Fotoentusiasten Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg var hos en kjenning som har kjøpt seg en HP pc. 2 GHz CPU. Han klager på at maskina er treig, og det må jeg si meg enig i. Jeg sjekket diverse innstillinger og kunne ikke finne noe feil. Men jeg oppdaget at det satt PC133 minnebrikker i maskina. 2 x 128 MB. Dette er en ny pc levert av HP nå nettopp. 256 MB er vel egentlig greit nok, men ble overrasket over at det satt PC133 minebrikker i en ny pc. (selv om det er en HP maskin) Er vel typisk HP dette har jeg inntrykk av. Maskinen kjører XP home edition. Vil han merke ytelses forskjell med å oppgradere til 512 MB ram? Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 vel, jeg tror ikke han vil merke all verdens forskjell på 256 og 512mb sålenge man har SD-Ram. Men han klager på at den er treg. Har muligens hatt samme problemet med compaqen til fatter med Athlon 1.2 og 256mb pc100 ram. Jeg fannt etter hvert ut at pc`n hadde en ELENDIG 3D-ytelse, og den fikk ikke cs opp i mer enn 50fps ,men det var grit nok for meg (dum som jeg var!) Så en dag, så kjøpte jeg meg C&C Generals, og installerte det på compaqen. resultat: LAGG, kan ikke si mer enn LAGG og 8fps!!!!! da tok jeg et oppgjør med den compaqen en gang for alle. Innstallerte Sisoft Sandra 2002, og fannt ut at AGP stod på 1x :o uten mulighet til å endre noe som helst i rivatuner! løsning: Fannt en cd med VIA 4in1 drivere på, og innstallerte dem i "turbo"-mode. DA ble det fart på sakene, med 4x AGP, og Fastwrites og SB-Adressing og greier, og Generals spratt opp til mer komfortable 25fps... skjekk Pc`n hans med sisoft sandra, og skjekk AGP-hastighet under "mainboard information" er mitt tips dersom det er sugen 3d-ytelse Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg har brukt Sisoft sandra og sjekket dette. Den står på 4 x hastighet! Lenke til kommentar
formann Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 256 MB SD-ram, Mest sannsynlig en gammel treg disk, og for å gjøre en lang historie kort: En pc som er satt sammen av HP... Det er tydligvis en budsjett pc også siden det er brukt SD-ram, så jeg kan tenke meg de har spart det de kan. Resultatet blir desverre en treg pc. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor treg den er, men det virker ikke urimelig sånn som jeg forstår det. Bytte til 512 ram er alltid en fordel (spesielt om man tenker på SD-ram prisen), det er en del ting i win som går raskere, og om man spiller noen av de nye spillene så er 512 nesten et must. Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Det sitter faktisk en ATA100 disk i maskina. Komponentene er ikke så ille bortsett i fra minnebrikkene og da hovedkortet som ikke støtter annet enn SD ram. Brenneren er også av gammel type. 12 x bare..:! Lenke til kommentar
formann Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Selv om det er en ATA100 disk så trenger den ikke være ny og bra. Selv så har jeg en gammel ATA100 disk som er vannvittig treg. Scorer vel ca 8 MB/s i Sisoft Sandra. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Trist det der med rammen, men du kan vel oppgradere hk+ram når prisene er litt mer greie (blir vel om et år og kanskje mer men da er det jo ikke lønnsomt...) Nei tror du burde oppgradere rammen med 512mb har gjort det selv på en p3 600 mhz og det hjelper godt i xp, kjøp original ram og sjekk hp sine sider om hvilket merke som er anbefalt. Sjekk også om du mister garanti om du åpner hvis dette er tilfelle så lønner det seg ikke å åpne, garanti er gull verdt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå