Gå til innhold

Minne på skjermkort - Hvorfor tar da fra systemminnet?

Anbefalte innlegg

Lurer på en forsivdt enkel ting, men bare begynte å tenke på det.

Når man har XP og 4 gb ram, da reduseres jo disse 4 gb med det systemet og skjermkortet har av ram.

Det jeg ikke skjønner er at når man kjøper et skjermkort med feks 1GB ram, da stjeler skjermkortet tilsvarende fra de 4 GB jeg putta i hovedkortet mitt.

Skjermkort har altså ingen ram i seg selv de da, det med antall ram er bare hvor mye ram de kan "stjele" fra hovedkortet ?

Spør hvis dere ikke skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det at når du har et 32bits system så vil skjermkortet på en måte ikke bidra med sitt VideoRAM til vanlig bruk i PC, men all rammen skjermkortet har vil også nummereres i systemet som RAM, så om du har et skjermkort med 1GB RAM, så skal systemet nummerere den også og da har du kun 3GB igjen av vanlig RAM som 32bits OS greier å sette tall på.

Skjermkorts VRAM altså nummerers før vanlig RAM i systemet. For hvis vanlige RAMmen som du har 4GB av hadde blitt nummerert først så ville du ikke ha noen nummereringsplasser igjen og dermed ville du ikka ha fått brukt skjermkortet

Håper jeg ikke skrev alt for innvinklet :)

Lenke til kommentar
Det er det at når du har et 32bits system så vil skjermkortet på en måte ikke bidra med sitt VideoRAM til vanlig bruk i PC, men all rammen skjermkortet har vil også nummereres i systemet som RAM, så om du har et skjermkort med 1GB RAM, så skal systemet nummerere den også og da har du kun 3GB igjen av vanlig RAM som 32bits OS greier å sette tall på.

Skjermkorts VRAM altså nummerers før vanlig RAM i systemet. For hvis vanlige RAMmen som du har 4GB av hadde blitt nummerert først så ville du ikke ha noen nummereringsplasser igjen og dermed ville du ikka ha fått brukt skjermkortet

Håper jeg ikke skrev alt for innvinklet :)

Takk for bra svar :)

Men man slipper dette problemet hvis man kjøper vista 64-bit da?

Vil man da få alle de 4GB til systemet pluss 1GB til skjermkortet, siden 64-bit home premium støtter mye mer ram enn dette ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...