levlex Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 3G er tredje generasjons mobilnett for oss her i Europa. Vi har nå GSM/GPRS som er generasjon 2.5. Generasjon 1 var NMT 450 nettet som var for 20 år siden. Tror det eksisterer i Sverige fortsatt, men er trolig lagt ned i norge siden GSM nettet dekker mesteparten av landet. UMTS er betegnelsen for Europeisk 3G, akkurat som Korea har 3G kalt CDMA2000, og amerika har det (vet ikke helt hva de kaller det...... :-? ) Disse nettene kan, tross fellesbetegnelsen 3G ikke komunisere sammen...... Og det er jo litt kjipt! Lenke til kommentar
sybbelybb Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 :o det var et kjapt svar trengte å vite det der jeg og, har spekulert litt.. men visste at det hadde noe med mobilnettet å gjøre Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Bare en liten korreksjon til levlex: 1. Gen = NMT (både 450 og 900) NMT450 er fortsatt operativt her i Norge, men 900 nettet er slått av. Grunnen til at 450 nettet fortsat er operativt, er at rekkevidden er veldig lang. Mange som ikke kan få kontakt med GSM nettet (på fjellet, i båter, trange fjorder på vestlandet osv.) bruker NMT. 2. Gen = GSM 2,5 Gen = GPRS GPRS brukes idag bare til dataoverføringer. Alle GPRS telefoner bruker GSM til vanlig tale. 3 Gen = UMTS Lenke til kommentar
levlex Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Så fikk jo NMT900 nettet en veldig kort levetid, snakk om noen år..... Syntes det ikke var nødvendig å nevne det. Hørte at Telenor ville slå av 450 nettet om ikke mange år også, sidendet ike fins mange brukere eller produsenter for dette nettet! Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 takk for svarene :oops: Lenke til kommentar
Kamera Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Blir du flau fordi du har fått svar? Fordi du takker for svar? Hva er du flau for? Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 :oops: fordi vell...... Lenke til kommentar
Kamera Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Er bare bittelitt lei av den :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: som brukes helt feil.. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Forresten, tror det blir lenge til 3g tar over for 2/2.5g nettet. Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 jeg tar mye solarium :oops: Lenke til kommentar
sybbelybb Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 tror du bør passe deg litt jmmk, moderatorer vanker i dette området også les retningslinjene og nettiketten du Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 det har liksom blitt "varemerke" sette den etter et innlegg for meg. men vis det er så fælt kan jeg slutte jeg. Lenke til kommentar
levlex Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Dette hadde jo VELDIG mye med selve topicen å gjøre......... (ironi?!?!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå