Paw Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hei Eg skal bygge min første pc. Den skal storsett brukast til speling, t.d AOC. Vil gjerne bruke vista 64-bit og DDR2 RAM. Dette er lista så langt: Kabinett: Lian Li PC-7ASCAND (kjøpt allereie) Hovudkort: Asus Striker Extreme (LGA775 Nvidia nForce 680i SLI) Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4Ghz, L2 8mb, 1066 Mhz. Grafikkort: Asus EN8800GT TOP/G/HTDP/512M Minne: Alternativ 1: 2x OCZ DDR2 PC2-8500 (2x1Gb) (usikker) Alternativ 2: OCZ gold DDR2 XTC PC 6400 (2x2Gb) Straumforsyning: Trenger hjelp Harddisk: Samsung Spinpoint F1 750 GB Vil dette fungere fint? Er komponentane godt utnytta? Trenger eg ekstra kjøling? Er noko usikker på hovudkort og minnevalg. Set pris på gode råd og takker for all hjelp eg kan få. På førehand takk! Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hvis du sier at du skal ha 64-bits Vista, må du ha minst 4 GB minne Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Du vil iallefall ikke ha det hovedkortet eller noe annet med Nforce chipset - særlig ikke med tanke på det er ditt første pc selvbygg - velg heller noe med Intel chipset - MYE enklere å ha med å gjøre. Endret 17. mai 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Ikke kjøp hovedkort basert på Nvidia 680i brikkesettet. Om du MÅ ha muligheten for SLI ville jeg tatt en kikk på 780i Brikkesettet. Om du ikke må ha mulighet for SLi så anbefaler jeg deg å satse på et hovedkort med Intel brikkesett, som Gigabyte DS3/DS4 eller Abit IP35 pro. Anbefaler videre å gå for et 4GB sett, så har du muligheten til å legge til mer minne ved en senere anledning, det er også ofte billigere. Lenke til kommentar
Paw Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 Takker for svar, eg var kanskje uklar, men vil gjerne oppklare litt: Hadde tenkt 4Gb minne uansett. 4x1Gb eller 2x2Gb. Sidan eg valgte quadcore har eg høyrt at kvar kjerne kan fungere betre om eg har 4x minnebrikker. Kjem trulig ikkje til å oppgardere pc på 2år, så det gjer ikkje noko at eg fyller minneslottane no. Nokre kommentarer til dette? Eg får hjelp av ein som tidligare har bygd ein del pc-ar til sjølve monteringa, så vanskelegheiter med chipsettet er ikkje noko problemer. Etter vurdering har eg droppa SLI, så det blir eit hovudkort utan denne funksjonen. Vurderer Abit IP35 pro, men har det noko for seg å putte meir pengar i hovudkortet i mitt oppsett? Er det nokon som kan gi meg råd om straumforsyning til dette oppsettet? takker for svar. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) At quadcore fungerer bedre med 4 minnebrikker er nok heller litt fantasispinn hos en eller annen selvutnevnt ekspert ;-) Velg heller 2x2gb fremfor 4x1 - da det alltid er best med færrest mulig brikker, men du må jo nesten ha 2 for å kjøre dual channel. Abit iP35 Pro er et meget bra hovedkort. Endret 18. mai 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå