Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen lager pipelyder når jeg slår den på

Anbefalte innlegg

Hei

Tidliggere i dag tok jeg ut prossesoren av min mors pc for og sjekke hvilken socket hovedkortet støttet, satte i porssesoren igjen og startet pcen. Det som da skjer er at jeg ikke får bilde, pcen lager pipelyder (ikke fra høytalere men fra noe inni pcen) også etter litt stopper cpu viften. Det gjelder en Acer maskin.

Noen som vet hva som er galt?

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lange pip, først to lange så en liten pause så to til osv. Cpu en ligger ordentlig i, skal ikke pilen på cpuen peke mot pilen på plassen hvor cpuen skal ligge? Cpu vifta er også koblet ordentlig i, når jeg slå på maskinen snurrer vifta i et lite sekund så slår den seg av også begynner pipingen.

Lenke til kommentar

det skal som regel stå i handboka til hk-et ang hva pipelydene (kodene) betyr

kanskje du kunne ha prøvd å sette kjølevifta i en annen slott feks case fan eller noe lignende i en kort periode for å se om det er kjølevifta som har tatt kvelden eller om det kanskje er slotten til cpu fan på hk-et som ikke virker ordentlig

cpu-en skal som regel passe fysisk en vei

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det er enklere å bøye opp disse pinnene på CPU, enn de nye S775 hovedkortene.. bare ta feks en 0.5 mm trykkblyant.. skal vel passe akuratt over pinnene. Bøy dem forsiktig tilbake, men ikke bøy dem for langt. For da er det mulig dem brekker..

Lenke til kommentar

Vet ikke hav som er galt nå, har bøyd pinnen på plass igejn og prossesoren får plass. Det som skjer når jeg starter maskinen er at alt starter som normalt, men et sekund senere stopper cpu vifta og pipingen begynner. Ser ut som om det er en liten svart ting som sitter fast i et av de små hullene hvor cpuen skal stå på hovedkortet, ser også ut som en pinne mangler på cpuen det kan være denne som sitter fast.

Lenke til kommentar

Hvis det er slik du sier at en CPU pinne sitter fast i kortet. Så må du nok kjøpe ny CPU og ta ut denne pinnen som sitter fast i hovedkortet. Hvis du ikke skulle klare å få den ut, må du kjøpe nytt hk også.

Lenke til kommentar

Må vel ha ny cpu da, kan dere hjelpe meg og velge en?

På hovedkortet står det at det støtter AM2 socket, kan jeg da bare sette i en hvilken som helst AMD AM2 cpu?

Denne fra komplett er jo ganske billig. Men skjønner da at den ikke er blant de kraftigste, pcen kjører xp servicepack 3. Pcen blir brukt til nettsurfing, e-post, word, kabal og barnespill som f.esk elias og josefine og vennene matte spill osv.

Tror dere denne burde holde til den slags bruk? Prossesoren som sto i før var en AMD Athlon 64 3500+, og da virket alt helt fint. Har også en laptop med en 1 kjernesprossesor AMD 1,7 ghz (2 år gammel) og med den funker spillene.

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar

Den passer mest sannsynlig. For å sjekke hva slags cpu-er hovedkortet støtter kan du gå inn på produsentens hjemmeside. Men. Dette er bare nødvendig om du skulle finne på å sette inn en dobbeltkjerne cpu.

Ikke vits å bruke mer penger på CPU om den er mer enn god nok. På en annen side kan pc-en bli mye mer responsiv med en dual-core cpu.

Billigste prisene finner du på prisguiden:

billigste enkjerne AM2 cpuer

billigste dobbeltkjerne AM2 cpu-er

Lenke til kommentar
Den passer mest sannsynlig. For å sjekke hva slags cpu-er hovedkortet støtter kan du gå inn på produsentens hjemmeside. Men. Dette er bare nødvendig om du skulle finne på å sette inn en dobbeltkjerne cpu.

Ikke vits å bruke mer penger på CPU om den er mer enn god nok. På en annen side kan pc-en bli mye mer responsiv med en dual-core cpu.

Billigste prisene finner du på prisguiden:

billigste enkjerne AM2 cpuer

billigste dobbeltkjerne AM2 cpu-er

Tror jeg trygt kan gå for denne uten videre undersøkelser, siden den gamle cpuen var en 1 kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...