Gå til innhold

BK: Fugl i flukt

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg prøver meg her på BK etter å ha hatt mitt Nikon D40 i noen få dager.

Så langt har ikke komposisjon vært dypt inne i tankene mine, da jeg enda lærer kameraet og kunsten å kjenne.

Bildet er ikke redigert utenom en enkel crop, da dette er noe jeg ikke mestrer enda.

Kamera: D40 m/ kitobjektiv

Brennvidde: 55mm

F-nummer: 5,6

Eksponering: 1/1000 sec

ISO: 1600

Jeg croppet etter Rule of Thirds som man leser titt og ofte om. Var det "rett vei" å croppe?

På forhånd stor takk til all kritikk!

Mvh

Luze

post-158996-1211056036_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tusen takk skal du ha. Men bør bildet croppes mer for å få frem fuglen bedre?

Himmelen er langt i fra spennende i bildet, men hva med resten? Personling liker jeg det, men det kan fort være hva jeg forbinder med stedet.

Jeg synes ikke det bør croppes mer nei...da blir det litt "butt" og rart. men du kan selvsagt lage et lite bilde bare av fuglen i "fart" sånn ekstra...ellers fint den er i sine naturlige omgivelser

RandiA

Lenke til kommentar
Føler ikke at vingeplasseringen er riktig for et "fartsfylt" bilde, for det har jeg noen andre jeg kan benytte meg av.

Men om jeg ønsker det, hvordan kan jeg gå frem for å ungå at fuglen blir kornete?

Mvh

Luze

Det spørs hvor stort det originale bildet er, og hvor nært du har vært da.

RandiA

Lenke til kommentar

Når det er såppas lyst kan du godt snu ned ISO til 200-400, og eventuelt brukt mindre blender for enda skarpere bilde, slik at du ender opp på en lukkertid på mellom 200-500 - som tror jeg blir passe for fugler i bevegelse. Kanskje brukt lukkertidsprioritering instilling slik at du er sikker på å få fuglen tydelig - men vet ikke hva den heter på Nikon.

Lenke til kommentar
Når det er såppas lyst kan du godt snu ned ISO til 200-400, og eventuelt brukt mindre blender for enda skarpere bilde, slik at du ender opp på en lukkertid på mellom 200-500 - som tror jeg blir passe for fugler i bevegelse. Kanskje brukt lukkertidsprioritering instilling slik at du er sikker på å få fuglen tydelig - men vet ikke hva den heter på Nikon.

Helt enig angående ISO. Jeg vrir og trykker nok litt for mye på ting og glemmer å tilbakestille disse. Forstår ikke helt hvordan ISO havnet så høyt, men men. Jeg skravlet litt med en fuglefotograf tidligere i dag som sverget til lukkertid på 1/1000. Så jeg fulgte hans råd, men skal teste litt forskjellig.

Jeg forsøker å benytte lukkertidsprioritering for fugl, men denne her dukket for fort opp :)

Lukkertidsprioritering er "S" på Nikon forresten.

For "continuous shooting" på flygende fugler, hvordan AF bør benyttes da?

Edit: leif

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Her er det vel ikke linjene som er hovedfokus, men fuglen som etter mitt syn fremstår som alt for liten. Tror ikke cropping hjelper deg noe særlig da croppingen må være av et såpass stort omfang at oppløsningen blir redusert kraftig. Kitobjektivet er etter mitt syn ikke egnet til å fotografere fugler (i flukt). For å fange et slikt motiv med godt resultat må du ha et raskt teleobjektiv.

Lenke til kommentar

@J@cob

Bildet ble tatt 19.19. Så litt i seneste laget. Jeg skylder på at fuglen er liten :D

@Autoxave

At kitobjektivet ikke er helt egnet er jeg meget klar over. Har mange begrensninger, men det er det jeg har akkurat nå.

Jeg får vel legge fra meg croptool og ta opp kamerat igjen.

Tusen takk for alle innspill, jeg setter stor pris på det.

Luze

Lenke til kommentar
Jeg skravlet litt med en fuglefotograf tidligere i dag som sverget til lukkertid på 1/1000.

Er vel igrunn smak å behag, eller hva man er ute etter. 1/1000 og raskere så fryser du alt ved fuglen mer eller mindre helt - og da får du ikke helt med at det er bevegelse i bildet. Med 200-500 får du med at det er litt fart i vingene og dermed kan bildet bli litt mer actionfyllt.

Angående crop så kunne du croppa tettere. Fuglen skiller seg ut siden du har greid å fange fokusen på den, og bakgrunnen rundt er i blur. Men fuglen er så liten at den forsvinner litt i bildet og fokusen dras bort siden det er så mye til venstre og under som også er i fokus.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte med en tettere crop.

Kom nærme inn på en annen fugl i dag, det lille beistet var så opptatt med å få tak i mark at jeg kunne nesten brukt makro :D

Edit: Det hadde kanskje vært bedre med mer luft der hvor fuglen er på vei, men grunnet kjedelig himmel valgte jeg bort dette.

post-158996-1211116531_thumb.jpg

Endret av Deluze
Lenke til kommentar
Jeg skravlet litt med en fuglefotograf tidligere i dag som sverget til lukkertid på 1/1000.

Er vel igrunn smak å behag, eller hva man er ute etter. 1/1000 og raskere så fryser du alt ved fuglen mer eller mindre helt - og da får du ikke helt med at det er bevegelse i bildet. Med 200-500 får du med at det er litt fart i vingene og dermed kan bildet bli litt mer actionfyllt.

Dette er rett og slett tull. Du kan ikke ta alle fugler under én skje - kongeørn og kjøttmeis er ikke det samme. Hva som anses som "skarpt", hvilken avstand du har fra fuglen og hvilken brennvidde du bruker bestemmer hvorvidt vingenes bevegelser "fryses".

Lenke til kommentar

Du er sikkert mer erfaren enn meg der. Poenget mitt var bare at man logisk nokk får mer av vingebevegelsen på fuglen ved lengre lukketid - ved denne gitte avstanden og fuglen - men det varierer selvsagt fra kolibri som står stille i lufta og en måke. Å sverge til 1/1000 uansett hva virket bare teit. Mer enn det kan ikke jeg om hva som fryser fuglen best av brennvidde og avstand, men nå har jeg en ting jeg kan teste ut litt :)

Deluze: Synes også det høytstående var bedre av de to :)

Endret av ThaKladd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...