Gå til innhold

Som vanlig feil med GRUB.. Løsning eller alternativer?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Som vanlig har jeg problemer med GRUB. GRUB har aldri fungert for meg ut-av-boksen, samme hvilket hovedkort jeg har hatt, eller OS for den saks skyld (bare prøvd Arch, Xubuntu, Kubuntu, Ubuntu, Fedora, PCLinuxOS). (Ku/Xu/U)Buntu klarer aldri å sette opp GRUB skikkelig, og på 8.04 kan man tilogmed ikke velge hvilken harddisk GRUB skal skrives til vis man har XP\Vista. Når jeg endelig har fått det til etter timevis med random konfigurasjoner, fungerer det bare til Linux er restartet så er jeg på'n igjen. Det vanligste problemet er at Swap blir satt til "Active" automatisk og at linux-partisjonen blir satt til Inactive. Av og til blir Swap satt til Active mens Linuxpartisjonen og er active, og som alle vet fører ikke det noe godt med seg. Et annet problem som jeg irriterer meg grønt over er at vis jeg flytter en harddisk til en annen S-ATA port, klarer heller ikke GRUB å starte Linux. Bare jeg skifter på Hard Disk Boot Priority listen i BIOS'en så fungerer det heller ikke, selvom harddisken med GRUB er førstevalg. De vanligste feilmeldingene jeg får er at GRUB ikke kan mounte partisjon, eller at den ikke klarer å finne partisjon/harddisk. Løsningen, som jeg ser det, er enkel og logisk. GRUB burde vært laget slik at rekkefølgen på harddiskene var ubetydelig - DVS ikke prøve å boote fra /dev/SDXx eller hddX, men fra harddiskens ID-nummer. Jeg har blitt frarådet å bruke LILO, uansett klarer jeg ikke å innstalere det fra Live-CD.

Jeg er ganske frustrert over GRUB, og skjønner ikke hvorfor alle kan rose det opp i skyene. En annen løsning jeg ser er at f.eks Ubuntu får sin egen bootloader vis det kun er ett OS på maskinen, eller om det var ønskelig. Det hadde ikke trengt å være noe avva greier med støtte for Windows OSV, bare det klarte å boote sin egen distro. Har ikke problem med å skifte HDD boot-rekkfølge i BIOS hver gang jeg skal bruke et annet OS.

~Torstein

EDIT: Må forøvrig rose Ubuntu 8.04 opp i skyene for å være MYE(etter egen erfaring) raskere og mer stabilt enn forgjengeren.

EDIT2: Arch kan jo bootes fra CD-en ved å skrive en kommando (root=/dev/sdXx eller noe). Hadde det ikke vært mulig å laget\lastet ned et script eller noe som startet ubuntu på samme måte uten CD og noen spesiell boot loader?

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må det jo være noe galt som ikke er riktig. Har installert linux med GRUB på flere titalls PCer etterhvert, og aldri hatt problemer med GRUB, verken med dualboot eller singleboot.

Hvorfor skal partisjonene settes til active? Såvidt jeg vet er det kun partisjoner som windows skal bootes fra som trenger dette.

Lenke til kommentar

Hvis BIOS prøver å boote fra en partisjon, har du en BIOS som ikke gjør det den skal i det hele tatt ihvertfall, og da er det ikke rart du har problemer..

"Standard" bootrekkefølge går som følger.. :

*BIOS kicker inn og initialiserer hardware

*BIOS finner disk som er satt opp til å bootes fra, og loader sector 0 (MBR) inn i minnet

*Koden i MBR eksekveres (her er altså ting utenfor BIOS sin kontroll)

Når du har GRUB installert, er det første trinn i GRUB (Stage 1) som loader resten av GRUB (GRUB er for stort til å få plass i en 512 byte MBR).

GRUB er satt opp slik at den kun velger partisjon ut fra det som er spesifisert i configfila, den bryr seg ikke om partisjonen er aktiv eller ikke. Du trenger altså ikke ha noen aktive partisjoner for å boote linux.

Tradisjonelt har DOS-loaderen (som har fått plass i MBR, altså 512 bytes) brukt aktiv/boot-flagget for å bestemme hvilken partisjon som skal bootes. Windows gjør det fortsatt på denne måten, og krever at partisjonen er aktiv. En Windows-kernel kan heller ikke bootes av GRUB, den krever at den originale DOS/Windows-loaderen brukes. Derfor brukes "chainloader" (som gir kontrollen videre til DOS-loaderen) og "makeactive" (som setter partisjonen som aktiv for at ting skal funke) i configfila til grub når man legger inn en boot-entry for Windows.

Lenke til kommentar

Aha. Da tenker jeg at makeactive fungerer på ext3-partisjoner og? Komme ikke innpå GRUB vis Swap-partisjonen er aktiv. Til informasjon er denne skrevet i begynnelsen av harddisken.

Men er det ingen måte å få GRUB til å gå etter harddisk-ID eller ligenende istedenfor det "ustabile" hdx,x systemet? Eller er det en _enkel_ og _stabil_ linuxloader som kan skrives direkte til MBR?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...