Gå til innhold

Henrik Wergland konverterte til Islam

Anbefalte innlegg

Den wikepedia er noe tull. Mye av det som står der er skrevet av vanlige folk som meg og deg. Alle kan gjøre edit på teksten der. For å finne fakta må du grave i bøker. Jeg har hørt dette før også at han Wergland duden konverterte til Islam før han døde. En ekte Mujahid :yes:

Ser du de små boksene med tall bak? Det er kildehenvisninger. :)

Dessuten er det ikke "tull" på wikipedia. Jeg har ikke kommet over en eneste ting som ikke har stemt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
her skriver Henrik Wergeland at han er deist og Allahs dyrker.

Ikke bare er det en selvmotsigelse å være deist og Allahs dyrker :

- Deist: En som tror at Gud har skapt verden, men som etter skapelsen overlot universet til seg selv. En transcendent gudeskikkelse, mens

- Allah: En teistisk gud, altså en gud som har skapt verden og stadig manipulerer den. En transcendent/immanent gudeskikkelse.

...det er også ting som tyder på at han tillot seg ting muslimer ikke kan tillate seg:

Jeg tilstaaer, at jeg i en lang Række af Aar aldri har kjedet

mig som paa den 17de Mai, fordi man partout, og Jeg isærde-

leshed, skulde være glad og trække om hele Dagen i stramt

Kostume i idelig Bevægelse og endelig fordi man ikke kunde

undgaae at tage ind en umaadelig Mængde Spirituosa.

Her og her kan man lese dette:

In Islam, intoxication by alcoholic beverages — or any intoxicant — is generally forbidden, but alcohol is allowed to be used for medical and other purposes, for example industrial and automotive use. Qur'anic verses do not expressly prohibit the consumption of alcohol, but it is normally prohibited by laws derived from the Sunnah or Hadith (actions and sayings of the Prophet and his companions).

5.93 O ye who believe! Intoxicants and gambling, (dedication of) stones, and (divination by) arrows, are an abomination,- of Satan's handwork: eschew such (abomination), that ye may prosper.

5.94 Satan's plan is (but) to excite enmity and hatred between you, with intoxicants and gambling, and hinder you from the remembrance of God, and from prayer: will ye not then abstain?

Jeg setter en knapp på at han ikke var muslim.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Sto for noen år tilbake i aftenposten at han var jøde, og nå skal han plutselig ha vært muslim. Kommer med jevne mellomrom slike påstander uten at de er veldokumenterte. En venn av familien har doktorgrad i Henrik Wergeland og har brukt mye tid på å tilbakevise disse påstandene som er feilaktige. Er agnostiker selv så kunne egentlig brydd meg mindre om hva han var, men det betyr tydligvis mye for noen.

Lenke til kommentar
Hihi! Så søt debatt dette ble! :)

Edit: Det skal sies at den wikipedia-artikkelen var fryktelig dårlig. Jeg anbefaler dere å henvise til andre kilder.

Wikipediaartikkelen var dårlig, men den inneholder nok referanser til å tilbakevise påstanden om at Wergeland skulle ha konvertert til islam og er derfor interessant nok i denne sammenhengen. Hele forestillingen om at Wergeland konverterte er jo basert på en misforståelse.

Lenke til kommentar

Veldig bra detaljer Herr Kjetil. Men det sies at han konverterte til Islam like før han skulle dø. Han lå i sykesengen og bestemte seg for å konverterte til Islam. Ergo hadde han levd et liv som kristen, men mot slutten bestemte han seg for å bli muslim. Håper han kommer til himmelen, det gjør han sikkert :yes:

Hvis han ble frisk, ville han aldri mer drikke alkohol. dessverre kom han aldri ut av den sykesengen. :no:

her skriver Henrik Wergeland at han er deist og Allahs dyrker.

Ikke bare er det en selvmotsigelse å være deist og Allahs dyrker :

- Deist: En som tror at Gud har skapt verden, men som etter skapelsen overlot universet til seg selv. En transcendent gudeskikkelse, mens

- Allah: En teistisk gud, altså en gud som har skapt verden og stadig manipulerer den. En transcendent/immanent gudeskikkelse.

...det er også ting som tyder på at han tillot seg ting muslimer ikke kan tillate seg:

Jeg tilstaaer, at jeg i en lang Række af Aar aldri har kjedet

mig som paa den 17de Mai, fordi man partout, og Jeg isærde-

leshed, skulde være glad og trække om hele Dagen i stramt

Kostume i idelig Bevægelse og endelig fordi man ikke kunde

undgaae at tage ind en umaadelig Mængde Spirituosa.

Her og her kan man lese dette:

In Islam, intoxication by alcoholic beverages — or any intoxicant — is generally forbidden, but alcohol is allowed to be used for medical and other purposes, for example industrial and automotive use. Qur'anic verses do not expressly prohibit the consumption of alcohol, but it is normally prohibited by laws derived from the Sunnah or Hadith (actions and sayings of the Prophet and his companions).

5.93 O ye who believe! Intoxicants and gambling, (dedication of) stones, and (divination by) arrows, are an abomination,- of Satan's handwork: eschew such (abomination), that ye may prosper.

5.94 Satan's plan is (but) to excite enmity and hatred between you, with intoxicants and gambling, and hinder you from the remembrance of God, and from prayer: will ye not then abstain?

Jeg setter en knapp på at han ikke var muslim.

Endret av Halib
Lenke til kommentar
Hei folkens,

jeg fant ut noe veldig spennende om vår store helt Henrik Wergland. Han konverterte til Islam og er antagelig den første muslimen i Norge. Kilder forteller at han i et brev til sin far skrev at han fraskriver seg fra kristendommen og tilber Allah.

Merkelig, men sant. :thumbup:

Likevel daua han etter en ganske heftig fyllekule så vidt jeg vet, så han visste sikkert hva han drev på med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...