Gå til innhold

Blits fotografering med Pentax AF-540FGZ

Anbefalte innlegg

Tror jeg har klart å svømme ut på meget dypt vann her. Tester ut en blits som er 10 ganger mer avansert enn dSLR kamera'et mitt. Noen som har kjennskap til denne blitsen? Eller vet om gode bruksanvisninger? Synes den originale er poop.

Må man ha en ekstra blits får å få den i wireless mode? Eller finnes det noe billigere å montere på hot shoe'en? Har sikkert flere spørsmål, kommer ikke på de i farta.

Nedenfor ser dere det beste bildet jeg klarte å få til med AF-540 brukt som slave.

IMGP2986.jpg

NB! Har ikke lært meg å bruke PS eller Aperture skikkelig ennå :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller finnes det noe billigere å montere på hot shoe'en?
Det finst. Eg prøvde til dømes ein slik, men har ikkje vore heldig. Det er vanskeleg å få kontaktpunkta til å treffe skikkeleg, den virker litt ustabil, og ein får ikkje nytta alle funksjonane til blitsen. Det finst sjølvsagt andre, liknande produkt, som sikkert fungerer betre enn denne har gjort for meg. Hadde ikkje hatt noko imot gode tips eg heller ...
Lenke til kommentar

Kaffilars kan mer om Pentax sitt blitzsystem enn meg, men jeg gjør et forsøk på å svare.

Skal du bruke Wireless, så må du i utgangspunktet ha en blitz til. Men med K10D som du har, så kan du bruke kameraet sin innebyggete blitz. Du må inn i Custom å sette kamera opp for trådløs blitzstyring. I tilleg må du få kamera og blitz til å snakke samme språk, altså velge samme kanal. Husker ikke helt hvordan du gjør dette, men du finner det i blitzmanualen, mener jeg å huske. Finner du ikke ut av det, så ta en telefon til FOVI. De hjelper deg garantert. Verdens mest hjelpsomme fotoimportør.

Fordelen med å kjøre wireless er at du da kan bruke P-TTL automatikk. Har du ikke bruk for det, kan du like gjerne kjøre vanlig slavemodus.

Jeg slenger på et lite grunnkurs i hvordan balansere blitzlys med naturlig lys. Veldig kjekt f.eks når du fotograferer innedørs og du vil ballansere blitzlyset med utelyset fra et vindu.

Sett kamera i M modus. Mål lys og still inn etter behov. Lavere lukkertid enn det du vanligvis greier og håndholde er ikke noe stort problem, siden blinket fra blitzen er så kort at det fryser beveglelsesuskarpheten. Så vipper du enkelt og greit blitzen opp, den fyrer da som normalt, og ballanserer som regel lyset bra. Ønsker du å bruke blitzen som fill, velger du blitzkompensasjon i Fn menyen, -1EV er fote et godt startpunkt.

Lenke til kommentar

Takk fototim. Fant ut at jeg hadde hoppet over noen sider i bruksanvisningen. Det står alltid henvisninger til den og den siden, lett å miste noe av innholdet da.

Wireless funker nå. Bare synd at man må bruke den innebygde blitsen.

Får teste videre. Må begynne å spare litt penger til "studio" utstyr :p

Lenke til kommentar
Wireless funker nå. Bare synd at man må bruke den innebygde blitsen.

Den innebygde blitzen trenger ikke fyre av samtidig, den kan fyre av før du tar bildet og gi beskjed om at ekstern blitz skal fyre senere når du tar bildet.

Ellers kan man kjøpe PocketWizards på eBay (pass på å få europeisk utgave), og Strobist kit.

Lenke til kommentar

Linken er bokmerket, takker :thumbup:

Mulig intern blits fyrer av først og eksterne etterpå. Tror jeg har den interne som controller blits og ikke master. Men den eksterne er satt som slave uansett. Er litt usikker på hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Linken er bokmerket, takker :thumbup:

Mulig intern blits fyrer av først og eksterne etterpå. Tror jeg har den interne som controller blits og ikke master. Men den eksterne er satt som slave uansett. Er litt usikker på hva som er riktig.

Jeg gjentar. Hvis du ikke får alle svar her, så spør på FOVI, tlf 22 58 80 80.

EDIT: Ellers så tror jeg ikke du får P-TTL automatikk med Pocket Wizard. Pocket Wizard er sikkert nyttig til sitt bruk, men der er det nok en fordel med litt grunnleggende kunnskap om blitzeksponering. Jeg har oppfatta det som om PW bare utløser blitzen, at systemet ikke gir toveis kommunikasjon mellom blitz og kamera. Stemmer dette, eller har jeg misforstått systemet?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
EDIT: Ellers så tror jeg ikke du får P-TTL automatikk med Pocket Wizard. Pocket Wizard er sikkert nyttig til sitt bruk, men der er det nok en fordel med litt grunnleggende kunnskap om blitzeksponering. Jeg har oppfatta det som om PW bare utløser blitzen, at systemet ikke gir toveis kommunikasjon mellom blitz og kamera. Stemmer dette, eller har jeg misforstått systemet?

Det er korrekt, den kan kun løse ut blitzen, men den er mer stabil siden den bruker radiosignaler og ikke lys. Jeg bruker vanligvis en Vivitar med Pocket Wizard, siden den er så enkel å stille inn og er kraftig og god, og bruker Pentax-blitzen når jeg vil ha blitz på kameraet. Radiopoppers skal visstnok kunne gi TTL med Canon og Nikon, men jeg har ikke hørt noe om støtte for Pentax ennå.

Lenke til kommentar
Det er korrekt, den kan kun løse ut blitzen, men den er mer stabil siden den bruker radiosignaler og ikke lys. Jeg bruker vanligvis en Vivitar med Pocket Wizard, siden den er så enkel å stille inn og er kraftig og god, og bruker Pentax-blitzen når jeg vil ha blitz på kameraet. Radiopoppers skal visstnok kunne gi TTL med Canon og Nikon, men jeg har ikke hørt noe om støtte for Pentax ennå.
Det med manglende stabilitet på vanlig trådløs styring kan ha med rekkevidde å gjøre. Mener den begynner å bli ustabil ved omtrent 10 meter, men fungerer bra på kortere avstander. PW har mye større rekkevidde.

Jeg har en gammel blitzbrakett liggende, en sånn som løfter blitzen opp og til siden for kameraet. Den har jeg tenkt å ta i bruk igjen. Og da ser jeg dedikert sync kabel som en ideell løsning. Bare plugge inn, og så er det 100% kompatibelt. Tut og kjør, uten å dille med radiokanaler osv. Men for større avstander er nok en eller annen form for trådløst bedre. Kabler liggende på gulvet, det er å be om trøbbel.

Du nevner RadioPoppers. Jeg droppet en mail til de, hvor jeg spør om Pentaxkompatibilitet og planer framover. Intet svar :(

Jeg tolker det som om de ikke vet hva de vil gjøre videre. At de rett og slett ikke kan svare. Men det kan selvfølgelig skyldes dårlig kommunikasjon med potensielle kunder.

Lenke til kommentar

Takker Torbjørn. Da mangler det bare at mange nok maser, så kansje de da følger opp løftet.

Det kan forresten og hende at det avhenger av at Pentax deler blitzprotokolen sin. Metz brukte utrolig lang tid før de fikk ut støtte for P-TTL, så kanskje Pentax er tilbakeholdne på dette området.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Tror jeg har klart å svømme ut på meget dypt vann her. Tester ut en blits som er 10 ganger mer avansert enn dSLR kamera'et mitt. Noen som har kjennskap til denne blitsen? Eller vet om gode bruksanvisninger? Synes den originale er poop.

Må man ha en ekstra blits får å få den i wireless mode? Eller finnes det noe billigere å montere på hot shoe'en? Har sikkert flere spørsmål, kommer ikke på de i farta.

Nedenfor ser dere det beste bildet jeg klarte å få til med AF-540 brukt som slave.

IMGP2986.jpg

NB! Har ikke lært meg å bruke PS eller Aperture skikkelig ennå :(

Jeg kom over en sak på dpreview her i fjor en gang som absolutt kan være nyttig for en som har Pentax blits. Det er en bruker der inne som har laget en enkel brukerveiledning til blitsbruk, flashmodes :

http://www.pbase.com/image/91881485

PS: litt mer av brukeren bak:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...hmodes&qf=m

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...