Gå til innhold

Gode musikkspiller-programmer til Linux

Anbefalte innlegg

Har nylig tatt steget over til Linux og er hittil meget fornøyd. Men har et aldri så lite problem. Tidligere har jeg brukt iTunes til å spille av musikk. Musikken har da blitt streamet over nettverket fra en annen maskin med iTunes innstallert. Siden man ikke får iTunes til Linux går jo ikke dette. Den forhåndsinnstallerte musikkspilleren i Ubuntu, Rythmbox Music Player, har jeg ikke fått til å spille av musikkfiler fra den andre maskinen på nettverket. Dersom jeg åpner en lydfil på nettverket spilles denne av i Totem Movie Player.

Dermed ser det ut til at jeg er nødt til å finne meg et nytt program. Tenkte på MediaMonkey, som jeg har hørt mye bra om, før jeg fant ut at det var Windows-only. Dermed er det store spørsmål. Hvilke musikkavspillere til Linux anbefales? Kvaliterer jeg ser etter er god ytelse per maskinvare (jeg har en bærbar med Core2Duo 2.0 GHz, 4GB 667 MHz ddr2 ram og et onboard lydkort), gode tag-muligheter og rask ytelse på tagging. Må også kunne streame musikk fra en Windows-maskin gjennom nettverket. Ellers er det ikke så høye krav. Trenger ikke å ha visualiseringsmuligheter. Jeg sitter ikke på et 100 000-kroners anlegg. Så om lydkvaliteten ikke er den beste i verden, er heller ikke det så utrolig farlig.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du deler en katalog på Windows-PCen din med all musikken i med smb, kan du jo mounte den rett i det lokale filsystemet på Linux-PCen din - det er kanskje noe å vurdere. Da slipper du stort sett å tenke på nettverket - så lenge du er tilkoblet til det, åpenbart. :)

Forøvrig liker jeg mpd med ncmpc eller sonata.

Lenke til kommentar

Har skrevet en artikkel om dette med video visning av en rekke forskjellige programmer. Skal publiseres på Hardware.no imorgen(mandag) hvis jeg ikke tar helt feil.

Har tatt for meg programmer i kategoriene: Lynmeldingsklienter, Musikkavspillere, Filmavspillere og Eyecandy :)

Lenke til kommentar

Songbird er vel strengt tatt ikke stabilt for normalt bruk er det? Jeg mener det er fortsatt i en preview utgave og sist gang jeg prøvde (0.4) så sleit jeg en del med kræsj og lignende :(

Men et interessant konsept, det skal dem ha!

Lenke til kommentar
Songbird er vel strengt tatt ikke stabilt for normalt bruk er det? Jeg mener det er fortsatt i en preview utgave og sist gang jeg prøvde (0.4) så sleit jeg en del med kræsj og lignende :(

Men et interessant konsept, det skal dem ha!

Hmm, har aldri slitt med krasj og lignende (har brukt det siden 0.3).

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i en annen post er utvalget av gode musikkspillere til Ubuntu heller labert. Rhythmbox, Exaile, Listen, Banshee osv. er alle laaaaaaaaaaaaangt bak f.eks. Winamp etter min mening. Amarok fungerer ganske bra og er etter min mening ca på nivå med Winamp. Amarok er KDE og ikke Gnome, men den fungerer jo i Gnome også.

Har i det siste testet programmet Sonata. Jeg er svært fornøyd og vil faktisk gå så langt som å si at det er det beste musikkprogrammet jeg har prøvd. Jeg elsker det! Det er lite, pent, bruker lite ressurser og har en passe mengde funksjoner. Musikken slutter faktisk ikke å spille om man avslutter programmet eller restarter X heller. Noe som er direkte herlig! Det eneste negative blir at det er litt vanskelig å få satt det opp. Man må blant annet legge inn og sette opp MPD. Uansett, Sonata er en ren nytelse å bruke!

EDIT: Nei, Songbird er ikke stabilt nok for normalt bruk. Prøvde nyeste versjon for noen uker siden. Det går sinnsykt treigt og har svært mange bugs.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
qweac, test ut xmms. Ble laget som en winamp-klone til unixlike systemer.

Det er overhodet ikke noe for meg. Når jeg sier Winamp mener jeg Winamp med bibliotek. xmms har etter hva jeg vet ikke noe lignende. Den er derfor helt uaktuell for meg.

Men takk for tipset.

EDIT: Audacious blir vel samme greia.

Uannsett, som jeg skrev i innlegget mitt, så er nok Sonata den beste avspilleren jeg har prøvd. Winamp inkludert. Jeg trenger derfor ikke noe annet enn den. Foretrekker forøvrig Amarok foran alle Winamp klonene.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...