Gå til innhold

Hvordan etterbehandler du med Adobe CS2

Anbefalte innlegg

Jeg har Canon 350D og pleier å Bruke ADOBE DNG for å konvertere mine CR2 filer til DNG for så å prosessere de til JPG format, men er det egentlig nødvendig? Hvordan skal jeg få best mulig ut av bildene mine, og på enklest mulig måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har Canon 350D og pleier å Bruke ADOBE DNG for å konvertere mine CR2 filer til DNG for så å prosessere de til JPG format, men er det egentlig nødvendig? Hvordan skal jeg få best mulig ut av bildene mine, og på enklest mulig måte?

Er ikke sikker på om 350D er støttet direkte i CS2, men mener at det skal være det. Sørg for å ha siste versjon av ACR for CS2 så burde du kunne åpner RAW-bildene direkte (dvs vha ACR) i CS2.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om 350D er støttet direkte i CS2, men mener at det skal være det. Sørg for å ha siste versjon av ACR for CS2 så burde du kunne åpner RAW-bildene direkte (dvs vha ACR) i CS2.

Ja jeg kan åpne de direkte i CS2, men er det ikke noen andre fordeler med DNG konverteren, gjør ikke den noe annet enn å konvertere bildene, gjør den ikke noe med innstillinger etc?

Lenke til kommentar
Ja jeg kan åpne de direkte i CS2, men er det ikke noen andre fordeler med DNG konverteren, gjør ikke den noe annet enn å konvertere bildene, gjør den ikke noe med innstillinger etc?

Ideelt sett ikke. DNG-konverteren konverterer et bilde fra Canons RAW-format til Adobes RAW-format som Adobe prøver å gjøre til en felles standard. Fordelen ved å bruke Adobes format ligger i at det (kanskje) blir en ISO-standard. Slik det er i dag spørs det hva du tror vil bli supportert i fremtiden, Canons format eller Adobes format. Hvis du tror det er en større sjanse for at DNG støtter om 20 eler 50 år kan det være en fordel å arkviere bildene i DNG-format.

En mulig ulempe med DNG-formatet er at det er ikke sikkert all info i den originale filen bevares, men det er det vel bare Canon (og kanskje Adobe) som vet sikkert. Så rent teknisk for din arbeidsflyt er DNG-konverteringen et ekstra steg som ikke tilfører noe. Målet med RAW og DNG er jo nettopp at rådataene fra sensoren skal være så ubehandlede som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...