Gå til innhold

Olympus E-510 m/14-42 er bestillt. Tips?

Anbefalte innlegg

Da har jeg bestilt et Olympus E-510 etter å ha lest litt omtaler her og der. Det var prisen til 4000,- på netonnet, noe jeg syntes var rart da bare kamerahuset koster det samme på netonnet. Rart?

Er helt nybegynner. Noen som har tips til innstillinger jeg bør gjøre sånn helt i starten? :)

Skulle egenetlig ha meg D40 el E-410, men tror det er lurt å legge i en tusenlapp mer for å blir helt fornøyd. Noen som har bildeeksempler fra E-510?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer. Du blir fornøyd. Den er god å holde i, litt liten for min smak.

Kjøp Velbon Sherpa 600R stativ på Japan Foto. 799kr. Anbefales.

Kan anbefale en god del småtteri etterhvert, har ikke fått testet de ut ennå. Kan komme tilbake til det. Har du Pay Pal konto? Det er "must have" når du skal kjøpe små duppe dingser på nett.

Bilder tatt med E-510

Lenke til kommentar
Gratulerer. Du blir fornøyd. Den er god å holde i, litt liten for min smak.

Kjøp Velbon Sherpa 600R stativ på Japan Foto. 799kr. Anbefales.

Kan anbefale en god del småtteri etterhvert, har ikke fått testet de ut ennå. Kan komme tilbake til det. Har du Pay Pal konto? Det er "must have" når du skal kjøpe små duppe dingser på nett.

Bilder tatt med E-510

Takk! :) Ja, jeg må vel ha stativ hvis jeg skal få de mest knivskarpe bildene jeg håper på. Har lenge drømt om dslr, og har planer om litt hobbyfotografering. Og så har jeg lyst å lære om HDR-bilder, og da er det vel et krav at man har stativ.

Noen tips til linser for å fotografere biler? Sånn topgear-look hadde vært å foretrekke..

lese bruksanvisninga.

Takk for tipset :p

Lenke til kommentar

E-510 er et meget bra kamera. Noen ganger har butikker kampanjer og da kan pakken som inngår kan være like billig som huset. Antar at de ønsker å selge ut E-510 siden etterfølgeren E-520 ble lansert for noen dager siden. Oppgraderingen er imidlertid ikke så stor og det vil sikkert gå lang tid før du kan få den nye modellen til samme pris.

Vet du ikke hvordan du skal stille kameraet så sett det på AUTO til du blir litt kjent med det. Da virker det som et helt vanlig kompaktkamera bare at bildene blir bedre. Så kan du begynne å teste ut tde mer avanserte mulighetene. Selv liker jeg for eksempel ikke Auto-ISO, og programmodus + manuell ISO kan være neste skritt.

Lenke til kommentar

Hvis Oly E-510 er noe lik K10'en min, dropp Auto! Bruk P. Det er som A men bedre. Man kan stille inn lukkertid og blenderåpning, men du behøver ikke.

Du blir ikke kjent med kamera ved å bruke Auto som se# sier. Med P(program mode) kan du leke deg med lukkertid evt. blenderåpning. Tar du bilder på dagen og under generelle lyse forhold er ISO 100 tingen.

Edit:

Takk! smile.gif Ja, jeg må vel ha stativ hvis jeg skal få de mest knivskarpe bildene jeg håper på. Har lenge drømt om dslr, og har planer om litt hobbyfotografering. Og så har jeg lyst å lære om HDR-bilder, og da er det vel et krav at man har stativ.

Noen tips til linser for å fotografere biler? Sånn topgear-look hadde vært å foretrekke..

Vet ikke hvordan top gear look'en er? Regner med du ikke behøver nytt objektiv får å få det til. Har sikkert noe med lyssetting osv. å gjøre.

HDR bilder kan gjøres på mange måter. Jeg gjør det på en enkel, billig og kanskje litt "hatet" måte. Mange mener det ikke er ekte HDR bilder når man bruker Photomatix. Søk/se i kategorien Fotografering og bildebehandling, der finner du noe om HDR.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar

Det som følger med fungerer sikert fint.

Denne "Topgear"-looken er jeg ikke sikker på om jeg synes så mye om.

De bruker et gradert filter for å få skyene mørke, som dette: http://www.leefilters.com/camera/products/...C475674155E58E/

I tillegg er fargemetning, kontrast og skarphet dratt langt over fornuftig nivå i etterbehandlingen.

Skal du ha et filtersystem montert på må du ha et objektiv hvor frontelementet ikke roterer ved fokusering.

Lenke til kommentar
Takk! :) Ja, jeg må vel ha stativ hvis jeg skal få de mest knivskarpe bildene jeg håper på. Har lenge drømt om dslr, og har planer om litt hobbyfotografering. Og så har jeg lyst å lære om HDR-bilder, og da er det vel et krav at man har stativ.

Stativ er absolutt nyttig! Men før du kjøper et kan det være en ide å tråle familien for tidligere fotografer som kanskje har et fullt brukbart stativ liggende! Selv overtok jeg min fars gamle Velbon, det er ikke fullt så praktisk som jeg skulle ønske, men det er virkelig solid, stabilt og fint.

Og ja, til HDR er stativ en forutsetning. :)

HDR og stativ kan gi morsomme resultater på biler som står stille. Når det kommer til biler i bevegelse er det faktisk en god ide å bruke lang lukketid og panorere, altså følge bilen mens du tar bildet. På den måten kan du få en fin fartsfølelse, siden bakgrunnen får masse bevegelsesuskarphet, mens bilen kan bli fin og skarp. Men det krever dog trening å få virkelig gode resultater.

Lette raskt frem et eksempel på panorering, eller "panning" som det gjerne kalles på engelsk. Link.

Ellers er det bare å leke seg frem.

lese bruksanvisninga.

Takk for tipset :p

Det er faktisk et av de beste tipsene. Alle (det inkluderer meg de første to-tre ukene da jeg kjøpte kamera) driter i bruksanvisningen og får ikke innsikt i hva de faktisk kan gjøre med kameraet sitt. En venn av meg leste ikke bruksanvisningen før han hadde hatt kameraet i over et halvt år, og nå drar han nytte av det nye han lærte! :)

Ellers er det bare å anbefale fotokompendiet som skal være her i fotoforumet, samt å understreke en ting.

Du skal ha det morsomt, lek deg frem og kos deg med kameraet ditt! :)

Lenke til kommentar
(...)

Takk for fine tips. Gleder meg til å komme i gang. Begynner å bli sommer nå, så da er jo mulighetene store for å få noen fine bilder. Skal ta for meg bruksanvisninga ved første anledning :)

erlingba: Da blir det vel dyrt. Jeg er enig i at de drar det litt langt, men liker allikevel at bilene får mye fokus.

Lenke til kommentar

Gratulerer med knallkamera! Et par tips når du skal bruke stativ:

1. Skru av IS (image stabilisation). IS + stativ = uskarpe bilder

2. Skru på anti-shock. Anti-shock på et par sekunder sørger for absolutt maksimal skarphet.

Og ellers roterer ikke 14-42mm når man fokuserer og zoomer, så graderte filtre og polariserende filter funker smertefritt. Polariserende filter er veldig bra å ha, forresten. Du kan f.eks. bruke det til å justere refleksjoner på biler.

Når du først har satt kamera på stativ, så går det an å skru over i liveview-modus, zoome inn og sjekke fokus.

Og det er eget IS-modus for panorering. Og skyt i JPEG+RAW-modus. RAW-filene vil du sette pris på senere, når du har blitt flink til å redigere bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen bilder fra E-510 liggende, men jeg har testet det (har det i familien). Min konklusjone er at vi har med mesteren i brukendes jpg-filer å gjøre, i hvertfall i lavere konsumentklasser. På grunn av den forsiktige komprimeringen kan du faktisk hoppe over raw, vil jeg hevde. Still ned skarpingen av jpg til minus 2 (hvis jeg husker riktig), så får du utrolig oppløste bildefiler. Omtrent like oppløste som Eos 5D, faktisk. Sjekk testen på DPreview.

Edit: Jeg vil komme med en kommentar til hva som er kulest av sideformatene. I følge min kjennskap til kunstteori er det enklere å komponere i 4:3 enn 3:2, spesielt hvis man ønsker på bruke den gamle klassikeren Golden Ratio/Det gyldne snitt (ikke Rule of Thirds!). Klassisk billedkunst er nemlig basert på et lignende format.

Enkelte hevder at 4:3 ser "billigere" ut enn 3:2. Det er en total historieløshet. I ca 80 år var 3:2 det billigste formatet, og fremveksten av digitale kompakter forandrer ikke på det faktum. Fourthirds deler sideforhold/aspect ratio med mer noble formater som 645 og 6x8. 4:3 stammer altså fra noblere forgjengere enn det "kjipe" og tilfeldige 3:2-formatet, som ble skapt ut fra et enkelt "vi tager hvad vi haver"-prinsipp etter første verdenskrig.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...