Gå til innhold

NTNU og poenggrenser

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte å søke meg inn på NTNU om ett år, enten på petroleum eller produktutvikling, og har ett par tre spørsmål jeg håper noen kan svare på:

1) Får et snitt på ca. 4,8 - er det realistisk å komme inn på noe av dette?

2) Får man noen tilleggspoeng hvis man har 1mx, 2mx, 3mx og 2fy?

3) Er det andre gode teknsike universiteter i utlandet som tilbyr tilsvarende utdannelse, med lavere inntakskrav?

:)

Grunnen til at jeg ikke søker neste år, er fordi jeg skal bruke ett år på å ta opp noen fag - siden jeg var ganske skolelei, og har tatt et kraftig skippertak nå på slutten. Tenkte egentlig å begynne i militæret etter videregående, og da betydde ikke karakterene så mye - men ombestemte meg. :p

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Tenkte å søke meg inn på NTNU om ett år, enten på petroleum eller produktutvikling, og har ett par tre spørsmål jeg håper noen kan svare på:

1) Får et snitt på ca. 4,8 - er det realistisk å komme inn på noe av dette?

2) Får man noen tilleggspoeng hvis man har 1mx, 2mx, 3mx og 2fy?

3) Er det andre gode teknsike universiteter i utlandet som tilbyr tilsvarende utdannelse, med lavere inntakskrav?

1) Snittet fra 2007 lå vel fra 5,3 til 5,8, men jeg vet ikke hvordan det blir i år. Men det er ikke dumt å sette det opp på 1.plass hvis du vil inn. Er jo ikke verre enn at du ikke kommer inn.

2) Tillegsspoeng for 1mx,2mx og 2fy? Du får jo realfagspoeng da. Men kanskje jeg ikke forsto spørsmålet helt..

3) Jeg har søkt på ingeniørstudier innenfor produktutvikling/design på HiVe (Høgskolen i Vestfold). Der har jeg først tenkt å ta en 3-årig bachelor utdanning for så å kanskje ta en 2-årig master på NTNU. De personene jeg har snakket med sier at dette er et godt alternativ til sivilingeniørtittelen/master of science på NTNU. Blir jo akkurat det samme, men bare at det er stykkevis fordelt (3+2 år i stedet for 5 år). Men det er ikke å stikke under en stol at studenter som har hatt 5 år på NTNU blir mer ettertraktet. Uansett så kan man jo ta de to siste årene på NTNU etter en bachelor grad. Så det er absolutt muligheter.

Tar forbehold om evt. feil.

Lenke til kommentar

Om du ønsker å gå Petroleum er vi her i Norge blant de som er lengst fremme på området, og jeg tror du heller burde dra til universitetet i stavanger enn å dra utenlands om du vil gå petroleum. Ellers har du jo DTU i Danmark og Kungliga Tekniska Høgskolen i Sverige som gode tekniske universiteter, men jeg vet ikke helt hva inntakskravene er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...