matros Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Har kjøpt en 1-polet dimmebryter hos Biltema som eg gjerne vil montere på et taklys.Der står i dag en enkel vippebryter.Eg tok noen bilder av bryteren som ligg som vedlegg.På forhånd takk. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Koble de to ledningene som var koblet til lysbryeren din på de to skruklemmene på dimmeren. Hvis det ikke funker, bytt om på ledningene og prøv på nytt. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hei. Først vil jeg gjøre deg oppmerksom på at du ikke har lov til å sette opp den dimmeren med mindre du er utdannet elektriker, og det virker ikke at du er en elektriker, siden du ikke vet hvordan dette skal kobles. Men hvis du ønsker å risikere at ting kan ta fyr (Ja, det kan ta fyr viss du gjør noe feil), og huset kan brenne ned uten at du vil få noe igjen på forsikringen, siden det er utført arbeid av en elektriker ikke er autorisert, så kan jeg si at de kobles i serie med belastningen. Dvs. brun til dimmer til lampe til blå. Lenke til kommentar
L.. Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 For det første. Jeg ville ikke hatt en biltema dimmer i mitt hus. Ikke engang i søppelbøtten utenfor. Totalt bortkastet med penger. Hadde ikke sovet godt om natten i det minste. Når det gjelder koblingen så et det verdens ekleste sak i verdenen. Siden det er bare 2 ledninger og normalt 2 steder man kan koble inn på. Om du ikke har en som er beregnet til endevender system. Om dette var gresk for deg. Ikke prøv deg engang. MVH L.. (Som er elektriker av yrke) Lenke til kommentar
matros Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 For det første. Jeg ville ikke hatt en biltema dimmer i mitt hus. Ikke engang i søppelbøtten utenfor. Totalt bortkastet med penger. Hadde ikke sovet godt om natten i det minste. Når det gjelder koblingen så et det verdens ekleste sak i verdenen. Siden det er bare 2 ledninger og normalt 2 steder man kan koble inn på. Om du ikke har en som er beregnet til endevender system. Om dette var gresk for deg. Ikke prøv deg engang. MVH L.. (Som er elektriker av yrke) Ok,då hiver eg den i søpla! Lenke til kommentar
L.. Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 For det første. Jeg ville ikke hatt en biltema dimmer i mitt hus. Ikke engang i søppelbøtten utenfor. Totalt bortkastet med penger. Hadde ikke sovet godt om natten i det minste. Når det gjelder koblingen så et det verdens ekleste sak i verdenen. Siden det er bare 2 ledninger og normalt 2 steder man kan koble inn på. Om du ikke har en som er beregnet til endevender system. Om dette var gresk for deg. Ikke prøv deg engang. MVH L.. (Som er elektriker av yrke) Ok,då hiver eg den i søpla! Krev heller pengene tilbake. Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Kjøp deg en ELKO bryter. Hvis du ikke føler deg 100% trygg på å sette den opp selv, få en elektriker-venn av deg til å gjøre det. Evnt. en skole elev som går elektro. Det går selvfølgelig ann å leie en elektriker til å gjøre det, men det er lett å gjøre det selv. Hvis du har en-polt bryter nå, tar du ledningene og kobler de inn i de to hullene dimmeren har(B står for blindepunkt, så denne skal du ikke bruke). Kobl ut sikringen til kursen du skal koble på og mål helst med volt meter/multi meter om du har spenning. Du kan også holde en lys pære også ta ledningene på bunnen og på siden. Lyser den har du strøm på ... Vær sikker på at du har en-polt bryter fra før, før du begynner på dette, hvis ikke smeller det. Vanligvis er det enpolt, da 2 polte skal ha runding på bryteren, men forje elektriker kan ha slurvet Lenke til kommentar
matros Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Her er bilde av bryteren eg vil skifte til dimmer,og her er nok meir enn 2 ledninger ser det ut til.Er usikker på om 1-polet er det rette!? Nei bør kanskje kontakte elektriker for og være sikker.Takk for hjelpen så langt:) Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Ser ut som det er 3 punkt og da er det nok 1 polt(2 til bryteren + blindepunkt til jord). Dra ut bryreren fra veggen og se bakpå(er det elko er det koblingskjema bakpå). Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Jeg har sagt (eehh skrevet ) det før, men gjentar meg selv. hvis du må spørre om hvordan man kobler en dimmer, tviler jeg på at du har noe særlig forhold til FEL eller NEK heller, og da har du ingen verdens ting å gjøre bak kapslingen, ring en elektriker! og skulle du utsette deg selv og andre for fare fordi du ikke gidder å betale de 1800 kronene det antagelig vil koste å få bytta en enpolbryter til dimmer: så slenger jeg meg på L's anbefaling om å slenge den biltema dimmeren. Skru skikkelig til, men ikke for hardt, og vær 100% sikker på at du jobber på frakoblet anlegg Lenke til kommentar
L.. Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Her er bilde av bryteren eg vil skifte til dimmer,og her er nok meir enn 2 ledninger ser det ut til.Er usikker på om 1-polet er det rette!? Nei bør kanskje kontakte elektriker for og være sikker.Takk for hjelpen så langt:) Dette ser ut som en endevender. IKKE en Bryter med ekstra blindkontakt på. Jeg har ennå ikke sett den gamle typen med blinding på. Kan du slå av\på lyset et annet sted? Da vil den biltema bryteren mest sansynlig vis ikke fungert uansett. En annen ting er hvilken lys kilde skal du dimme. Vanlig lyspære. Spotter? Er det da 230v eller 12v spotter. Om det er 12v spotter. Er det jernkjerne trafo fra Ikea? osv. Spare pærer vil ikke kunne dimmes om det ikke er en spesiel type. Jeg MÅ bare for all del anbefale en elektriker enten det er hvit, svart eller kompis opplegg. Til å se på bryteren og lys. Selv ikke jeg som har vært i faget i noen år nå vet alt innen faget. Lærer stadig noe nytt. MVH L.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 det kan også være en endevender brukt som enpolet bryter. Lenke til kommentar
matros Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Dettre er nå et avsluttet emne,takk for svar.Vennligst slett annonsen,på forhånd takk. Dettre er nå et avsluttet emne,takk for svar.Vennligst slett annonsen,på forhånd takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå