FCW Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Kjører Ubuntu 7.10 server edition via Webmin på min filserver. Ønsker å sjekke hvilken chunk/stripe size som gir best ytelse på mitt Raid 5 oppsett. (Hadde også vært greit om noen kunne anbefale en verdi her) Hadde også vært kjekt å kunne følge med på CPU load sånn generelt sett. Muligheter for det via Webmin? FC Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Du ser vel ikke CPU-load direkte i Webmin, men mener det skal være en oversikt over load averages ihvertfall.. For å måle leseytelse på disken kan du bruke kommandoen "hdparm -tT /dev/diskdevice" i terminalen. (Kjøres som root) For et software RAID-oppsett blir det vel /dev/md0 e.l som blir devicen. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 "top" i terminalen viser vel en god del ang. systemload etc Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 vil sterkt anbefalle høyere stripe_cache_size hvis du skal kjøre raid5 forresten. echo 8192 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size f.eks, gir meg merkbart bedre skrive ytselse på raid5. Lenke til kommentar
FCW Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 vil sterkt anbefalle høyere stripe_cache_size hvis du skal kjøre raid5 forresten. Ja, har for tiden kun 4kb chunk/stripe size. Er satt ved en feiltakelse, men er er gang med å endre dette. Tenker på å sette 64 Kb, hvis ikke noen har helt andre anbefalinger. Har mest DVD,er (Video_ts), Mp3 og bilder. 3 andre Win Xp maskiner som serves (hovedsaklig mediaPC'en), så det er ikke så mye trafikk. Uhyre velkomment med tips til hvilken størrelse jeg skal sette. FC Lenke til kommentar
FCW Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) For å måle leseytelse på disken kan du bruke kommandoen "hdparm -tT /dev/diskdevice" i terminalen. (Kjøres som root) Prøvde nå på raidet og fikk Timing cached reads: ca 900 MB/sec Timing buffered disk reads: ca 50 MB/sec (litt unøyaktige, fordi jeg ikke tok kopi av resultatene) Kan jeg bruke denne kommandoen med forskjellige "chunk sizer" for å finne den som gir best resultat i raidet? m.a.o en god undersøkelse for å teste leseytelse? Hva med skriving, vil det naturlig følge av høyest leseytelse, eller? FC Endret 18. mai 2008 av FCW Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 vil sterkt anbefalle høyere stripe_cache_size hvis du skal kjøre raid5 forresten. Ja, har for tiden kun 4kb chunk/stripe size. Er satt ved en feiltakelse, men er er gang med å endre dette. Tenker på å sette 64 Kb, hvis ikke noen har helt andre anbefalinger. Mine notes fra min main raid storage, til mest video, det er etter en del ytelses testing: mdadm --create --chunk=128 -l 5 -n 4 /dev/sda3 /dev/sdb3 /dev/sdc3 /dev/sdd3 gpg --quiet --decrypt raid-key.gpg | cryptsetup -v --cipher aes-cbc-essiv:sha256 --key-size 256 luksFormat /dev/md3 mkfs.ext3 -b 4096 -E stride=32 /dev/mapper/raid echo 8192 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size Chunk size på 128 etter en del testing, stripe cache size må settes på hver boot etter at volumet er aktivert, men gir svært mye bedre ytelse. Dette er også encrypted med gpg + luks. Den server'n er ikke cpu limited når den skriver mye til io uansett, så encryption er ikke ett problem for meg. Har mest DVD,er (Video_ts), Mp3 og bilder. 3 andre Win Xp maskiner som serves (hovedsaklig mediaPC'en), så det er ikke så mye trafikk. Uhyre velkomment med tips til hvilken størrelse jeg skal sette. FC For å være helt ærlig, det er nok ikke noe problem uansett hva du setter , vær oppmerksom på at latency går opp med raid og store volumer, vil ikke hatt /home på samme sted som raid5, ihvertfall ikke på en encrypted ext3 volume. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå