CCola Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Heisann! Har bestilt 4GB ram (og nye deler), og har lyst til å kjøre dette på XP, ikke vista. Er det noen muligher, patch, oppdateringer, som gjør det mulig å utnytte alle 4GB ram? CC Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 hei, om du kjører Xp 64-bit Versjonen så vil du få med all 4 gb rammen. Kjører selv Xp 64bit versjon , og er forsåvidt fornøyd med det. 32bit av xp støtter jo bare 3.2(?) gb ram? er ikke helt sikker men du får hvertfall ikke utnytta all rammen om du har en 32 bit versjon. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 hei, om du kjører Xp 64-bit Versjonen så vil du få med all 4 gb rammen. Kjører selv Xp 64bit versjon , og er forsåvidt fornøyd med det. 32bit av xp støtter jo bare 3.2(?) gb ram? er ikke helt sikker men du får hvertfall ikke utnytta all rammen om du har en 32 bit versjon. Nice, da "kjøper" jeg 64bit versjonen da! Takktakk! CC Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) 32-bits OS gjer at alle komponentar til saman kan ha maks 4gb ram. Skjermkortet tar litt og andre komponentar som lydkort stikk og av med litt. Dersom du har eit skjermkort med 512mb ram og ingen andre ramkrevjande komponentar vil du få om lag 3,4gb ram i xp. Eg vil sterkt anbefala deg 64-bits OS viss du vil kunne bruka all den rammen du har kjøpt. Einaste negative eg ser er at xp 64-bit er ustabilt, er iallfall mine erfaringar. Sjølve er eg særs nøgd med vista 64-bit, har til no ikkje hatt ein blåskjerm. Det er betydleg mindre enn xp 64-bit, der mista eg tellinga tidleg. På grunnlag av mine eigne erfaringar vil eg difor anbefala xp 32-bit og ikkje xp 64-bit, merk dette er berre mine erfaringar/synspunkt. edit: ser du allereie har bestemt deg, håpar du blir nøgd edit 2: skal vera ærleg å seia at andre eg kjenner ikkje har hatt dei problema med XP 64-bit som eg har hatt, kan henda eg berre har vore maks uheldeg med drivarar. Ser og Simen1 anbefaler det. Endret 18. mai 2008 av tosha0007 Lenke til kommentar
CCola Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Kommer jeg til å merke noe nevneverdig forskjell på 3,4GB ram og 4GB? Ooog, AoC kommer til XP også? Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 eg merka ikkje spesielt stor skilnad på 32-bits og 64-bits når det kom til ram bruk. Det er så sjeldan eg bruker meir enne 3,2gb at ram at skilnaden var ikkje der. Det som eg ser på store skilnaden er stabiliteten. Så vidt eg veit kjem AoC og til XP (correct me if I'm wrong), men du kan ikkje utnytta det maksimalt grafikkmessig pga at XP ikkje støtter directX 10. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Einaste negative eg ser er at xp 64-bit er ustabilt, er iallfall mine erfaringar. Sjølve er eg særs nøgd med vista 64-bit, har til no ikkje hatt ein blåskjerm. Det er betydleg mindre enn xp 64-bit, der mista eg tellinga tidleg. På grunnlag av mine eigne erfaringar vil eg difor anbefala xp 32-bit og ikkje xp 64-bit, merk dette er berre mine erfaringar/synspunkt. Der har jeg stikk motsatt erfaring av deg. XP 64bit fungerer fint her på en to år gammel HP bærbar med AMD prosessor og ATI brikkesett, samt på en barebone Aopen PC, en stasjonær med ATI brikkesett og en stasjonær med Nvidia brikkesett. XP x64 er en videreutvikling av Server 2003 x64, et meget stabilt OS. XP x64 har vært på markedet i ca 4 år nå og har fått 2 sørvispakker. Til sammenligning er ikke Vista x64 basert på noe tidligere server-OS og bare vært i markedet et drøyt år. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Ikke helt on topic, men jeg prøver likevel: Får du kjørt f.eks. windows live med XP x64? Installasjon av Net framework 2? Rent bortsett fra småplukk som litt mer brukbar ram merket jeg liten forskjell. Hadde bare 30 dagers lisens, og installerte gode gamle 32bit etter noen dager. Der har jeg iallefall ekte lisens, selv om installasjonsCDen begynner å bli gammel, og windows update trenger en natt på å laste ned "nødvendige" oppdateringer. Det blir nok Vista x64 på meg neste gang. Kanskje jeg klarer å drøye til Windows 7 er ute, men som vanlig kan det være greit å vente på SP1 iallefall.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå