Gå til innhold

BK: Fugleunge på 17.mai

Anbefalte innlegg

Kom over en flokk fugleunger på vei hjem i går. Ble overrasket av en haggelskur, og helt fersk med D80'n så ble dette resultatet.

Tips, ros, kritikk, slakt, kommentarer tas i mot med glede. Utrolig gøy å endelig ha kamera som fungerer :new_woot:

post-139484-1211119935_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nybegynner på det med speilrefleks selv, men tillater meg likevel å komme med noen synspunkter ;)

Jeg synes for det første ovenfra-og-ned perspektivet blir litt kjedelig. Legg deg ned på bakken og fotografer fra samme høyde som motivet! (Kanskje til og med underifra, sånn at fugleungen hadde sett kjempestor ut? Tror det kunne blitt stilig) (Men skjønner forsåvidt at det ikke var så lett i finstasen på 17.mai ;) )

I tillegg er gresstråene forstyrrende, og leder blikket ned mot det venstre hjørnet av bildet bort fra hovedmotivet.

Fokus kunne også vært bedre, men er antagelig gresstrået som forvirrer autofokusen.

Lenke til kommentar

På en måte synes jeg at gresset og "mørket" skapte en fin dynamikk i bildet, men om du vil ha frem fuglen, er det jo alltids mulig å dempe gresset og ta et annet utsnitt? Sånn? post-44142-1211204197_thumb.jpg

Fint bilde! Det er som regel litt knot å få bra bilde av noe smått og levende i semidunkel belysning.

Jeg er nybegynner på det med speilrefleks selv, men tillater meg likevel å komme med noen synspunkter ;)

Jeg synes for det første ovenfra-og-ned perspektivet blir litt kjedelig. Legg deg ned på bakken og fotografer fra samme høyde som motivet! (Kanskje til og med underifra, sånn at fugleungen hadde sett kjempestor ut? Tror det kunne blitt stilig) (Men skjønner forsåvidt at det ikke var så lett i finstasen på 17.mai ;) )

I tillegg er gresstråene forstyrrende, og leder blikket ned mot det venstre hjørnet av bildet bort fra hovedmotivet.

Fokus kunne også vært bedre, men er antagelig gresstrået som forvirrer autofokusen.

Endret av Imiris
Lenke til kommentar

Skjønner absolutt hva dere mener...

Finstasen satt en liten brems på kreative vinkler, og trær og busker gjorde at jeg måtte holde kameraet utstrakt (halvmeter fra kroppen, uten å se i søkeren)

Kjipt med foten som er helt ute av fokus (noen som vet hvilken fugl som har blå bein?)

Synes ikke selv det ble noe blinkskudd, men bildekritikken er jo for kritikk og ikke skryting.

Men mørket og gresset lagde da en slags ramme om den lille, stakkarslige, ensomme fugleungen alene i skumringen :p

Takk for god kritikk

Kjetil

Lenke til kommentar

Motivet og perspektivet er fint, føler det understreker hvor hjelpeløs og sårbar fugleungen er. Jeg ville valgt et annet utsnitt med mer luft i blikkretningen, jeg skjønner du ville ha med gresstrået, men jeg hadde droppet det. Fokus sitter ikke 100% og bildet er litt tamt i fargene, litt undereksponert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...