Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalt klokking 8800GT

Anbefalte innlegg

Hey,

Hvor høyt anbefaler dere å klokke 8800GT kortet? Jeg har 2 stk alpha dog edition som er klokka litt allerede men jeg vil gjerne klokke mer selv, så hvor høyt bør jeg gå? Og hvor varmt er det varmeste de burde være under idle og under belastning?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg har et 8800 gt-oc fra msi og det klokker eg i rivatuner (anbefales). har en maks klokk på:

core clock: 747 mhz (660 mhz default)

shader: 1874 mhz (1650 mhz default)

memory: 992 mhz (950 mhz default)

fan: 100% (viktig at den står på 100%)

det er maksklokken eg kan kjøre for å fullføre 3dmark06

ang temp så varierer det veldig fra kabinett til kabinett alt etter hvor mye luftsirkulasjon det er, men det bør ikke ligge over 80-90 celcius v load og mitt ligger på 45 celcius idle

over 90 så kan du få "lyn" eller artifacts (små misfargede firkanter) det er tegn på at skjermkortet er for varmt, men skjermkortet tåler den varmen over kort tid uten fysisk å ta skade (forhåpentligvis hehe)

det er forskjellig hvor høy klokk man kan ha alt etter hvilket spill du kjører så det er bare å teste seg frem

all klokking på eget ansvar. lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok takk for svar :)

Kjører min nå på 699/1802/1000. med vifta på 40%

Jeg vil liksom kjøre det på så høyt det går uten å måtte ha vifta på 100% og ha det sånn hele tiden, altså ikke bare 3dmark. Men er memory clocken min for høy eller? Ettersom jeg ser din er lavere enn min og du har mye mer core+shader clock?

Tror mine kort ligger på 50-52 grader idle. Men litt vanskelig å forstå ettersom Rivatuner gir meg 3 forskjellige core temperaturer og jeg vet ikke hvilke som er hvilke. Det er 2 som ligger på 50-52 idle, og en som ligger på ca 44 grader idle, så da er kanskje den på 44 grader CPUen? eller? Men om jeg skurer opp vifta til 100% så går alle temperaturene ned inkludert det jeg tror er cpuen. De to ligger da på 45-46 grader og den siste på ca 38.

også lurer jeg på, er varmen det eneste jeg trenger å tenke på? Så lenge den ikke går oppimot 90 under load så går der bra uansett hva jeg klokker eller?

Endret av sureup
Lenke til kommentar

litt usikker på ang memory klokken. får ikke klokket den høyere enn det. muligens pga høy klokk på core og shader.

du kan jo still inn vifta til å øke på ved gitte temperaturer i rivatuner

som sagt så blir det vanskelig å finne en klokk som funker 24/7

i utgangspunktet så er det varmen som styrer om skjermkortet tåler klokken. skjermkortet kan feile ved for høy klokk eller bli ustabil

det du og må tenke på er at skjermkortet ikke har garanti lengre så lenge du har klokket det og at levetiden blir kortere. du kan forlenge levetiden ved å holde det kjølig. jobber det med en temp på 70-80 grader v load hele tiden så slites det mer

Lenke til kommentar

aha ok tusen takk for hjelpen :)

Men bør jeg bry meg om levetiden? Går jo ikke 5 år før jeg skaffer meg et nytt/nye kort liksom? Kjøper vel kanskje nytt rundt når den neste serien kommer (etter 9000 nvidia serien).

og btw, kortene blir ikkenoe kaldere selvom jeg skrur de tilbake til 640/950 som er det de ble klokka av fabrikken. Så like greit å ha det på det jeg har valgt hele tiden egentlig? Om ikke det er noen andre farer enn varmen?

Endret av sureup
Lenke til kommentar

du trenger selvfølgelig ikke bry deg om levetiden. eg gjør det hvertfall ikke hehe...er endel av gamet når man klokker at ting kan skjære seg men det er sjelden heldigvis... eg bare nevnte pga ikke alle som har råd å kjøpe nytt hvis det skulle gå gale

du kan selvfølgelig ha vifta på antall % som du synes er ok. så lenge tempen holder seg på at skapelig nivå så e det bare å kjøre på hehe

Lenke til kommentar

du velger den øverste customise pila ute i main menyen og velg så skjermkortsymbolet. merk av for enable low level fan control og velg detect now( hvis den kommer opp). merk så av for auto. så er det bare og trykke på de temperatursettingsene som er der og forandre de etter eget ønske. så kan du evt lage din egen fan profile og du kan huke av for at settingsene starter opp med windows. husk at hvis du har høy klokk på mhz-ene så kan det i værste fall hende at windows ikke booter. har ikke skjedd med meg før, men vet det kan skje og aner heller ikke hva som evt då må gjøres hvis windows nekter å starte opp. mulig justere opp volt her og der i bios evt

Lenke til kommentar

etter jeg har trykket på auto og så ser på det som står under med "description temperature", men jeg kan ikke endre på det? dette er de som er satt der allerede og jeg kan ikke endre på de:

Duty cycle min: 29

Duty cycle max: 100

T min: 74

T range: 32

T operating: 90

T low limit: 80

T high limit: 100

hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

UPDATE : har vel finni problemet, det var tempraturen, når den gikk over 80 grader så stoppa det :) satt opp vifte hastigheten til 60% så nå ligger den på rundt 70 grader når jeg spiller AoC! Blir nok ei ny kjøling til detta kortet :p

Grunne til at jeg fikk driver feil tror jeg var fordi jeg kjørte dualview, tok jeg bort så gikk det fint :)

Sitter her og skal klokke skjermkortet mitt litt jeg også, prøver på de samme innstillingene som Sureup, men det ser ut som kortet mitt sliter! Prøver å kjøre 3dmark05 men enten så henger det seg eller så hopper den ut av testen og jeg får en feil melding om at driverne ikke funker lengre, eller no sånt! Bli irritert så jeg leste ikke hele feil meldingen!

De driverne jeg bruker er det helt nyeste fra nvidia, kom 16 mai!

Er forresten et XFX GeForce 8800GT kort jeg har, kanskje det bare er XFX kortet som er ubruklig å klokke? Eller er det kanskje en liten innstilling som fucker opp alt!

Skal fyre opp Age of conan nå, å se hva som skjer :)

Testet nå Age of Conan, det hang seg ganske så fort, fikk masse farger over hele skjermen, leste en plass her at dette kunne skyldes at kortet var for varmt! I windows ligger tempen på ca 68 grader, det er vel ikke så ille?!

Takker for alle svar :)

Endret av Reinert A
Lenke til kommentar

hehe godt å høre at du fant problemet :)

Trodde mitt kort hadde fucka her om dagen etter klokkinga siden når jeg gikk inn på spill så plutselig flimra det og kræsja totalt etc. Men fant ut at det var driveren sin skyld (har vista 64bit), så derfor har jeg nå gått tilbake til en eldre versjon og alt funker fett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...