonen. Og begge linjene var døde igjen. Kan noen være så snille å fortelle meg hva som er galt her? Det er hva som for meg ser ut som 2 motstandere i telefonkontakten på veggen, så alt skal vel være rett i så måte. 3 røde, 1 hvit, 1 blå og 1 gul ledning er tilkoblet pinnene i telefonkontakten før ISDN boksen. I tillegg er det 2 løse ledninger i kontakten. Den ene er grå, den andre rød. De virker å aldri ha vært tilkoblet noe. For å summere: 1 av ISDN kontaktene kan brukes, men ikke begge samtidig. Det er samme hvilken jeg bruker, men ikke 2 samtidig. Det blir et realt problem nå som vi skal bestille ADSL.. Så kan noen hjelpe? Gjerne en skisse over hvordan det skal kobles eller noe. Jeg kan ikke fatte og eh.. begripe hvordan huseier aldri har fått gjort noe med dette. Det er liksom slike ting man sjekker sist før man skriver under leiekontrakt. Lenke til kommentar
bentose Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Telefonlinjen inn til huset bruker berre 2 ledninger. To til overs er vanlig. Eg trur ikkje du kan koble meir enn ein telefon direkte i ISDN boksa. Men du kan sikkert velge om du vil kople lause leidningar inn i boksa, eller bruke ein utvendig plugg. Ikkje begge deler samtidig. Med ADSL følger det med ein splitter med ein inngang og to utgangar. (Splitteren verkar som eit delefilter på ein høgtalar. Eigne frekvensar for ADSL og ISDN signal på same ledninga til telefonsentralen) 1. Linje inn frå telefonkontakta. (Har du lause ledningar må du kanskje sette på ei kontakt på veggen og bruke ei ledning med pluggar i mellom.) 2. ADSL kontakt der du kan kople til ADSL modemet. 3. ISDN kontakt der du koplar til ledning frå splitteren til linje-inngangen på ISDN boksa. Splitteren vert altså montert mellom ISDN boksa og vegguttaket ditt. Slik er det iallfall med Telenor-løysinga eg har. Bent Lenke til kommentar
bentose Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Vart litt usikker på om vegguttaket dit er før eller etter ISDN boksa, eller begge deler. Det skal ikkje vere nokon andre koplingar utanom ein eventuell enkel kontakt mellom dei to koparleidningane og ADSL splitteren. Det kan virke som eine delen av vegguttaket ditt er kopla direkte til kopar-ledningar frå sentralen, og den andre delen kjem tilbake frå ISDN boksa slik at denne er beregna på ein enkel ISDN telefon. Skal du ha to telefonar må du kjøpe ei ny dobbelkontakt i staden for å bruke eine delen av vegguttaket ditt som ISDN kontakt. Ei slik kontakt følger ikkje med frå Telenor, men må kjøpast separat. Trur eg. Bent Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Det viste seg å være en skjøteledning vi brukte til ISDN telefonen ned i stua. Det er en feil på skjøteledninge et eller annet sted; Telefonen kunne ikke ringes ut med uten å først ringe til den, og jeg hadde hatt mistanke til skjøteledningen. Vel, jeg dro den ut og koblet telefonen den vanlige ISDN ledningen fra uttaket, og det funket perfekt, samt at vi nå kan bruke begge ISDN linjene samtidig, alt i orden! Skal bli flott å få mye raskere ADSL fra Firstmile enn hva vi hadde før. Og å få ADSL igjen, uansett fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå