Gå til innhold

WinXp pro og Linux RedHat 8.0 i multiboot

Anbefalte innlegg

Har drevet og lagt inn winXp og Redhat henholdsvis 2 og 3 ganger, og begynner å bli lei..

Spm er derfor som følger:

Jeg har lagt inn winXP på hda1

kan jeg legge inn linux fra hda2 og utover, og trenger jeg å flytte winxp fra MBR? Fikk problemer med dette, må jeg ha linux på MBR dersom jeg ikke ønsker å bruke disket? Vil det holde å flytte WinXP vekk fra begynnelsen av stasjonen?

Finnes det noen gode andre løsninger enn grub, som jeg kanskje kan få til å virke i win og linux uten for mye tull?

Er det noen som sitter på noen gode HOWTO's ang multiboot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme oppsett selv. Er nybegynner, men her er hva jeg gjorde:

Hadde installert winXP, Hadde 2 partisjoner med NTFS, og en del av disken som ikke var partisjonert. Denne vistes bare som "unallocated space" ca 15 GB. Jeg bootet fra Redhat 8.0 cden og satte igang installasjon av Linux. linux fant selv frem til ledig plass på disken (Ca 15GB) og opprettet automatisk de partisjonene den trengte. Brukte resten av den ledige plassen på disken (15GB). Når jeg rebootet etter installasjon, var det Grub som startet og gav meg oppstartsvalg: RedHat eller Dos. Når jeg valgte Dos, startet Winxp på vanlig måte.

Funket helt perfekt hos meg.

Håper dette var nyttig :o

Lenke til kommentar

kan jeg legge inn linux fra hda2 og utover, og trenger jeg å flytte winxp fra MBR? Fikk problemer med dette, må jeg ha linux på MBR dersom jeg ikke ønsker å bruke disket? Vil det holde å flytte WinXP vekk fra begynnelsen av stasjonen?

Finnes det noen gode andre løsninger enn grub, som jeg kanskje kan få til å virke i win og linux uten for mye tull?

Har selv mest erfaring med Lilo men Grub burde også gå greit. Det vanlige er nettopp å legge Lilo på MBR. Windows XP har sin egen bootloader som ligger på hda1 i tillegg til noe kode på MBR. Det er derfor ikke noe farlig å overskrive MBR med f.eks Lilo. Bootmenyen til Windows XP (og evt. andre windows-versjoner vil være intakt).

Alternativt kan man bruke et tredjeparts-program som f.eks XOSL (www.xosl.org). Har brukt dette mye selv. Legger da Lilo inn på linux sin bootpartisjon, IKKE MBR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...