Gå til innhold

Ide til Vannkjøling(jeg har løsning)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg trur nok ikkje det vil fungera. Rett og slett fordi komponenta inni "kabinettet" vil utvikla såpassa varme at lufta som er inni "kabinettet" vert så varm at vatnet ikkje vil klara å kjøla lufta nok ned. Og då vil du få lite nytte av vannkjølinga.

Endret av avRack
Lenke til kommentar

Hvis man lagen noen hull så varmen slipper ut da. liksom så vanne fortsatt går ved siden av hullene?

edit. har tenkt at vannet skal gå rundt hele, hvis det ser ut som at det skal gå rundt på sidene(det skal det ikke).

edit2: bilde:

post-129168-1211056851_thumb.jpg

+ vannledninger, men gadd ikke å tegne på!

Endret av cHilfiger
Lenke til kommentar

Dette vil garantert ikke fungere.

Noe som vil kunne fungere er om du kjøler ned komponentene med vann (standard vannkjøling) og så bruker "husets vannsystem" til å kjøle ned dette ved f.eks. å senke ned radiatoren i en eller annen beholder hvor "husets vannsystem" sirkulerer.

Noe slik som dette dukker opp med jevne mellomrom her på forumet, gjerne i vannkjølingsdelen, men jeg tror ingen har gjennomført dette enda. Konklusjonen blir som regel at dette ikke lønner seg, er sløseri med vann, ikke gir vesentlig bedre kjøling etc etc.

Lenke til kommentar

Problemet ditt vil være trykket. Tror at trykket på vannet i et hus ligger på rundt 60psi. (er ikke sikker men det er det jeg har hørt)

Å jeg vet at det er folk som har fått ødelagt radiatorer når de har trykk testet de rett inn i hus systemet. Og disse er av metal (alu/cobber)

Tror du vil plages med å få et kabinett av plexi til å tåle et såppas høyt trykk. Samtidig så overfører plexi, varme svært dårlig. Slik at jeg tror ikke at du kommer til å tjene noe som helst på dette.

Lenke til kommentar

Vel, det er nok lurt å som et minimum "skjønne dette" før du begynner å designe en kjøleløsning med utgangspunkt i "husets vannforsyning". Som jeg skriver ovenfor så vil uansett ikke ideen din fungere slik du har beskrevet den.

Det blir vel heller ikke særlig morsomt å være deg om du gjør noe slikt som dette og løsningen skulle medføre en lekkasje fra husets vannledningsnett, noe som slett ikke er usannsynlig slik du har beskrevet det.

Jeg tipper "far i huset" slett ikke vil bli særlig begeistret over vannskader som det vil koste flere hundre tusen å reparere (det skal ikke mye til før det blir slike kostnader) - særlig ikke etter at forsikringsselskapet har vært på befaring og uttalt at den hjemmelagde løsningen som var koplet til ledningsnettet, og som sprakk og forårsaket lekkasjen, er å karakterisere som grov uforstand og medfører full avkortning av forsikringsutbetalingen.

Start heller med noe enkelt og gjør det heller mer avansert etter hvert som du lærer og forstår mer. :dremel:

Lenke til kommentar
jeg har egentlig ikke skjønt det med radiator osv. har lest den Overklokking fo nybegynnere(HW-Greia), men har ikke satt meg grundig i det enda

Glem husets ledningsnett.

Glem boksløsningen du tegnet. Den vil ikke kjøle systemet ditt.

Kjøp et enkelt, komplett system, så er du i gang.

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=H...amp;mcat=14s384

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...amp;mcat=14s384

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...amp;mcat=14s384

Et system består av:

- Pumpe, som pumper vannet rundt i systemet.

- Kjøleblokker, som overfører varmen fra feks CPU/GPU over til vannet.

- Tank, som hjelper luft å slippe ut av vannet, samt forenkle fylling.

- Radiator med vifte, som fører varmen fra vann over til luft.

e

Endret av Espen W
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...