Vikingspeider Skrevet 17. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2008 Noen her som kan islandsk og kan si noe som helst om vanskelighetsgraden for det? Kunne tenke meg å lære litt siden det er helt AWESOME, men vet ikke hvor mye innsats det vil kreve og så videre... bah. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 17. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2008 JEg har hørt at islandsk er det vanskeligste språket og lære seg. Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 17. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 17. mai 2008 Hvor vanskelig et språk er å lære seg, er nok temmelig subjektivt. Dessuten, vil neppe et annet Nordgermanisk språk i det hele tatt være blandt de vanskeligste språkene for en nordmann å lære seg. Lenke til kommentar
Steinarss Skrevet 18. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 Min mor er fra island, så jeg kan flytende islandsk. Vil bare si at det blir nok temelig vanskelig for deg og lære det i denne alderen, er bedre og vokse opp med det, slik som meg. Men for all del, du kan da lære deg et par ord\setninger, det skal ikke være så alt for vanskelig, men er noen utaler som er "umulig" Kjenner du noen som kan islandsk? Blir nok litt vanskelig og lære det alene. Lykke til Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 18. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Islandsk er vel noe av det lettere å lære for en nordmann (imo). Snakker selv islandsk og skal tilbringe de neste par årene der Endret 18. mai 2008 av Rabbid Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 Vil tru at islandsk er eit av dei lettare språka for ein nordmann å lære. Det er jo mykje likt med norsk i forhold til feks. fransk. Sjølv om eg ikkje kjenner islendingar, har eg lite problem med å lese islandsk. Men når eg får høyre det som tale er det sjølvsagt litt verre. Då er færøysk mykje lettare. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 Då er færøysk mykje lettare.Færøysk er totalt uforståelig, skjønner ikke et ord av hva de sier. :!: Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 Då er færøysk mykje lettare.Færøysk er totalt uforståelig, skjønner ikke et ord av hva de sier. :!: Hæ? Færøysk vert jo sett på som ei blanding av vestnorsk og islandsk. Læraren min har i alle fall sagt at islendingar og folk frå Færøyane ikkje har problem med å forstå kvarandre. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 Jeg er islandsk, og færøysk er komplett uforståelig. Tror de fleste islendinger deler den oppfatningen. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 Her kan ein jo samanlikne litt. Skriftleg tykkjer eg dei liknar ein god del på kvarandre. Tok òg med ei nyheitssending frå Island, og ei frå Færøyane. Merkar med ein gong at å forstå Færøyisk går so og seie heilt glatt, men islandsk er det litt verre med. Forstår i alle fall innhaldet i sakene. - Islandsk - Færøysk Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 Færøysk høres fortsatt ut som noen som har en potet i kjeften, nuff said. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 Men dere islendinger kan vel lese færøysk relativt bra? Lenke til kommentar
athorb Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 Det er ofte forståelig, men så er det plutselig noen ord som betyr noe helt annet enn hva logisk er, og det er sikkert på grunn av den danske innflytelsen. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 19. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2008 OK, det var noe slikt jeg trodde. Men jeg tror ikke at noen ord er forskjellige bare pga. dansk inflytelse. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 20. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2008 Færøysk har mange ord felles med nynorsk. Lenke til kommentar
okjatakk Skrevet 20. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2008 Skulle vært geni... Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 20. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2008 Vil bare si at det blir nok temelig vanskelig for deg og lære det i denne alderen, er bedre og vokse opp med det, slik som meg Slik er det jo med alle moderspråk Steinarss Om han er 10 år eller 50 år har ingenting og si, du skal være mulig og lære . Selv har jeg lyst og lære Hebraisk , Norrøn og Japansk Hvordan er Islandsk i forhold til gammel Norrøn? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 20. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2008 Hvordan er Islandsk i forhold til gammel Norrøn?Ganske lik, men nørront er grovere IMO (i skrift, kan godt hende de snakket omkring helt likt, akkurat det har jeg ikke mye peiling på) Lenke til kommentar
Thend Skrevet 20. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2008 Uttalen har så vidt jeg veit forandra seg ganske kraftig fra norrønt til moderne islandsk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842 Skrevet 24. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg vil heller anbefale trådstarteren å lære seg færøysk. Selve språket (skriftspråk og uttale) ligner mer på norsk, og gramatikken er ikke noe vanskeligere enn i islandsk. Det som gjør islandsk og færøysk vanskelig er det ekstra kasuset: Dativ. Færøysk er forøvrig mitt favorittspråk, og jeg snakker en god del av det ^_^ På Færøyene kan man blant annet bestille seg bjór (øl) fra drikkekartet på menyen, men drikkekartet heter noe så morsomt som Listi yver rusdrekka Og så har vi jo de færøyske fartsskiltene ved veiene: Í meista lagi – 70 km/t Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå