Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmmm...

 

visual basic = små windows programmer (relativt enkelt)

delphi = små windows og linux programmer (relativt enkelt)

c++ = det meste

perl = cgi programmer og linux (win er også mulig)

php = cgi, web

tcl = kjent script språk til mange programmer

assembler = ultra raskt, lages ofte demoer, vanskelig

 

gidder ikke skrive mer, lurer du på et spesifikk programmerings språk så spør

Lenke til kommentar

Det har seg slik at enkelte programmeringsspråk er laget for web (Perl, PHP, Java, VBScript og HTML (ikkje eit programmeringsspråk)). Disse språkene brukes til å lage hjemmesider, på veldig varierende måter. Perl og PHP er server-side-språk, som gjør at når de blir kjørt, skjer alt arbeidet på serveren, og blir sendt som HTML til klienten. Java og VBScript er klientside-språk, som kjøres og kompileres av klienten, og kan ofte være en del tregere en andre språk.

 

Andre programmeringsspråk er designet for lokale maskiner (og eventuelt nettverk/web), og program laget i disse skal (som oftest) kjørest lokalt. Her er Visual Basic (VB) det desidert enkleste, Delphi er et hakk opp, så kommer C/C++ og deretter Assembler. VB er basert på Basic (ordet "basic" betyr "enkelt"), og er derfor veldig forenklet. Språket er svært lite skalerbart. Delphi er mye mer skalerbart, og er blitt veldig populært dei siste åra. C/C++ vert mykje brukt til spillutvikling, men har etter kvart fått ein del tilbakegang. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-30 22:35, kilogram skrev:

Det har seg slik at enkelte programmeringsspråk er laget for web (Perl, PHP, Java, VBScript og HTML (ikkje eit programmerings
språk
)).


 

...man bør kanskje skille mellom Java-applets (kjører på klient gjennom web), og Java-applikasjoner (kan kjøre hvorsomhelst, men har ikke i utgangspunktet noe med web å gjøre...)

 

Under Java-applikasjoner hører også Java-servlets, som kjører på web-servere....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da det gjelder planetarion har spurte jeg en creator om dette i runde2. Svaret jeg da fikk var at tick engine (et program som oppdatere databasen, den som får det til å "ticke" i spillet) var lagd i c++. Hva de har brukt til å få en tilkobling mellom databasen og web brukerne er jeg ikke sikker på, men regner med det er perl, php, asp, eller c++.

 

Ellers er dette egentlig et spørsmål du kan få svar på i "creators hour" på PAnet.

Lenke til kommentar

he he

 

Ja ja jeg og et par venner er snart ferdig med en slags klone og det er skrevet i Perl. Skulle gjerne lært meg C++ da. Har skrevet TickEngine i perl også, har ikke store problemer med den, men vi laget et eget database system som ødla litt. I går fant jeg litt greier om å koble det til Access. Håper det løser problemet mitt. Men takk alle som svarte.

 

 

Hmm en ting til. Noen som hvet hvor lang tid de brukte på å få til første beta runde på spillene sine. Jeg og vennen min har brukt et halvt år, men da lærte vi Perl sammtidig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

[lang (og meningsløs ?) info og generell babling om div prog språk følger]

 

Perl er ikke laget for web.

 

Perl ble laget for å generere rapporter om jeg husker korrekt men blir ofte feilaktig blandet med cgi, fordi det ofte er brukt i cgi programmer.

 

Selv skriver jeg alle min CGI programmer i C (jeg er sær :razz:), du kan i prinsippet skrivet alle cgi programmer i et hvert språk du kan kompilere.

 

C er prosedyre orientert, c++ er en objektorientert viderutvikling av C og Java en vidreutvikling av c++ igjenn (om jeg ikke blander nå).

 

70-80% av all Unix programvare er skrevet i C (jeg kan ha gammle tall, men tviler), så jeg anbefaller alle lære seg det (sexy språk :razz:).

 

TCL (tool command language, utales tikkel(tickle)) er mest kjent for å være det språket Eggdrop (IRC roboter) bruker, men kan også brukes til alt mulig rart.

 

Perl er kjent for å være kraftig og er ofte brukt i sammenheng med cgi/web, men mange mener det fort blir rotete, mens andre igjenn mener det er grunnet programmererene, ikke språket, selv har jeg ikke helt bestemt meg hvilken gruppe jeg hører til, men foretrekker C (hvem sa c-oman?!?!? :wink: )

 

(Visual) basic språkene er nærmest å regne som litt kompliserte script språk, og har aldri blitt ansett som noe seriøst programmerings språk. Proffesjonelt brukes det mest til enkle installasjons programmer og små-applikasjoner antar jeg. Det regjerer også en feilaktig oppfattning av at Basic er et Microsoft språk, men dette er feil, sanheten er at det bare var Microsoft som var dumme nok (smarte nok??) til å ta vare på dette språket og fortsette å utvikle kompilatorer, det finnes kompilatorer til andre os enn windows (men de er ikke vidt utbredt, da ingen skjønner hva man skal med det).

 

PHP/ASP er vel en slags script språk du skriver inni html koden på web sider. ASP er Microsofts svar på PHP.

 

Delphi/Pascal kjenner jeg ikke stort til.

 

Fortran er et forholdsvis gammelt (i betydningen utdatert?) språk som det ikke er veldig mye liv i, men som fortsatt brukes i noen kretser (?).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Quote:


On 2001-09-28 13:26, namelezz skrev:

hmmm...


visual basic = små windows programmer (relativt enkelt)

delphi = små windows og linux programmer (relativt enkelt)

c++ = det meste

perl = cgi programmer og linux (win er også mulig)

php = cgi, web

tcl = kjent script språk til mange programmer

assembler = ultra raskt, lages ofte demoer, vanskelig


gidder ikke skrive mer, lurer du på et spesifikk programmerings språk så spør



 

PHP hører da ikek til under CGI...

Lenke til kommentar

Så vidt jeg veit er ikke PHP (eller ASP) CGI. Det dreier seg vel mest om en definisjonssak, for de virker jo nogenlunde på samme måte. Nå er CGI en standard som blei definert for UNIX maskiner i nettverk, og har egentlig ikke noe spesielt med internett å gjøre. Jeg veit ikke helt hva som følger av denne standarden, men jeg har iallfall alltid hørt snakk om at PHP og ASP ikke er CGI, men Server-Side Scripts.

Lenke til kommentar

Hey, er det dumt av meg å lære c og c++, eller bør jeg begynne med c så c++ eller bare programmere c++?

Jeg skal lage spill/programmer og vil ikke skifte prgrammeringsspråk i nær fremtid fordi det jeg kan er utdatert?

Hva bør jeg lære med tanke på grafikk og lyd? Bruker både linux og Windows, kanskje også macintosh.

Jeg kan godt få flere programmeringsspråk navn....

 

Roar Aardal

Lenke til kommentar

Quote:


Ge3k skrev (2002-02-26 10:51):

Hey, er det dumt av meg å lære c og c++, eller bør jeg begynne med c så c++ eller bare programmere c++?

Jeg skal lage spill/programmer og vil ikke skifte prgrammeringsspråk i nær fremtid fordi det jeg kan er utdatert?

Hva bør jeg lære med tanke på grafikk og lyd? Bruker både linux og Windows, kanskje også macintosh.

Jeg kan godt få flere programmeringsspråk navn....


Roar Aardal


 

Vel, om du har tenkt å bruke det til spill, så er C++ ikkje den dummaste plassen å begynna. Det kan vera vanskelig om du ikkje har programmeringserfaring frå før, men som sagt, til spill er nok C++ omtrent den einaste moglegheita (spørs sjølvsagt kva type spill det er snakk om). Liten sjanse for at C++ forsvinn over natta. Det finns og for dei fleste operativsystem. Delphi er og eit alternativ, og det finns for Windows og for Linux, men då under namnet Kylix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...