hobgoblin Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 hehe, om en ser på moderne dansemusikk så kan en sikkert fint spore basisen tilbake til trommer rundt bålet i afrika... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 C64 er en koselig maskin, men har nok enda sterkere følelser til A500, synes spillbibliotekt der har tålt tidens tann litt bedre. C64 blir litt for primitivt til å underholde meg i dag, med endel unntak såklart, men ikke så mange unntak som på Amigaen AtW Lenke til kommentar
hobby_snekkeren Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 fordi som forsatt er intressert i c64, så anbefaler jeg ta dere tar turen innom skandinavias største c64 forum... her finner du stoff om c64 spill,programmering,hardware og masse mer... http://folkvagn.commodore64.org/phpbb/index.php Lenke til kommentar
Toxin Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Koselig å lese om slikt. Husker naboen hadde en Commodore64, gikk mye i PoliceQuest om jeg ikke husker feil. Selv er jeg litt yngre og vokste opp med Amiga500 som broren min hadde, håper det kommer en lignende artikkel om Amiga også senere Utrolig hvilke spill man kunne lage med de systembegrensningene som fantes da. Får en til å tenke litt når AoC vil komme på 2 dual layer DVD med ~15Gb originalt + patching, mens veldig store spill før kom på 3+ disketter. tingen er vel grafikk. i dag så snakker vi vel om flere giga med overflater og høydetaljerte 3d-modeller, kanskje noen prerendrede videoer, musikk og lyd i surround osv osv osv. den tiden så var vel grafikk i beste fall en samling firkanter i 8 forskjellige farger? og musikken? en samling kommandoer til lydbrikka som spyttet ut noen toner deretter... og om en kunne kode det slik at via binær-matte så ble en sprite til 10 (fargebytte var ett klassisk triks), desto bedre, for det sparte på hvor mye minne en trengte å bruke for å lagre ting. er under slike forhold at kodere som får dyttet inn 3d-modeller med overflater og real-time modifiseringer blir konger Ja jeg forstår mye av grunnene til at ting tar mer plass nå selvfølgelig, men det er fasinerende å tenke over C64 er en koselig maskin, men har nok enda sterkere følelser til A500, synes spillbibliotekt der har tålt tidens tann litt bedre. C64 blir litt for primitivt til å underholde meg i dag, med endel unntak såklart, men ikke så mange unntak som på Amigaen AtW Enig! Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Selv hadde jeg en ZX Spectrum 48k, men fikk selvsagt en Commodore 64 etter noen år. Faren min har fortsatt den Spectrumen, og faktisk fungerer den helt utmerket den dag i dag. Commodoren ligger i et skap hjemme hos meg, men jeg har ikke fått satt den opp på flere år fordi jeg er lat og heller har spillene på emulator. En kamerat hadde Amiga 500, 600 og 1200 etterhvert, så jeg fikk spilt veldig mye der. Men hver eneste gang var det samme greia. Spille der, dra hjem litt skuffet og spille på Commodoren. For all del, Amiga var en meget bra maskin, men Commodoren har en spesiell plass i hjertet mitt. Spectrumen var bra og Amiga hadde bedre grafikk, men ingenting slår Commodore 64. Den er og blir kongen. Giana Sisters, Pegasis, Bruce Lee, International Karate, IK+ (eneste slossespill jeg har sett noensinne med tre stk samtidig, og utrolig morsomt), Commando, Impossible Mission, Jumpman... *sukk* Så mange minner... Lenke til kommentar
RyanLennox Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 En pensjonist jeg vet om gjemte laptoppen og satte for moro skyld opp c64'en når bredbåndsinstallatøren kom. Litt artig, men dette er vel en spøk de er vant til. Selv hadde jeg C64 og MSX. Spectravideo SVI 728 MSX. Denne brukte "cartidger" og hadde derfor spill på ganske høyt nivå. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Ble nostalgisk nå. Alle i gjengen hadde hver sin c64 og vi møtte opp hos hverandre for å ha spillkvelder. Det gikk en god del i Defender of the Crown, International Karate +, Kung Fu Master, Maniac Mansion og The Last Ninja 2 og 3. Og så har vi jo Summer Games, Winter Games og alle spillene i den serien. PLuss mange andre spill. Elite må vel også nevnes. Jeg brukte vel c64 til 95 % spilling og 5 % programmering. Lenke til kommentar
Nielsen75 Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Dette var virkelig hyggelig og nostalgisk lesning. Jeg fikk en c64 i forsinket 9-års presang, min aller første hjemmecomputer. Det var en spesiell tid som aldri kommer igjen, men som er hyggelig å tenke tilbake på.^^ Lenke til kommentar
Dunedain Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Det er så koselig med sånne mimreartikler C64 hadde sine gode titler, men for min del, så er det Amiga 500+ som har en spesiel plass i hjertet mitt. Lov å håpe om en feature om den også etterhvert? Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 En pensjonist jeg vet om gjemte laptoppen og satte for moro skyld opp c64'en når bredbåndsinstallatøren kom. Litt artig, men dette er vel en spøk de er vant til. verste er vel at det kunne kanskje funket. var det ikke en som stilte med hjemmebygget ethernet og C64 på TG? Lenke til kommentar
Brakara Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Et spill jeg (og kompisene mine) brukte mye tid på, var et Basic-spill som het "Fotball-Liga". Noen som husker det, og evt. om det er mulig å få tak i det idag? Det var vel den tidens "Championship Manager", men det som gjorde det litt morsommere var at det var relativt enkelt (med litt Basic-kunnskaper) å lage nye "features"; som f.eks. Conference League, utvide transfer-markedet, osv. En negativ ting var at det tok flere minutter å regne ut hver tabellen (etter en serierunde), så det var kanskje ikke så rart at man brukte såpass mye tid på det. :!: En annen ting var at det ikke var mulighet til å lagre, så strømforsyningen til C64'en fikk skikkelig kjørt seg etter å ha vært på i flere dager, om ikke uker (den ble veeeldig varm etterhvert). Lenke til kommentar
iDude Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg er litt for ung til å ha vært med på "Commodore-bølgen", derfor er det veldig interessant å lese en artikkel som forklarer hva det egentlig dreide seg om. Takk! Slenger meg på den. Det er bare en ting jeg sitter og lurer på. Hvorfor gikk det hele i dukken? Fikk de rett og slett bare ikke solgt noen av de andre modellene? C64 gikk vel egentlig aldri "dukken", men etter hvert kom nyere og bedre maskiner fra bla Commodore (bla Amiga). Commodore gikk derimot dukken i en orgie av feilslåtte valg på ledernivå Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Husker C64 meget godt, brukte utrolig mye tid på den lage til og med det eget spill, helt sykt, en spirit bil kjørte på en vei laget av tekst spesialtegn som jeg dumpet for å få fart så du kjørte nedover Veien var satt tilfeldig og brukte none funksjoner for å få gode svinger. Og du kunne hoppe det var noenganger hull samt bruer med mangler du måtte hoppe over, du så det var bru siden fargen utenfor veien ble blå ikke grøn. Også husker jeg det uendelige antallet dårlige spill. Skremmende dårlige, sammenlignbart med ET. hadde mange kasetter med turbo tape. Var noen tøffe, et kjent arkade spill hvor du fly sidelengs in i en hule og et drittøft flyspill du fløy over et tereng med vagners valkyrie rittet som bakgrunns musikk og fikk hvite dotter av flakk. Men jeg har ingen store nostalgiske spill minner før siearas adventure spill på mange disketter. Jeg droppet ut med data etter c64 og kom inn igjen når jeg begynte på ingeniør høyskolen da var 386 var konge. Var ikke borti amiga bortsett fra hos kompiser. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Dæsken, det var tider.... Jeg var ikke med på Commandore bølgen sånn direkte, hadde en lillebror som var guru på maskinkode på c64 og 128. Husker vi satt med kasetter med spill. Måtte spole til rett sted på kassetten for å spille Blue Max. Fant igjen det spillet som et java spill på nettet et sted forrestn, de hadde masser av gamle c64 spill. Seinere fikk jeg en diskett stasjon av sjefen på jobben, det var konge det. Hadde de store myke 5 1/4 diskene, men så kjappe de var, helt utrolig at det gikk an tenkte vi. Skulle tatt en tur tilbake med usb brikka mi på 4 Gb .. :-) Seinere fikk jeg igjen penger på skatten, og kjøpte meg en A1200. Hun fikk etterhvert navnet Vera, døpt av en sjalu "venninde". Vera ble etterhert bygget inn i en maxitower, og huset en tid en av den tids BBS'er. Lærte mye data på den tiden. Husker jeg satt med regneark og testet ut alle funskjonene til jeg forsto hva de skulle brukes til. Jaja, her kan jeg mimre i timesvis. Hu Vera står forresten her den dag i dag, har aldri klart å kvitte meg med henne. Men det er årevis siden jeg startet henne opp. Lurer på om hub starter jeg...? Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Dæsken, det var tider.... Jeg var ikke med på Commandore bølgen sånn direkte, hadde en lillebror som var guru på maskinkode på c64 og 128. Husker vi satt med kasetter med spill. Måtte spole til rett sted på kassetten for å spille Blue Max. Fant igjen det spillet som et java spill på nettet et sted forrestn, de hadde masser av gamle c64 spill. Seinere fikk jeg en diskett stasjon av sjefen på jobben, det var konge det. Hadde de store myke 5 1/4 diskene, men så kjappe de var, helt utrolig at det gikk an tenkte vi. Skulle tatt en tur tilbake med usb brikka mi på 4 Gb .. :-) Seinere fikk jeg igjen penger på skatten, og kjøpte meg en A1200. Hun fikk etterhvert navnet Vera, døpt av en sjalu "venninde". Vera ble etterhert bygget inn i en maxitower, og huset en tid en av den tids BBS'er. Lærte mye data på den tiden. Husker jeg satt med regneark og testet ut alle funskjonene til jeg forsto hva de skulle brukes til. Jaja, her kan jeg mimre i timesvis. Hu Vera står forresten her den dag i dag, har aldri klart å kvitte meg med henne. Men det er årevis siden jeg startet henne opp. Lurer på om hub starter jeg...? hei trond, det var tider det , husker vi kranglet om pc eller amiga var best. NB den 4GB minnebrikken har 64.000 ganger mer plass en internminnet på C64 Lenke til kommentar
Toa Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Her er en kjekk side hvor en kan spille C64 spill rett i browser-vinduet: http://c64s.com/ Jeg fikk min C64 en gang tidlig på 80-tallet, men var litt skuffet der og da siden naboen hadde ZX Spectrum. Skuffelsen forsvant rimelig fort. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Selv hadde jeg en ZX Spectrum 48k, men fikk selvsagt en Commodore 64 etter noen år. Ditto. Spectrumen var min første, men jeg var aldri så fornøyd med noen maskin som jeg var med C64en. Hadde også den en stund, men siden jeg var nødt til å finansiere alle mine datakjøp på egenhånd, så måtte den dessverre selges slik at jeg kunne skaffe meg en Amiga 500. Mener alltid å skaffe meg en riktig C64 igjen, istedet for bare å spille på emulatorer. Får snoke litt rundt igjen og faktisk gjøre alvor av det. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Var med litt på denne bølgen. Bestekompisen min hadde Onkler som var Commandore fans. Husker noe med 500. Tror ikke det var Commandore... I alle fall det var nå den beste han hadde. En av onklene hadde harddisk til den. I alle fall de gikk på 3"5 disker... Husker også et spiller som gikk på vanlige Kasettbånd. Spilla bare et parr ganger på den. Lillebroren ødela transfomatoren ved og glemme den. Men SuperNintendo generasjonen er nå jeg... Zelda!!! Lenke til kommentar
___ Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 Selv hadde jeg aldri noen Commodore 64, men gikk rett fra en sliten VIC20 til en Commodore 128. Sistnevnte hadde, som mange sikkert vet, en innebygget 64-modus, som man aktiverte ved å trykke inn en knapp (husker ikke hvilken) når man startet eller resatte maskinen. Jeg puslet en del med Basic men fant etterhvert ut at skulle man få til noe fancy så måtte man gjøre det i assembler. Gikk fra 8-bit til 16-bit (Amiga) så sent som i 1990, og siden har jeg ikke satt min fot i en 8-bits maskin. Men av og til fyrer jeg opp en eller annen 64-emulator, og laster inn noen gode, gamle spill, bare for å mimre litt. Werner Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) Gameplayen var suveren, husker mye utpsyking, bannskap og svette rundt visse Epyx spill :!: Edit: Hmm.. husker også at jeg hadde The Final Cartridge 3. Endret 21. mai 2008 av Ba'al-Sebul Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg