Gå til innhold

Hjelp til fotografering av bryllupsbilder


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har nettopp fått i "oppdrag" å ta bryllupsbilder i et bryllup (dette er for bekjente, derfor skriver jeg i anførselstegn). Det er snakk om et lite bryllup, ikke noe store greier, siden begge har vært gift før og ikke ønsker å gjøre "så mye ut av det". Så jeg regner meg jeg kommer til å ta alt av bilder, også portrettbildene til å ta vare på i ettertid.

 

Nå har jeg aldri tatt bilder i noe bryllup før, heller har jeg ikke noen stor erfaring med portrettbilder. Så jeg lurte på om noen her har noen tips/triks og generelle råd for hvordan å ta slike bilder best mulig ? Noe spesielt jeg må tenke på her ? All hjelp tas imot med takk :=)

 

Har forsåvidt et Nikon D300, med en standard 18-70mm nikkor linse. Håper dette holder, eller trenger jeg gå til anskaffelse av noe ny optikk i tillegg ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde fange de viktige hendelsene som bruden som går ned midtgangen, seremonien, utgnangen fra kirka, på kirketrappa, kasting av brudebukketen, bryllupskake spising etc.

 

Dette er jo ett lite eller middels stort bryllup. Hvis du finner et par bakgrunner som vil gjøre seg fint til hode-skuler portretter, og du kan benytte det eksisterende lyset eller kan lyssette det selv, så ta ett hode-skulder bilde av alle gjester. Gjerne også av parr. Hvis du ikke maser for mye med fotograferingen vil du da normalt få alle til å gladelig stille opp. Jeg kan nesten ikke anbefale dette sterkt nok.

 

Når det gjelder brudeparret så burde du forsøke å finne en fint sted å ta bilder av dem. Det bør være ett fint miljø og en passende bakgrunn, med flatterende lys. Du kan alltids ta bilder ved alteret i kirken etter seremonien, men der er det sjelden mye eksisterende lys.

 

Ikke glem forlovere heller.

 

Når du skal ta bilder i slike annledninger er det ett poeng at du er fotografen når du tar dine bilder, slik at det ikke er flere som slåss om oppmerksomheten til de du tar bildene av. Først deg, så de andre etterpå.

 

I den andre tråden som det lenkes til så mente noen at "Du kan ikke regne med å få noen til å stille seg opp for fotografering, og det er heller ikke meningen." Det å ta bilder av mennesker som ikke vil bli tatt bilder av er vel ikke helt å anbefale, og de fleste bilder i slike anledninger blir jo best hvis du har en dialog med de du fotograferer. Hvis du er fortrolig med rollen som fotograf, så blir menneskene lett å jobbe med, særlig hvis du stopper å slår av en prat rett ved en fin bakgrunn. Sånn helt tilfeldigvis.

 

Jeg husker en gang jeg skulle ta bilder av en brudgom og hans forlover, men jeg opplevde de som litt for stive. Jeg bad dem stille seg rygg mot rygg, men da skulle du sett på liv! De var vandt til å spille innebandy, så de snudde seg rundt og satte panne mot panne, i en stil som minner om amerikansk fotball. Kjempe bilde! Og en god latter!

 

Når det gjelder utstyr så er det hensiktsmessig å kjenne utstyret du bruker, ikke dra med deg for mye utstyr som du ikke kjenner fra før. Det er kjekt med ett lyssterkt objektiv men du burde beherske å bruke det før bryllupet.

 

En 50mm f1.8 er ikke helt planke å benytte, da DOF fort blir veldig tynt. Du kan benytte stor blender til ett menneske, men det blir fort vanskelig med tynt DOF og flere mennesker. Du bør i hvertfall ikke benytte blendere og brennvidder du ikke kjenner fra før av til viktige bilder.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp fått i "oppdrag" å ta bryllupsbilder i et bryllup (dette er for bekjente, derfor skriver jeg i anførselstegn). Det er snakk om et lite bryllup, ikke noe store greier, siden begge har vært gift før og ikke ønsker å gjøre "så mye ut av det". Så jeg regner meg jeg kommer til å ta alt av bilder, også portrettbildene til å ta vare på i ettertid.

 

Nå har jeg aldri tatt bilder i noe bryllup før, heller har jeg ikke noen stor erfaring med portrettbilder. Så jeg lurte på om noen her har noen tips/triks og generelle råd for hvordan å ta slike bilder best mulig ? Noe spesielt jeg må tenke på her ? All hjelp tas imot med takk :=)

 

Har forsåvidt et Nikon D300, med en standard 18-70mm nikkor linse. Håper dette holder, eller trenger jeg gå til anskaffelse av noe ny optikk i tillegg ?

 

Du bør ha to kamera for å lykkes som bryllupsfotograf og da fåreslår jeg slik:

 

Kamera1 m/ f.eks: 24-70 f/2,8

Kamera2 m/ f.eks: 70-200 f/2,8

 

- De på mange måter beste bildene vil være de du tar med 70-200, der du kommer tett og nært de gode situasjonene, f.eks. ringene og blikkene når han ser henne med kjolen for første gang osv. (NB: Husk det!!!)

- Med 24-70 får du oversiktsbildene når de går opp kirkegangen osv...

- Under inngangen sitter du fremme ved alterringen, dvs. ved fremste benk og skyter vekselvis med begge kamera.

 

 

POSISJON 1 - INNGANG

Dersom de går sakte har du god tid. Husk følgende:

 

a) De må få beskjed om å lukke ytterdøra/døra, slik at du ikke får sterkt motlys. Med åpen dør og kameraet i AV-posisjon får du bom-eksponeringer med for mørke eksponeringer av ansiktene.

 

b) Du må ta noen vide bilder der du får med gjestene som står inne blant benkene - mange fine blikk her! Disse bildene blir best når brudeparet har kommet et stykke inn i kirken, ettersom gjestene da har vendt ansiktene i din retning.

 

c) Ta tette bilder med 70-200 innimellom hele turen oppover. Bruk gjerne zoomen slik at du beveger deg fra 70mm til 200mm hele veien oppover.

 

d) Dersom brudesvenner/brudepiker går for raskt oppover kirkegangen, vil med lav blender (som du må ha!!!) ikke få skarphet både på brudesvenner og brudepar. Varier i så fall mellom å ha brudepiker/svenner i fokus og brudeparene, dog med samme utsnitt. Skarpe bilder av brudesvenner med et blurete brudepar bak er også veldig stilig i sammenhengen!

 

e) Sitt LAVT. Sett deg helt ned på gulvet slik at kameraet er mellom 80cm. og 100cm. fra gulvflaten der brudeparet går. Komponer med luft OVER brudeparet.

 

POSISJON 2 - De sitter med forloverne

Du sitter først på samme sted som ved inngang og tar: (gjerne i froskeperspektiv)

a) Ansiktsbilder av hver enkelt (nære portrett).

b) Bilder av alle fire, samt av to og to med 24-70

 

Så beveger du deg litt nedover i kirken slik at du får avstand og skyter bilder av hele situasjonen, samt utsnitt med hver side (og presten) med 70-200. Dersom du ser at det blir dårlig skarphet i alles ansikt kan du til nød gå opp til f/4.0 på 70-200 og kompensere med ISO...

 

POSISJON 3 - Når de sitter på kne ved alterringen

Du står som i posisjon 2 - skyter med 70-200 - Enkle bilder

Evt. kan du bevege deg til sidene og skyte litt med både 24-70 & 70-200, men ofte er dette en situasjon der det ikke passer å "bråke" så mye.

 

POSISJON 4

Forfra og da de sier ja? Hmm.... lar presten deg komme inn "forfra"? Den beste posisjonen er fortsatt som i 3, dvs. litt nede i midtgangen.

 

POSISJON 5

Nå har du det travelt! Det er ofte kort tid fra ringpåsettelsen til de går nedover. Er du ikke kjapp nok, så passerer de deg! Den beste plassen å stå ved utgang er ved døra, slik at du får samme prosedyre som på inngang, der du skyter med vidvinkel der du ser omgivelser og gjester, og 70-200 for nærbilder. Husk å få med hele slepet med vidvinkel, gjerne med bevegelsesuskarphet når de passerer deg i døra.

 

6, 7 og 8 er det vel liten vits i å kommentere... Veksle mellom vinkler og utstnitt, tett på og oversiktsbilder, eksponer slik at ansiktene blir bra, evt. detaljer i kjolen, men ikke nødvendigvis hele tiden. Jobb med motlys, sidelys og medlys og ikke være redd for å eksponere for lyst, dog sikre deg noen gode bilder til takkekort og avis med perfekte eksponeringer.

 

For takkekort og avis:

a) Unngå direkte sollys pga. skygger og mysing med øynene

b) Sidelys er flott for å få frem detaljer i kjoloe

c) Stå med litt avstand og bruk 70-200 for å få gode proporsjoner og bruk gjerne lav blender for å separere brudepar fra bakgrunnen.

d) HUSK å skru ned ISO-verdien dersom dere går ut, f. eks. på kirketrappa.

 

Ta bilder av gjestene. Samle dem gjerne nedenfor kirketrappen slik at du kan ta dem ovenfra fra kirketrappen og få dem til å gjøre morsomme ting, brøle til deg, vinke, juble, bære bruden og brudgommen på gullstol.... få brudgommen til å løfte bruden foran gjesten, osv. Jo sprøere, desto morsommere.

Dette er omtrent de rådene jeg selv fikk av Rolf den gangen jegselv begynte å fotografere bryllup og har fungert veldig bra for meg.

 

 

Mvh

Ståle T

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar

Dette var bra saker Ståle. Selvom jeg aldri har prøvd meg på et bryllup (og sikkert aldri kommer til å gjøre det) var det mange situasjoner du analyserer bra og som jeg er enig i.

 

Jeg ville i tillegg tenkt på at det skal gjerne ikke mer enn et perfekt bilde til for at fotograferingen er en suksess (som kunde ville jeg hvertfall tenkt dette). Får du til et litt annerledes blinkskudd som oppsummerer bryllupet er dagen reddet. :)

Lenke til kommentar

Du har fått masse gode råd her. To kamera er fint, og det er lurt å planlegge posisjonering.

 

Bryllupsfotografering handler om tre ting, brudekjolen, brdekjolen og brudekjolen. Og da mener jeg hele kjolen, med sko.

Selvfølgelig dreier det seg om mer, men du har ikke gjort en skikkelig jobb før du har fanget den, skikkelig. Og det kan ofte være en utfordring, eksponeringsmessig. Det å unngå å brenne den, samtidig som dressen til brudgom, forlovere osv. og bør ha litt detaljer. Ikke at dette bør ha hovedpri hele tida, men sørg for å sikre noen godt eksponerte bilder av nettopp, brudekjolen. To stikkord for å lykkes er raw (eventuelt raw pluss jpg) og flittig bruk av histogrammet.

 

Nenvte jeg brudekjolen? :)

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp fått i "oppdrag" å ta bryllupsbilder i et bryllup (dette er for bekjente, derfor skriver jeg i anførselstegn). Det er snakk om et lite bryllup, ikke noe store greier, siden begge har vært gift før og ikke ønsker å gjøre "så mye ut av det". Så jeg regner meg jeg kommer til å ta alt av bilder, også portrettbildene til å ta vare på i ettertid.

 

Nå har jeg aldri tatt bilder i noe bryllup før, heller har jeg ikke noen stor erfaring med portrettbilder. Så jeg lurte på om noen her har noen tips/triks og generelle råd for hvordan å ta slike bilder best mulig ? Noe spesielt jeg må tenke på her ? All hjelp tas imot med takk :=)

 

Har forsåvidt et Nikon D300, med en standard 18-70mm nikkor linse. Håper dette holder, eller trenger jeg gå til anskaffelse av noe ny optikk i tillegg ?

 

Du bør ha to kamera for å lykkes som bryllupsfotograf og da fåreslår jeg slik:

 

Kamera1 m/ f.eks: 24-70 f/2,8

Kamera2 m/ f.eks: 70-200 f/2,8

 

- De på mange måter beste bildene vil være de du tar med 70-200, der du kommer tett og nært de gode situasjonene, f.eks. ringene og blikkene når han ser henne med kjolen for første gang osv. (NB: Husk det!!!)

- Med 24-70 får du oversiktsbildene når de går opp kirkegangen osv...

- Under inngangen sitter du fremme ved alterringen, dvs. ved fremste benk og skyter vekselvis med begge kamera.

 

 

POSISJON 1 - INNGANG

Dersom de går sakte har du god tid. Husk følgende:

 

a) De må få beskjed om å lukke ytterdøra/døra, slik at du ikke får sterkt motlys. Med åpen dør og kameraet i AV-posisjon får du bom-eksponeringer med for mørke eksponeringer av ansiktene.

 

b) Du må ta noen vide bilder der du får med gjestene som står inne blant benkene - mange fine blikk her! Disse bildene blir best når brudeparet har kommet et stykke inn i kirken, ettersom gjestene da har vendt ansiktene i din retning.

 

c) Ta tette bilder med 70-200 innimellom hele turen oppover. Bruk gjerne zoomen slik at du beveger deg fra 70mm til 200mm hele veien oppover.

 

d) Dersom brudesvenner/brudepiker går for raskt oppover kirkegangen, vil med lav blender (som du må ha!!!) ikke få skarphet både på brudesvenner og brudepar. Varier i så fall mellom å ha brudepiker/svenner i fokus og brudeparene, dog med samme utsnitt. Skarpe bilder av brudesvenner med et blurete brudepar bak er også veldig stilig i sammenhengen!

 

e) Sitt LAVT. Sett deg helt ned på gulvet slik at kameraet er mellom 80cm. og 100cm. fra gulvflaten der brudeparet går. Komponer med luft OVER brudeparet.

 

POSISJON 2 - De sitter med forloverne

Du sitter først på samme sted som ved inngang og tar: (gjerne i froskeperspektiv)

a) Ansiktsbilder av hver enkelt (nære portrett).

b) Bilder av alle fire, samt av to og to med 24-70

 

Så beveger du deg litt nedover i kirken slik at du får avstand og skyter bilder av hele situasjonen, samt utsnitt med hver side (og presten) med 70-200. Dersom du ser at det blir dårlig skarphet i alles ansikt kan du til nød gå opp til f/4.0 på 70-200 og kompensere med ISO...

 

POSISJON 3 - Når de sitter på kne ved alterringen

Du står som i posisjon 2 - skyter med 70-200 - Enkle bilder

Evt. kan du bevege deg til sidene og skyte litt med både 24-70 & 70-200, men ofte er dette en situasjon der det ikke passer å "bråke" så mye.

 

POSISJON 4

Forfra og da de sier ja? Hmm.... lar presten deg komme inn "forfra"? Den beste posisjonen er fortsatt som i 3, dvs. litt nede i midtgangen.

 

POSISJON 5

Nå har du det travelt! Det er ofte kort tid fra ringpåsettelsen til de går nedover. Er du ikke kjapp nok, så passerer de deg! Den beste plassen å stå ved utgang er ved døra, slik at du får samme prosedyre som på inngang, der du skyter med vidvinkel der du ser omgivelser og gjester, og 70-200 for nærbilder. Husk å få med hele slepet med vidvinkel, gjerne med bevegelsesuskarphet når de passerer deg i døra.

 

6, 7 og 8 er det vel liten vits i å kommentere... Veksle mellom vinkler og utstnitt, tett på og oversiktsbilder, eksponer slik at ansiktene blir bra, evt. detaljer i kjolen, men ikke nødvendigvis hele tiden. Jobb med motlys, sidelys og medlys og ikke være redd for å eksponere for lyst, dog sikre deg noen gode bilder til takkekort og avis med perfekte eksponeringer.

 

For takkekort og avis:

a) Unngå direkte sollys pga. skygger og mysing med øynene

b) Sidelys er flott for å få frem detaljer i kjoloe

c) Stå med litt avstand og bruk 70-200 for å få gode proporsjoner og bruk gjerne lav blender for å separere brudepar fra bakgrunnen.

d) HUSK å skru ned ISO-verdien dersom dere går ut, f. eks. på kirketrappa.

 

Ta bilder av gjestene. Samle dem gjerne nedenfor kirketrappen slik at du kan ta dem ovenfra fra kirketrappen og få dem til å gjøre morsomme ting, brøle til deg, vinke, juble, bære bruden og brudgommen på gullstol.... få brudgommen til å løfte bruden foran gjesten, osv. Jo sprøere, desto morsommere.

 

 

Mvh

Ståle T

 

Dette var vel mer en beskrivelse av en fotograf som har råd til forferdelig dyrt utstyr, og en fotograf som ser det som naturlig å sitte på første rad ved midtgangen, på gulvet, når bruden går opp midtgangen. La oss ikke glemme at han forventer å flytte seg til utgangen før brudeparret.

 

For å ta bilde av alle når de sitter ved alteret, så må fotografen bevege seg forran alle andre tilhørere. Det er særdeles forstyrrende, og særdeles avhengig av hva brudeparret og presten ønsker.

 

De beste bildene jeg har tatt er de der far gir fra seg bruden til brudgommen, og presten venter ved alteret. Forloverne blir gjerne også med. Alt i ett og samme bilde. Det er jo det som er hendelsen: To barn forlater sine familier for å inngå ett ekteskap velsignet av Gud.

 

Det kan også være lurt å posisjonere seg slik at man får se brudgommen som venter på bruden, og bruden som går mot sin ventende brudgom i ett og samme bilde.

 

Det jeg beskriver her er relasjonsbilder som vektlegger helt andre aspekter enn det Snakenor beskriver.

 

Jo lenger frem du sitter, jo lenger blir midtgangen og din mulighet til å fotografere bruden. Men du mister også bilder ved å sitte der.

 

Jeg regner med at trådstarter skal i festen etter brylluppet, for det er det jeg har tatt utgangspunkt i.

 

Ellers mye greie tips her, og stenging av den kirkedøra er kjekt for fotografen ja. (Om enn ikke nødvendigvis for seremonien.) Det finnes mange måter å gripe dette an på, kjekt å høre andres vinklinger.

Lenke til kommentar

Dette var vel mer en beskrivelse av en fotograf som har råd til forferdelig dyrt utstyr, og en fotograf som ser det som naturlig å sitte på første rad ved midtgangen, på gulvet, når bruden går opp midtgangen. La oss ikke glemme at han forventer å flytte seg til utgangen før brudeparret.

 

Svar: Ønsker brudeparet gode bilder så har de sikkert ikke noe imot at han sitter der.

 

For å ta bilde av alle når de sitter ved alteret, så må fotografen bevege seg forran alle andre tilhørere. Det er særdeles forstyrrende, og særdeles avhengig av hva brudeparret og presten ønsker.

 

Svar: Trenger ikke nødvendigvis bevege seg foran alle andre, de fleste kirker kan man gå på sidene og med tele trenger du ikke stå foran noen.

 

De beste bildene jeg har tatt er de der far gir fra seg bruden til brudgommen, og presten venter ved alteret. Forloverne blir gjerne også med. Alt i ett og samme bilde. Det er jo det som er hendelsen: To barn forlater sine familier for å inngå ett ekteskap velsignet av Gud.

 

Svar: Ja dette er flotte situasjonsbilder som nesten er et must.

 

Det kan også være lurt å posisjonere seg slik at man får se brudgommen som venter på bruden, og bruden som går mot sin ventende brudgom i ett og samme bilde.

 

Svar: Ja dette er flott å få med seg og burde ikke være noe problem om du flytter deg litt bakover så han blir med. Blikket hans da han ser henne første gang må også med :-)

 

Det jeg beskriver her er relasjonsbilder som vektlegger helt andre aspekter enn det Snakenor beskriver.

 

Svar: Å? Synes det var mye det samme jeg.

 

Jo lenger frem du sitter, jo lenger blir midtgangen og din mulighet til å fotografere bruden. Men du mister også bilder ved å sitte der.

 

Svar: Mister ikke stort der mener jeg, han kan jo bevege seg også da.

 

Jeg regner med at trådstarter skal i festen etter brylluppet, for det er det jeg har tatt utgangspunkt i.

 

Ellers mye greie tips her, og stenging av den kirkedøra er kjekt for fotografen ja. (Om enn ikke nødvendigvis for seremonien.) Det finnes mange måter å gripe dette an på, kjekt å høre andres vinklinger.

Endret av Snakenor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Da må jeg bare få takke for mange kjempeflotte tips og ting jeg må huske på. Var veldig mye her jeg ikke har tenkt på ser jeg, mange ulike situasjoner og slikt man må tenke på. Så da var det jo bare kjempeflott at jeg får tenkt litt gjennom hva jeg skal gjøre før bryllupet. Har ikke vært i så mange bryllup heller, siste var vel en del år siden, så er ikke helt inne i gangen i hvordan bryllup fremtrer heller.

Nå er som sagt brudeparet noen i nær familie også, så jeg er heldigvis ikke så "nervøs" som om det hadde vært en "kunde" jeg hadde tatt bilder av. Jeg skal frem til bryllupet prøve å få trent meg så mye som mulig på de ulike situasjonene og sånn også hvis det lar seg gjøre, spesielt portrett-bilder.

Jeg får se om jeg kan få lånt et ekstra kamera også, kan nok få lånt et d40 ihvertfall som jeg vet om, så vurderer å kjøpe noe ekstra optikk da (mangler en god og lyssterk tele). Så har jeg også kjøpt en hyperdrive, så da kan jeg ihvertfall knipse så mange bilder til jeg får krampe i fingeren

 

Men definitivt mange virkelig gode tips her, som jeg skal lese over en del ganger først! Så takk for all god hjelp altså

Lenke til kommentar

En ting til. Du bør nok få avklart på forhånd hvilke forventninger vennene dine har. Og ikke bare brudeparet, men også brudeparets nære familie.

Det at du tar det hele litt mer avslappet kan være litt farlig holdning. Uansett hva de sier, bør du nok være litt på tå hev i forhold til oppgaven. Kanskje de ikke forstår fullt ut hva oppgaven går ut på, hvilke krav som stilles osv, selv om ansvaret selvfølgelig er deres, så er det din oppgave å forholde deg mest mulig profesjonelt.

 

En ting til. Det kan være lurt med en assistent. Gjerne noen fra brudens familie, som har som oppgave å sørge for at kjolen framstår mest mulig perfekt på de formelle bildene. En assistent kan og være nyttig ved formelle gruppebilder. Assistentens oppgave blir da å sørge for at de som skal være i bildet samles på rett sted, til rett tid. Begge deler er oppgaver som du bør slippe. Du bør kunne konsentrere deg mest muig om det fotografiske.

 

Og så et siste, kanskje overflødig råd. Hold deg edru så lenge du er på jobb. Da unngår du unødige slurvefeil. Gjør gjerne et lite nummer ut av det. Da oppnår du lettere den nødvendige respekten som "fotografen".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
En ting til. Du bør nok få avklart på forhånd hvilke forventninger vennene dine har. Og ikke bare brudeparet, men også brudeparets nære familie.

Det at du tar det hele litt mer avslappet kan være litt farlig holdning. Uansett hva de sier, bør du nok være litt på tå hev i forhold til oppgaven. Kanskje de ikke forstår fullt ut hva oppgaven går ut på, hvilke krav som stilles osv, selv om ansvaret selvfølgelig er deres, så er det din oppgave å forholde deg mest mulig profesjonelt.

 

En ting til. Det kan være lurt med en assistent. Gjerne noen fra brudens familie, som har som oppgave å sørge for at kjolen framstår mest mulig perfekt på de formelle bildene. En assistent kan og være nyttig ved formelle gruppebilder. Assistentens oppgave blir da å sørge for at de som skal være i bildet samles på rett sted, til rett tid. Begge deler er oppgaver som du bør slippe. Du bør kunne konsentrere deg mest muig om det fotografiske.

 

Og så et siste, kanskje overflødig råd. Hold deg edru så lenge du er på jobb. Da unngår du unødige slurvefeil. Gjør gjerne et lite nummer ut av det. Da oppnår du lettere den nødvendige respekten som "fotografen".

 

Jeg tar selvfølgelig oppgaven seriøst. Er tross alt derfor jeg spør etter råd, så jeg kan få et best mulig resultat. Men jeg kan nok få en til å hjelpe meg litt ja, det hørtes ikke så dumt ut.

Alkohol inntaket er nok ikke noe problem. Jeg er nå av den oppfatningen at bryllup ikke er noen fyllefest, så det får man værsågod ta på byen en annen dag om man vil ;-)

Lenke til kommentar
Jeg tar selvfølgelig oppgaven seriøst. Er tross alt derfor jeg spør etter råd, ...
Tenkte jeg bare ville nevne det, for sikkerhts skyld, siden du tilsynelatende har poengtert to ganger at det ikke var så høytidelig.

 

Det er nok dessverre ingen selvfølge, for oss som ikke kjenner deg skikkelig, at du tar oppgaven seriøst. Det finnes nok av eksempler på folk som tilsynelatende tror at en DSRL med rett tilleggsutsyr er en magisk boks som gir dem fotografiske superkrefter ;)

Jeg mente ikke å antyde at du hører hjemme i den kategorien, men du skjønner kanskje hva jeg mener.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Jeg tar selvfølgelig oppgaven seriøst. Er tross alt derfor jeg spør etter råd, ...
Tenkte jeg bare ville nevne det, for sikkerhts skyld, siden du tilsynelatende har poengtert to ganger at det ikke var så høytidelig.

 

Det er nok dessverre ingen selvfølge, for oss som ikke kjenner deg skikkelig, at du tar oppgaven seriøst. Det finnes nok av eksempler på folk som tilsynelatende tror at en DSRL med rett tilleggsutsyr er en magisk boks som gir dem fotografiske superkrefter ;)

Jeg mente ikke å antyde at du hører hjemme i den kategorien, men du skjønner kanskje hva jeg mener.

 

Heh, ja jeg skriver kanskje av og til uten helt å tenke meg om først :-) Men det jeg mente var vel egentlig bare at siden de ikke skal ha så altfor stort bryllup, så har de ikke leid inn "profesjonell" fotograf liksom (vet ikke om det er vanlig engang..), men er vel forhåpentligvis fornøyd med de bildene jeg klarer å ta. Er veldig spent selv også på hvordan det blir. Jeg har nok også smertelig erfart at kameraet ikke gjør bildene av seg selv..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Jeg tar selvfølgelig oppgaven seriøst. Er tross alt derfor jeg spør etter råd, ...
Tenkte jeg bare ville nevne det, for sikkerhts skyld, siden du tilsynelatende har poengtert to ganger at det ikke var så høytidelig.

 

Det er nok dessverre ingen selvfølge, for oss som ikke kjenner deg skikkelig, at du tar oppgaven seriøst. Det finnes nok av eksempler på folk som tilsynelatende tror at en DSRL med rett tilleggsutsyr er en magisk boks som gir dem fotografiske superkrefter ;)

Jeg mente ikke å antyde at du hører hjemme i den kategorien, men du skjønner kanskje hva jeg mener.

 

Heh, ja jeg skriver kanskje av og til uten helt å tenke meg om først :-) Men det jeg mente var vel egentlig bare at siden de ikke skal ha så altfor stort bryllup, så har de ikke leid inn "profesjonell" fotograf liksom (vet ikke om det er vanlig engang..), men er vel forhåpentligvis fornøyd med de bildene jeg klarer å ta. Er veldig spent selv også på hvordan det blir. Jeg har nok også smertelig erfart at kameraet ikke gjør bildene av seg selv..

 

Kan jeg spørre hvor i landet dette er??

Lenke til kommentar

Et lite forslag som ikke er fototeknisk og ikke relatert til ditt oppdrag i det hele tatt: Mange folk kommer til å ta bilder den kvelden. Tips brudeparet om at de bør sørge for at alle får en liten lapp med email-adressen deres og en oppfordring om at folk skal sende dem favorittbildene fra kvelden. Du kommer til å ta de beste portrettene og de beste formelle bildene, men folk med kompaktkamera og over middels promille kan få til morsomme bilder som fanger stemningen kl 02:13.

Lenke til kommentar

Sideblikk

 

I denne moderne verden vi lever i så er det ufattelig mange som tar bilder med eller filmer på mobilen. Når bruden går ned midtgangen blir hun møtt av ett hav av mobiltelefoner.

 

Jeg fatter ikke at så mange gidder dette mobil styret, for de bildene blir ikke bra, ikke videoen heller.

 

Man bør jo ha en baktanke med hva ett bilde skal brukes til. Det er sabla mye mer spennende å overvære en vielse, enn å se den på skjermen på mobilen din.

 

Det gjelder også fotografen

 

Trådstarter sier han skal ta noen bilder i ett bryllup i nær familie. Det blir liksom ikke helt det samme å se på ett bryllup gjennom en søker, som det å overvære ett bryllup.

 

Fordelen til en "fotograf", er at hvis han har fått tildelt den rollen av bryllups parret (eller tar den), så har han en ingangsbillet til å starte en samtale med alle gjestene. Særlig på festen etterpå. Det har jeg gjort, og det kan høyst anbefales.

 

Det å være "fotograf" i ett bryllup kan fort bli en jobb og ikke kos.

 

Kanskje det bare er meg, men bilder som jeg tar når jeg koser meg er de som ender på veggen. Da blir liksom ikke så nøye med bildene jeg ikke fikk tatt: De ville bare bli glemt allikevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

FrodeNilsen, jeg kunne nok ikke vært mer enig med deg. Dette med mobilbilder har jeg aldri sjønnt, bortsett fra enkelte situasjoner man kommer over da man ikke har kamera (f.eks at 1.stk bror kjører av veien :)). Man setter seg aldri ned om 10 år og mimrer over mobilbilder man har tatt av store begivenheter..? Jeg er også av den oppfatning at bilder gir så utrolig mye mer når man ser tilbake, enn å se på ett opptak. Å se på et opptak av et bryllup f.eks (ja dette har jeg gjort), og spesielt av et man ikke har vært i selv, er rett og slett utrolig kjedelig. Bilder gir meg de skikkelige minnene jeg trenger, av en eller annen grunn som jeg ikke kan forklare..

 

Og det er klart, det kan fort bli stress å være fotograf også, istedet for bare å overvære hendelsen. Men jeg ble spurt om jeg ikke kunne gjøre dette, og jeg synest at dette var helt greitt, så det får jeg heller ta med. Dessuten, så liker jeg veldig godt å ta bilder, så jeg synest ikke det gjør så mye om det blir litt stress.

 

@cruelphotography

Det var i utgangspunktet de formelle bildene jeg skulle ta, men jeg tenker nok å dekke hele begivenheten uansett.

 

@Snakenor

Bryllupet skal være i Bø (Telemark) i Juni

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...