AzureDragon Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hei! Jeg er en gutt på 18 år som rett og slett ønsker å se ut som en heftig mann. Personalia: Alder: 18 Høyde: 1,81 vekt: 77 kg fettprosent: 10-11% i januar, men jeg har nå gainet en del fett(rett før sommeren seff ) Treningsbakgrunn: Har trent fotball, friidrett og basket. Mest friidrett, dvs løping, mellomdistanse. Hva har jeg fått ut av denne treningen? - Ble følgelig veldig mye løping og utviklet et lett løpssteg og en god spenst. Veldig mye intervall- og spensttrening, mye hopping, hinking osv. Veldig mye syre, mye smerte. Vil si at jeg har opparbeidet meg en høy smerteterskel. Hadde også mye generell styrketrening, med fokus på kroppslig styrke og kort pause mellom øvelser. Mye sirkeltrening med varierte øvelser. Har på grunnlag av dette opparbeidet meg god kroppslig styrke og er vesentlig sterkere enn de aller fleste når det komme til dette. Selv om jeg ikke har trent hangups(kroppshev med overtak) på 8-9 måneder kan jeg ta 11-13 lett på rappen. Jeg har trent veldig lite vekter. Hvordan ser jeg ut: - vurderer å ta bilde og laste opp men det får såfall vente; Jeg er slank med lange muskler, dog en kraftig lår- og rumpemuskulatur. Ser atletisk ut, folk har spurt meg om jeg er en turner osv. Men dette er da noen måneder siden og jeg har gainet en del fett etter det så.. Hva ønsker jeg meg: - Jeg vil bli mer definert. Jeg vil miste fett, men det viktigste: - jeg ønsker en kraftigere overkropp. En kropp som er definert, muskuløs, V-formet og naturlig, ikke for stor og klumpete. Kan laste opp ønskede eksempler senere. Ønsket vekt tenker jeg ligger på rundt 80-82 kg, med en fettprosent på under 10. Beina mine er rimelig godt utviklet. Når jeg ser på kroppen min synes jeg beina og rumpen ser så ekstremt mye mer velutviklet ut enn resten av kroppen. Jeg må komme in sync Er det noen tips å få? Hvordan bør jeg trene, kosthold, tilskudd, hvordan bør jeg organisere dette? Aldri brukt noe som helst... Samtidig kan jeg tenke meg å vite hva du som svarer meg har oppnådd med trening, har du faktisk peiling? Takker for svar. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Du ønsker en kraftig kropp med lav fettprosent slik jeg har forstått det? Etter hva jeg har hørt er det veldig vanskelig å legge på seg mye muskler samtidig som du slanker vekk underhudsfettet. De fleste som ønsker en slik kropp må første trene mye, spise mye og derfor legge på seg, for så å kvitte seg med fettet mens de fokuserer på å beholde musklene. Altså bulke og deffe. Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Noen tips til spesifikt program? Vil ikke se ut som en strongman eller vektløfter/bodybuilder, men en ATLETISK bygd mann med decent mye muskler og lav fett%. maks 85kg Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Du blir ikke seende ut som en bodybuilder uten år med trening og perfekt kosthold, gjerne med masse dop inne i bildet. Sjekk ut nybegynnerprogrammet på www.stronglift.com Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Siden du ikke har trent mye med vekter er det første du må lære deg riktig løfteteknikk. Bruk gjerne en måned på å øve inn helt korrekte teknikker - da spesielt på basisøvelser som markløft, knebøy, benkpress og militærpress. Hør med andre på treningsstudioet. Så vil jeg faktisk anbefale deg å teste ut RYP grunnprogram. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 RYP sitt grunnprogram er et kjempeprogram ja, så det er slettes ikke dumt. Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Hei! Eg berre lurte på om det finst noko bra treningsprogram lignande det RYP treningsprogrammet der du ikkje treng noko tileggsutstyr, eller i så fall berre vanlege justerbare manualar? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Har du en stang, eller bare vanlige små manualer? Og hvor mye vekt har du til manualene? Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Noen tips til spesifikt program? Vil ikke se ut som en strongman eller vektløfter/bodybuilder, men en ATLETISK bygd mann med decent mye muskler og lav fett%. maks 85kg Jeg skjønner hva du tenker her. Største feilen folk gjør når de har satt seg et mål, er å sikte for lavt. Vil du ha fuglen som sitter på takrennet, så ikke sikt på fuglen, men sikt på pipa Det er ikke slik at bare fordi du ikke vil bli seende ut som en bodybuilder så skal du ikke trene som en bodybuilder, jo det er nettopp det du skal. Du skal trene som en bodybuilder og du skal trene beinhardt og perfekt med masse mat og masse kosttilskudd. Så får tiden vise når du skal trappe ned. Anbefaler som ovenfor stronglift programmet. Endret 31. mai 2008 av Databamse Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Databamse: Han skal ikke trene som en bodybuilder nei. De fleste bodybuildere på høyt nivå trener på en måte som overhodet ikke lønner seg for oss dødelige. De bruker stort sett dop, har fantastiske gener og har allerede et utgangspunkt som er bedre enn det de fleste av oss noensinne kommer til å oppleve. Uansett mål, til du klarer å ta det dobbelte av din egen kroppsvekt i markløft, tren baseøvelser. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Databamse: Han skal ikke trene som en bodybuilder nei. De fleste bodybuildere på høyt nivå trener på en måte som overhodet ikke lønner seg for oss dødelige. De bruker stort sett dop, har fantastiske gener og har allerede et utgangspunkt som er bedre enn det de fleste av oss noensinne kommer til å oppleve. Uansett mål, til du klarer å ta det dobbelte av din egen kroppsvekt i markløft, tren baseøvelser. Du trenger ikke være på høyt nivå for å være en bodybuilder. Hovedregel for bodybuilding er å gi kroppen forutsetning for vekst, og da er grunnprinsippet å hypertrofi og næringstilførsel. Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 (endret) Har du en stang, eller bare vanlige små manualer? Og hvor mye vekt har du til manualene? har berre vanlege manualar med lause skiver. Vekta går opp til 10kg på kvar eller rundt 18 kg på ein visst eg tar alt oppå den samme stanga. Kan og ta med at eg er 16 år veg 56 kg. Eg er vel rundt 168 cm, er framleis i vekst. Endret 31. mai 2008 av assbear Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2008 Jeg skjønner hva du tenker her. Største feilen folk gjør når de har satt seg et mål, er å sikte for lavt. Vil du ha fuglen som sitter på takrennet, så ikke sikt på fuglen, men sikt på pipa Det er ikke slik at bare fordi du ikke vil bli seende ut som en bodybuilder så skal du ikke trene som en bodybuilder, jo det er nettopp det du skal. Du skal trene som en bodybuilder og du skal trene beinhardt og perfekt med masse mat og masse kosttilskudd. Så får tiden vise når du skal trappe ned. Anbefaler som ovenfor stronglift programmet. Dette høres fornuftig ut. Databamse: Han skal ikke trene som en bodybuilder nei. De fleste bodybuildere på høyt nivå trener på en måte som overhodet ikke lønner seg for oss dødelige. De bruker stort sett dop, har fantastiske gener og har allerede et utgangspunkt som er bedre enn det de fleste av oss noensinne kommer til å oppleve. Uansett mål, til du klarer å ta det dobbelte av din egen kroppsvekt i markløft, tren baseøvelser. Hva mener du med baseøvelser? Vanlige vektøvelser eller øvelser uten vekt..? Siden du nevner dette med utgangspunkt osv, så mener jeg at jeg har bra forutsetninger for å øke massen. Har to eldre brødre som har drevet med hobby vekttrening i noen år. Selv om han ene bare er 82-83 kg ser han MYE større ut og mer velutviklet enn meg. Bl.a har han noen massive underarmer/kraftige håndledd. Selv har jeg de mest underutviklete underarmene og er tynn i håndleddene. Han blir fort klumpete når han øker vektene. Skal se over begge programmene, RYP og stronglift beginner. Har et lite spørsmål dog. RYP er et program over 13 uker? Der man øker muskelmasse samt får ned fettprosenten? Jeg vil ikke gjøre dette til et hasteprosjekt som jeg får inntrykk av at RYP er. Jeg vil ha god base fra starten av, og er ikke desperat mtp at fettprosenten MÅ være dritlav om 3mnd, selv om det er et mål. Eller hva sier dere? Er RYP bra likevel? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mai 2008 Del Skrevet 31. mai 2008 Baseøvelser er sammensatte øvelser, øvelser hvor bevegelsen går over flere ledd. De mest vanlige er markløft, knebøy og benkpress. Ellers er militærpress, roing og chins også fine øvelser. Ikke kast bort tid på en 4-splitt eller annet tull. Kjør fullkropp eller to-splitt, med minst mulig isolasjonsøvelser (aller helst ingen). RYP er et veldig bra program. Det viktigste er at du får trent hele kroppen, og at du har med en variant av følgende øvelser: Knebøy Markløft Benkpress Roing Pullups Skulderpress. Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 17. august 2008 Forfatter Del Skrevet 17. august 2008 Da har det gått tre måneder. Har tatt sommeren fri og har virkelig ladet opp til en høst som skal covres i trening og svette :-) Har bestemt meg for å gå for RYP grunnprogram, og skal teste rep10max imorgen eller tirsdag. Jeg har fått med meg en kamerat som skal gjøre samme opplegg som meg. I går bestilte jeg en 5kg dunk med 90+ fra ej-shop.no, samt litt ZMA og selolje! Hehe dette er crazy. Muskelprogrammet følger jeg tre ganger i uken. Men hva sier dere om kardiotreningen, kan jeg ta en løpetur på 30-40m rett etter en muskeløkt, eller bør jeg trene kardio de dagene jeg ikke trener musklene? A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå