cHilfiger Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hei Jeg lurte på om hvis jeg tok alt av hardware inni et plexi glass ellr lign, og lot husets vannsystem kjøle det ned rundt det. Legger ved et bilde(Ipaint), vurder ideen min. Er det mulig å bruke dette? Takker for svar Lenke til kommentar
avRack Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Eg trur nok ikkje det vil fungera. Rett og slett fordi komponenta inni "kabinettet" vil utvikla såpassa varme at lufta som er inni "kabinettet" vert så varm at vatnet ikkje vil klara å kjøla lufta nok ned. Og då vil du få lite nytte av vannkjølinga. Endret 17. mai 2008 av avRack Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Hvis man lagen noen hull så varmen slipper ut da. liksom så vanne fortsatt går ved siden av hullene? edit. har tenkt at vannet skal gå rundt hele, hvis det ser ut som at det skal gå rundt på sidene(det skal det ikke). edit2: bilde: + vannledninger, men gadd ikke å tegne på! Endret 17. mai 2008 av cHilfiger Lenke til kommentar
Spook Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Dette vil garantert ikke fungere. Noe som vil kunne fungere er om du kjøler ned komponentene med vann (standard vannkjøling) og så bruker "husets vannsystem" til å kjøle ned dette ved f.eks. å senke ned radiatoren i en eller annen beholder hvor "husets vannsystem" sirkulerer. Noe slik som dette dukker opp med jevne mellomrom her på forumet, gjerne i vannkjølingsdelen, men jeg tror ingen har gjennomført dette enda. Konklusjonen blir som regel at dette ikke lønner seg, er sløseri med vann, ikke gir vesentlig bedre kjøling etc etc. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 og om det er lov og gjøre det men husets vann ledinger! og den regninga på annet Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 jaja, det får jeg vel lov til, og vannet går vel rundt og rundt nesten hele tida i hele huset Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Men blir det goskjent av en rørleger???????? Når huset skal selles hvem vil ha noe sånn rot da? Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) og da setter vi det tilbake..GENIALT! og tar med meg boksen, og fester rørene tilbake Endret 18. mai 2008 av cHilfiger Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Du vet at alt som gjøres i husets vann ledninger/rør må gjøres av en autorisert arbeider(fag arbeider utanet som rørleger) Akurat som husets el system. Jeg hadde lagt planen på is med en gang Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Problemet ditt vil være trykket. Tror at trykket på vannet i et hus ligger på rundt 60psi. (er ikke sikker men det er det jeg har hørt) Å jeg vet at det er folk som har fått ødelagt radiatorer når de har trykk testet de rett inn i hus systemet. Og disse er av metal (alu/cobber) Tror du vil plages med å få et kabinett av plexi til å tåle et såppas høyt trykk. Samtidig så overfører plexi, varme svært dårlig. Slik at jeg tror ikke at du kommer til å tjene noe som helst på dette. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Kjøp 1 radiator 1 cpu block 1 pumpe og en tan k og du kommer lengere!! Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 19. mai 2008 Del Skrevet 19. mai 2008 Kjøp 1 radiator 1 cpu block 1 pumpe og en tan k og du kommer lengere!! Enig Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 jeg har egentlig ikke skjønt det med radiator osv. har lest den Overklokking fo nybegynnere(HW-Greia), men har ikke satt meg grundig i det enda Lenke til kommentar
Spook Skrevet 20. mai 2008 Del Skrevet 20. mai 2008 Vel, det er nok lurt å som et minimum "skjønne dette" før du begynner å designe en kjøleløsning med utgangspunkt i "husets vannforsyning". Som jeg skriver ovenfor så vil uansett ikke ideen din fungere slik du har beskrevet den. Det blir vel heller ikke særlig morsomt å være deg om du gjør noe slikt som dette og løsningen skulle medføre en lekkasje fra husets vannledningsnett, noe som slett ikke er usannsynlig slik du har beskrevet det. Jeg tipper "far i huset" slett ikke vil bli særlig begeistret over vannskader som det vil koste flere hundre tusen å reparere (det skal ikke mye til før det blir slike kostnader) - særlig ikke etter at forsikringsselskapet har vært på befaring og uttalt at den hjemmelagde løsningen som var koplet til ledningsnettet, og som sprakk og forårsaket lekkasjen, er å karakterisere som grov uforstand og medfører full avkortning av forsikringsutbetalingen. Start heller med noe enkelt og gjør det heller mer avansert etter hvert som du lærer og forstår mer. Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 20. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2008 JAok, det var bare en ide som kom til meg... Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 21. mai 2008 Del Skrevet 21. mai 2008 (endret) jeg har egentlig ikke skjønt det med radiator osv. har lest den Overklokking fo nybegynnere(HW-Greia), men har ikke satt meg grundig i det enda Glem husets ledningsnett. Glem boksløsningen du tegnet. Den vil ikke kjøle systemet ditt. Kjøp et enkelt, komplett system, så er du i gang. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=H...amp;mcat=14s384 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...amp;mcat=14s384 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...amp;mcat=14s384 Et system består av: - Pumpe, som pumper vannet rundt i systemet. - Kjøleblokker, som overfører varmen fra feks CPU/GPU over til vannet. - Tank, som hjelper luft å slippe ut av vannet, samt forenkle fylling. - Radiator med vifte, som fører varmen fra vann over til luft. e Endret 21. mai 2008 av Espen W Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 21. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2008 ok, tusen takk for hjelpen nå forstod jeg mye mere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå