Gå til innhold

Bilderedigering: DPP vs Lightroom

Anbefalte innlegg

Foretrekker og ta bilder i RAW (med mindre jeg skal ta sportsbilder, da blir det i JPG pga. hastighet). Har prøvd litt av hvert av systemer for etterbehandling, men har funnet ut at jeg liker Adobe Lightroom og Canon Digital Photo Professional.

Workflow'en til Lightroom er jo genial, men det plager meg litt at endringene etter redigering ikke lagres direkte til filene. Dvs. dersom jeg velger og bytte PC, bytte fra PC til Mac, eller om jeg må akutt-formatere så mister jeg ALL etterbehandlingen jeg har gjort, siden databsen er tapt... Og hva om jeg velger og bytte til et annet program senere? Aperture f.eks. Da kan jeg vel neppe importere de endringene jeg har gjort i Lightroom på nytt?

Taper man noe på og lagre endringene i RAW filer etter redigering? Ingen av infoen skulle vel være tapt uansett, så sånn sett må det vel være en fordel og bare lagre endringene direkte til filene framfor et metadata basert databasystem som Lightroom bruker?

Jeg har også lest litt rundt om kring på nettet, og de fleste sier at man får bedre bilder etter RAW konvertering "out-of-the-box" med Canon's DPP (Digital Photo Professional 3.2) kontra Adobe sin RAW converter (ACR). Jeg har et Canon 40D. Ser at man kan kailbere Lightroom med kamera, men... Jeg har verken utstyr eller tid til og begynne og kalibrere Lightroom/ACR etter hver eneste fargetemperatur/whitebalance innstilling jeg bruker... Og ikke finner jeg noen ferdige presets for 40D heller, kun 30D.

Hva synes folket om DPP og Lightroom? Man kan jo gjøre veldig mange justeringer i DPP 3.2 også, om en ikke like intuitivt og strømlinjeformet som i Lightroom. Man kan bl.a. bytte Picture Styles direkte i DPP, dette er ikke mulig i Lightroom i det heletatt. Men samtidig så liker jeg en del av de presetsene som er i Lightroom. General - Punch og Creative - Aged Photo f.eks. Noe sånt finnes ikke i DPP igjen.

Det som plager meg mest med Lightroom er at endringene lagres i en database... Så om jeg finner ut at jeg skal bytte til Aperture eller DPP 4.0 eller CaptureOne eller eller eller... på et senere tidspunkt, så mister jeg altså ALL etterbehandlingen jeg har gjort på filene? Er det ingen måte og eksportere endringene direkte til RAW (CR2) filene på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at ikke alle programmer bruker .xmp. Men det fungerer fint å bytte mellom LR og Bridge, da begge er Adobe. Beste er å gå for ett program, jeg sier LR, og ha det installert på alle maskinene du skal bruke. Så velger du å skrive alle endringer til en sidefil, og så kan du kopiere og ordne så mye du vil.

Innlegg 1000!

Lenke til kommentar
Hva synes folket om DPP og Lightroom?

Jeg har såvidt begynt å behandle raw-filer og sliter med å få like gode farger med LR (og DxO og PS2) som jeg får med DPP og jpg fra kameraet. Hva er din erfaring med dette?

Edit: Innlegg 500!

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Hva synes folket om DPP og Lightroom?

Jeg har såvidt begynt å behandle raw-filer og sliter med å få like gode farger med LR (og DxO og PS2) som jeg får med DPP og jpg fra kameraet. Hva er din erfaring med dette?

Jeg har samme erfaring som deg når det gjelder fargene i LR.

Ellers bruker jeg DPP 95 % av tiden. Hvis utgangspunktet er noenlunde bra, gir DPP meget bra resultater. Er filen er litt dårligere teknisk, og f.eks har utbrente partier, så føler jeg at du har litt flere justeringsmuligheter i LR

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av LR vs DPP er at jeg stort sett får bedre resultater out-of-the-box med DPP. Justeringen i LR er dog enklere synes jeg, og det er enkelt og få hvitbalansen korrekt. Problemet mitt med LR og DPP er at det er tydeligvis store forskjeller i både oppskarping og støybehandling i disse programmene.

F.eks. hvis jeg tar et bilde med en bygning og et menneske (ansikt) i, og justerer skarpheten i DPP, så får jeg ofte støy på bygningen, men ansiktet blir helt rent og fint. I LR derimot, så blir bygningen støyfri og fin mens ansiktet blir veldig kornete/støyete...

Sånn sett synes jeg oppskarpingen og støy-reduksjonen er kraftigere i Lightroom, men den legger også til mer kornete detaljer spesielt i ansiktet på mennesker som støyreduksjonen ikke klarer og fjerne. I DPP er det helt motsatt, ansikter blir fine og klare mens støyen blir mer tydelig på bakgrunnen (bygninger osv).

Jeg synes også Lightroom kjører på med ALT for mye sortnivå (Blacks) som standard. For og matche detaljenivået til DPP så må jeg justere ned sortnivået (Blacks) i LR fra 5 (standard) til 1. Ved første øyekast på bilder så kan dermed bildene virke finere i Lightroom, siden det blir mer "punch" i både sortnivå og farger i LR kontra DPP, men man mister massevis av detaljer!

Gress har typisk høyere detaljenivå i LR kontra DPP synes jeg det virker som. Fargene i LR (spesielt hudfarger) blir gjerne litt gulere synes jeg det virker som.

Skulle gjerne ha hatt kun ETT program og forholde meg til og bruke, men sliter virkelig med og velge mellom Lightroom og DPP. I tillegg så plager det meg litt at LR bruker et metadata basert system, som aldri lagrer endringene til filene. Hva om jeg vil bruke Aperture eller et annet program om 3-4 år som ikke støtter metadata systemet til Lightroom? Mister jeg da ALL justeringen jeg har gjort i Lightroom? Eller finnes det en måte og eksportere/lagre endringene direkte i CR2 (RAW) filene?

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...