Gå til innhold

[Løst!] Panelene borte i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg har nok fjernet en eller anne pakke som ikke skulle ha vært fjernet. Nå er alle menyene borte fra skrivebordet. Jeg greier dermed ikke å åpne pakkehantereren eller (noen andre programmer).

Ctrl + alt + delte åpner en meny for å slå av, logge ut etc. Finnes det noen tastatursnarvei som åpner pakkehånteren?

Veldig takknæmlig for hjelp med dette slik at jeg slipper å reinstallere Ubuntu.

Endret av PelleP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har nok bare fjernet det fra panelet. Høyreklikk og velg Add to panel. Søk etter meny.

Du kan også starte programmer med ALT + F2. Hvis du vil starte Synaptic, trykker du ALT + F2 og skriver: gksu synaptic

Alt + F2 skal åpne et terminalvindu, men det gjør det ikke! Kanskje jeg bare skal ta backup av mine epostmapper og reinstallera altsammen?

Lenke til kommentar
Du har nok bare fjernet det fra panelet. Høyreklikk og velg Add to panel. Søk etter meny.

Du kan også starte programmer med ALT + F2. Hvis du vil starte Synaptic, trykker du ALT + F2 og skriver: gksu synaptic

Alt + F2 skal åpne et terminalvindu, men det gjør det ikke! Kanskje jeg bare skal ta backup av mine epostmapper og reinstallera altsammen?

Nei, den starter ikke terminalvinduet. Som jeg skrev, bruker man det til å starte programmer.

Lenke til kommentar

ALT+F2 skal ikke åpne terminal, men er heller et "hurtigtastprogram", vetsje hva jeg skal kalle det :p Men uansett, for å få fram terminal, trykk ALT+F2 og skriv inn gnome-terminal. Bruker du KDE, så bytter du ut gnome med kde, tipper jeg.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Høyreklikk på skrivebordet gir ikke valget "Add to panel", alt + F2 får ikke noe til å skje, det er ikke noe å skrive inn i.

Lenke til kommentar
Prøv å skriv inn:

gnome-panel

killall nautilus

Gjerne det, men hvor skal jeg skrive det inn? Som sagt så skjer det ikke noe når jeg taster Alt + F2. Det virker ellers som om alt fungerer bortsett fra at både topp- og bunnpanel er borte.

Lenke til kommentar
Prøv å skriv inn:

gnome-panel

killall nautilus

Gjerne det, men hvor skal jeg skrive det inn? Som sagt så skjer det ikke noe når jeg taster Alt + F2. Det virker ellers som om alt fungerer bortsett fra at både topp- og bunnpanel er borte.

Jeg startet i revocerymood, valgte shellprompt (eller noe sånt), skreve gnome-panel. Fikk svar at det ikke var installert og hvilken kommando for å installere det. Endelig! Takk til alle og spesielt til Decline! :!:

Lenke til kommentar

For å resette ALLE lokale instillinger kan du logge inn som root og slette alle .-filene i hjemmekatalogen din. Det kan du gjøre slik:

Ctrl+Alt+F1

brukernavn

passord

sudo -i

/etc/init.d/gdm stop

rm -fr /home/ditt_brukernavn/.??*

Den siste bør ikke gjøres feil!

EDIT: Bra du fiksa det!!

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Å avinstallere pakker er foresten en fin måte å lære hva de forskjellige pakkene er til :p

Husker fortsatt godt da jeg avinstallerte glibc på en av de første installasjonene mine.

(for de som ikke vet det, ingenting funker hvis du sletter den, du får ikke bootet en gang).

Lenke til kommentar
Å avinstallere pakker er foresten en fin måte å lære hva de forskjellige pakkene er til :p

Husker fortsatt godt da jeg avinstallerte glibc på en av de første installasjonene mine.

(for de som ikke vet det, ingenting funker hvis du sletter den, du får ikke bootet en gang).

Jeg skjønner fortsatt ikke hva som forårsaket feilen og jeg får noen rare feilmeldinger ved oppstart. Kanskje det kan løses ved å resette alle lokale instillinger? Jeg kan jo prøve, ellers så blir det et nytt emne...

Dette har vært veldig frustrerende, men enda mere lærerikt. Trodde aldri dit skulle bli orden på det! :D

Lenke til kommentar

Hvis du installerer pakken ubuntu-desktop pleier den å dra med seg det meste som trengs for en fungerende Gnome desktop. Det kommer kanskje litt an på hvor slem du har vært mot pakkene dine, men et noenlunde friskt system pleier å bli friskere med den pakken innabords.

EDIT: BTW: Feilmeldiger under oppstart kan ikke fikses ved å slette dine lokale installinger.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...