Gå til innhold

Studier i USA (høyskole-nivå) - california

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vet universitetet også har avtaler med Berkeley, men her finnes det ikke så mye samfunnsvitenskalpelige fag her...

Ellers synes jeg San Fransisco virker helt nydelig! Det er definitivt et sted jeg vil dra en gang, men spørsmålet er om det kanskje er for langt nord? Men jah, jeg har virkelig vurdert San Fransisco...!

Lenke til kommentar
Hva mener du med for langt nord, vil du heller være neddi LA?

Ja, jeg lurer på om jeg heller skulle vært "nærmere" Los Angeles. Mer på "midten" :roll: San Fransisco virker så langt nord? Er lengre å komme seg sørover...

Men jeg vet ikke. Hvordan er Los Angeles egentlig?? Har sett på mange skoler der, men har lurt på å komme meg litt lenger nord for LA og ikke midt i byen. Er redd det kan bli litt voldsomt? Nei, jeg leste noen innlegg om LA der folk mente det var verken pent/hyggelig i LA, så kunne tenkt meg å hørt hva folk mener om det. Plutselig ble jeg så usikker.

Ellers har jeg hørt at San Diego er kjempefint! Men det ligger jo veldig langt sør...

haha. Vinglepetter - jeg??

Lenke til kommentar

Jeg var i San Francisco og L.A i mars, og ville helt klart valgt San Francisco som stedet å bo fremfor L.A any day.

L.A er kult, har noen kjente spots og litt varmere vær.

Men på en annen side er det gigantisk, en del slum, og rett og slett ikke like fint som San Francisco syntes nå jeg.

Og om du velger San Francisco og har lyst å utforske L.A kan du jo bare leie deg inn på et motell, kjøre bil i en par timer og utforske L.A i en langhelg f.eks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vurderte selv å søke meg til USA ifjor, men jeg jobbet ikke hardt nok. Det er nemlig en svært stor jobb som du sier, denne søknadsprosessen.

Det første du burde gjøre er å sette deg inn i ansa og fulbright sine sider, om du ikke allerede har gjort det. Spesielt ansa sine sider er glimrende!! Her kan du også bestille veiledningsmøter. Jeg var på flere møter med ansa, men ingen hos fulbright, noe jeg angrer på. Jeg hadde mitt første møte i oktober en gang og da viste det seg at jeg hadde enormt dårlig tid, så start nå!

For at ansa og fulbright skal kunne hjelpe deg videre med annet enn grunnleggende informasjon om det amerikanske studiemiljøet, stipend, lån og forskjellige tester man må ta for å komme inn (TOEFL, SAT), er du nødt til å velge deg ut en 3-4 skoler som du er mest interessert i. Det var cirka her jeg datt av lasset, og da jeg syns det var alt for mye å gjøre tok jeg til takke med det jeg får i Norge:P

For deg som allerede er på høyere utdanning(?) er det kanskje annerledes, men dette vil uansett ansa og fulbright oppdatere deg på.

Jeg vurderte forøvrig også en rekke skoler i California der disse var de jeg "falt pladask for" :p

UCLA - University of California, Los Angeles

UCSB - University of California, Santa Barbara

University of California, Santa Cruz

Mye av grunnen var idrettslagene deres ettersom jeg også ønsket meg et idrettstipend, men alle virker som svært gode skoler, da spesielt verdenskjente UCLA som har bokstavene på rumpa til så og si annenhver jente også her i Norge:P

Jeg kan også nevne at jeg har vært i New York, San Francisco, Santa Barbara, Santa Cruz, L.A. og Miami det siste året og alle virker som helt nydelige steder å tilbringe et par år for ikke å si resten av livet.

New York og L.A passer kanskje best for de som liker skikkelig byliv der mye skjer, hele tiden. Jeg syns det kunne bli litt stressende, mens broren min elsket det.

Santa Barbara, Santa Cruz og San Francisco var en helt spesiell opplevelse med varmt vær, surfing og strandliv. Folk var mye vennligere på den måten at de plutselig kunne stoppe deg på gata, hilse på deg og spørre hvor du kom fra. Var virkelig morsomt å høre "Oh my god, what language is that?! It's beautiful!" fra flere forskjellige folk bare på en handletur :D

Miami er kanskje en blanding av begge to slik jeg opplevde det.

Lykke til med søknadsprosessen! Håper det går lettere for deg enn meg:)

Richard

Lenke til kommentar
Bare som en liten notis, men man får ikke støtte fra Lånekassen det første året. Så jeg anbefaler deg å begynne i Norge eller noe, for å så flytte til USA :)

Det er ikke helt sant det du sier der. Det er en rekke læresteder Lånekassen støtter fra og med Freshmanåret. På alle lærestedene som er er på tilleggsstipendlisten kan man få støtte fra og med første året. Dette er riktig nok ikke noen B-skoler, men det er mulig. Listen er her;

http://www.lanekassen.no/templates/Page____7887.aspx

Endret av Futelva
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for gode tips!

Setter fortsatt pris på all erfaring folk måtte ha med California lg eventuelle studier der borte i USA!

Ja, jeg vet det er mye arbeid. Jeg håper jeg klarer å fortsette. Det er nemmen meg ikke mye hjelp å få! Men jeg skal nok få det til!

Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Er bare å starte med å få tatt TOEFL/IELTS og SAT. Vet ikke om du trenger noen anbefalingsbrev også?

Når jeg søkte på master startet jeg faktisk ikke å en gang tenke på det før i midten av januar. Det gikk greit, selv om jeg var litt heldig med å få tatt IELTS'n i tide, samt at jeg måtte ta GMAT to ganger.

Mine tips er:

- Start tidlig, så slipper du å utelukke skoler pga at du ikke kan nå søknadsfristen dems. Det er gjerne de store, og ofte de bedre, universitetene som har de tidligste søknadsfristene (type 1. januar/februar), og noen ganger enda tidligere.

- Søk på flere skoler. Det koster penger, men er nok verdt det. Man tar jo de samme testene og må ha de samme papirene for de fleste skolene, så det er ikke spesielt mye mer arbeid. Jeg søkte bare på én skole, og kom inn på den. Om jeg ikke hadde kommet inn hadde jeg stått der uten noen ting. Er også greit å ha noen valg, om man skulle komme inn flere plasser :)

Lenke til kommentar

Hva er du ute etter? Akademisk er UC Berkeley ansett som det vasseste innen UC-systemet, men UCLA er nok ikke langt unna. Stanford nyter også god status (arguably noe bedre ansett enn Berkeley), det gjør også USC. Men slikt avhenger også litt av hva man studerer, og om du har preferanse for privat vs offentlig og selvsagt lokalisering.

LA er ikke et spesielt sjarmerende sted IMO, de 'fleste' har mer sansen for SF og the bay area, inkludert folk fra LA (jeg kjenner en del), eller San Diego. Men du listet ingen universiteter fra San Francisco, Berkeley ligger en liten bro unna (ca 20 min).

UC Santa Barbara har et rykte på seg for å være et party-universitet, de fleste studentene bor på Isla Vista ved stranden og om det er dette du er ute etter så er det et sted å vurdere (spritsjappen jeg var inne i der er blant de største jeg har sett). Men Santa Barbara er en del mindre enn SF, LA og San Diego. Campus ligger også litt utenfor byen.

Ellers er San Diego en fin plass, personlig liker jeg stedet bedre enn LA. I likhet med LA vil det her være større behov for bil, men synes gjennomgående San Diego har litt bedre atmosfære enn LA. Could just be me though. Det er i såfall UC San Diego du da titter på, (men er andre universiteter der og).

Ellers er Stanford vel ansett, og antakeligvis det universitetet det er vanskeligst å komme inn på i staten. Jeg har ikke vært på campus der, men det skal være meget fint. Det ligger litt mer isolert til enn UC Berkeley om det er i nord-california du vil plassere deg, men fint innenfor rekkevidde av SF med bil eller tog (ca 1t, men trafikken der er ikke veldig behagelig) . Dette er også privat, i likhet med USC, med andre ord noe dyrere (men du betaler en god slump som out-of-state student i UC-systemet også).

Som NoviKaNa skriver, søk på flere skoler. Søk f.eks. på UCB, UCSD, UCSB, UCLA, UCSC, Stanford og USC, og se hvor du kommer inn. Du vil da ha noe tid til å vurdere alternativene. Det er sånn amerikanerne gjør det også.

Hvor vil du være? Nord- eller sør-California? Både været og menneskene er en del annerledes (i et nøtteskall og meget karikert; i nord har du de liberale hippietypene, i sør de pene utseende-folkene).

PS: Angående mediestudier så har jeg hørt mye godt om Annenberg School for Communication ved USC, men spør gjerne litt rundt.

Lenke til kommentar

Hvis du vil til varmen skal du iallefall styre unna San Fransisco. Jo lenger innenlands du kommer, jo varmere blir det om sommeren, men der er vinterene gjerne til gjengjeld kaldere. Og forresten er de fleste UC skolene relativt vanskelige å komme inn på, uten at det betyr at du ikke kommer inn

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Først; DU BØR BEGYNNE FORBEREDELSENE MED ÉN GANG!

Søknadsfristen for svært mange skoler går ut i begynnelsen eller midten av januar. SAT og TOEFL burde du egentlig ha tatt for flere måneder siden, men SAT-testen kan ennå tas i oktober og november (for sent for noen skoler.) I tillegg har du essay, recommendation letters, etc.

Når det gjelder skoler i California, er Stanford den helt klart beste skolen. I midlertidig er det svært vanskelig å komme inn ved.

Berkeley og CalTech er også bra skoler. Vil også anbefale UCLA. UoC - San Diego er en annen god skole.

Alle disse skolene kan du få stipend allerede fra førsteåret.

Endret av zyphnor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...