Gå til innhold

Program/kommando for å sjekke CPU load og lese/skrivehastighet

Anbefalte innlegg

Kjører Ubuntu 7.10 server edition via Webmin på min filserver.

Ønsker å sjekke hvilken chunk/stripe size som gir best ytelse på mitt Raid 5 oppsett.

(Hadde også vært greit om noen kunne anbefale en verdi her)

Hadde også vært kjekt å kunne følge med på CPU load sånn generelt sett.

Muligheter for det via Webmin?

FC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ser vel ikke CPU-load direkte i Webmin, men mener det skal være en oversikt over load averages ihvertfall..

For å måle leseytelse på disken kan du bruke kommandoen "hdparm -tT /dev/diskdevice" i terminalen. (Kjøres som root)

For et software RAID-oppsett blir det vel /dev/md0 e.l som blir devicen.

Lenke til kommentar
vil sterkt anbefalle høyere stripe_cache_size hvis du skal kjøre raid5 forresten.

Ja, har for tiden kun 4kb chunk/stripe size. Er satt ved en feiltakelse, men er er gang med å endre dette. Tenker på å sette 64 Kb, hvis ikke noen har helt andre anbefalinger.

Har mest DVD,er (Video_ts), Mp3 og bilder. 3 andre Win Xp maskiner som serves (hovedsaklig mediaPC'en), så det er ikke så mye trafikk.

Uhyre velkomment med tips til hvilken størrelse jeg skal sette. :new_woot:

FC

Lenke til kommentar
For å måle leseytelse på disken kan du bruke kommandoen "hdparm -tT /dev/diskdevice" i terminalen. (Kjøres som root)

Prøvde nå på raidet og fikk

Timing cached reads: ca 900 MB/sec

Timing buffered disk reads: ca 50 MB/sec

(litt unøyaktige, fordi jeg ikke tok kopi av resultatene)

Kan jeg bruke denne kommandoen med forskjellige "chunk sizer" for å finne den som gir best resultat i raidet? m.a.o en god undersøkelse for å teste leseytelse?

Hva med skriving, vil det naturlig følge av høyest leseytelse, eller?

FC

Endret av FCW
Lenke til kommentar
vil sterkt anbefalle høyere stripe_cache_size hvis du skal kjøre raid5 forresten.

Ja, har for tiden kun 4kb chunk/stripe size. Er satt ved en feiltakelse, men er er gang med å endre dette. Tenker på å sette 64 Kb, hvis ikke noen har helt andre anbefalinger.

Mine notes fra min main raid storage, til mest video, det er etter en del ytelses testing:

mdadm --create --chunk=128 -l 5 -n 4 /dev/sda3 /dev/sdb3 /dev/sdc3 /dev/sdd3

gpg --quiet --decrypt raid-key.gpg | cryptsetup -v --cipher aes-cbc-essiv:sha256 --key-size 256 luksFormat /dev/md3

mkfs.ext3 -b 4096 -E stride=32 /dev/mapper/raid

echo 8192 > /sys/block/md0/md/stripe_cache_size

Chunk size på 128 etter en del testing, stripe cache size må settes på hver boot etter at volumet er aktivert, men gir svært mye bedre ytelse. Dette er også encrypted med gpg + luks. Den server'n er ikke cpu limited når den skriver mye til io uansett, så encryption er ikke ett problem for meg.

Har mest DVD,er (Video_ts), Mp3 og bilder. 3 andre Win Xp maskiner som serves (hovedsaklig mediaPC'en), så det er ikke så mye trafikk.

Uhyre velkomment med tips til hvilken størrelse jeg skal sette. :new_woot:

FC

For å være helt ærlig, det er nok ikke noe problem uansett hva du setter :p, vær oppmerksom på at latency går opp med raid og store volumer, vil ikke hatt /home på samme sted som raid5, ihvertfall ikke på en encrypted ext3 volume.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...