Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lader dynamoen mer på høyere turtall?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde du hatt ein likespenningsdynamo så hadde dei lada meir på høgre turtall. Vekselspenningsdynamo er det einaste som er i bruk idag. Dei ladar bedre og er ikkje så avhengig av turtallet.

 

No når du har målt spenninga så har du nok hatt eit lite forbruk. Hvis du skrur opp lyden på anlegget ditt, set på alt du har av lys på fullt og ellers skrur på alt du har som kan dra straum og da måler spenninga så vil du kanskje sjå litt forskjell på tomgang og 1000 omdreiningar meir.

 

Så ja, dynamoen ladar meir på høgre turtall, men så lenge dynamoen er overdimensjonert så vil du ikkje merke så mykje.

Lenke til kommentar
Har fått med meg det ;) Men da antar jeg at dynamoen lader likt hele tiden hvis spenningen er lik, kan prøve å skru opp volumet litt for å se om spenningen forrandrer seg.

Nei, ladestrømmen er høyere på høyere turtall. På min dynamo står det oppgitt hva ladestrømmen er på tomgang, og hva den er ved et høyere turtall.

Lenke til kommentar

Det er jo umulig å få noe konkret i den tråden her jo! Har spurt flere ganger om spenning og ladestrøm går hånd i hånd, noe jeg ikke har fått noe konkret svar på, og når jeg først tar jeg bråsjans og antar at det er slik så er det ikke det alike vel :wallbash: Så hvordan kan spenningen være lik og ladestrømmen bli høyere? Da må det være en motstand i kretsen som blir mindre?

Lenke til kommentar
Det er jo umulig å få noe konkret i den tråden her jo! Har spurt flere ganger om spenning og ladestrøm går hånd i hånd, noe jeg ikke har fått noe konkret svar på, og når jeg først tar jeg bråsjans og antar at det er slik så er det ikke det alike vel :wallbash: Så hvordan kan spenningen være lik og ladestrømmen bli høyere? Da må det være en motstand i kretsen som blir mindre?

Ladespenningen er lik, mens når turtallet øker, induseres det en større ladestrøm.

Lenke til kommentar

I en bil-dynamo (vekselstrømsgeneratorer) med regulator vil ladespenninga være så og si konstant. Den vil kanskje synke littegrann på tomgang hvis det er mye strømtrekk ellers i bilen (anlegg, lys, varme, etc).

 

Hvis generatorspenninga ikke hadde vært regulert hadde generatoren lada mere jo høyere turtallet hadde vært. (For til slutt å ødelegge alt elektrisk pga. høy spenning).

 

Som tidligere nevnt: På gamle likestrømsdynamoer derimot vil spenninga falle veldig mye når turtallet faller.

 

Det som kan forandre (senke) ladespenninga: Høyere strømtrekk enn det generatoren kan levere.

 

Det er jo umulig å få noe konkret i den tråden her jo! Har spurt flere ganger om spenning og ladestrøm går hånd i hånd, noe jeg ikke har fått noe konkret svar på, og når jeg først tar jeg bråsjans og antar at det er slik så er det ikke det alike vel :wallbash: Så hvordan kan spenningen være lik og ladestrømmen bli høyere? Da må det være en motstand i kretsen som blir mindre?

Ladespenningen er lik, mens når turtallet øker, induseres det en større ladestrøm.

For å få en høyere ladestrøm må man ha en høyere spenning.

Lenke til kommentar
Det er jo umulig å få noe konkret i den tråden her jo! Har spurt flere ganger om spenning og ladestrøm går hånd i hånd, noe jeg ikke har fått noe konkret svar på, og når jeg først tar jeg bråsjans og antar at det er slik så er det ikke det alike vel :wallbash: Så hvordan kan spenningen være lik og ladestrømmen bli høyere? Da må det være en motstand i kretsen som blir mindre?

Ladespenningen er lik, mens når turtallet øker, induseres det en større ladestrøm.

For å få en høyere ladestrøm må man ha en høyere spenning.

Nei. Strømmen kan fint variere. Det er jo spenningsregulatoren som passer på at spenninga holder seg tilnærmet konstant.

Lenke til kommentar
For å få en høyere ladestrøm må man ha en høyere spenning.

 

Nei. Strømmen kan fint variere. Det er jo spenningsregulatoren som passer på at spenninga holder seg tilnærmet konstant.

 

Kilder?

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Spennigen holder seg tilnærmet konstant.

 

Jeg fikk et Bosch-verksted til å teste en dynamo i benk for meg her for 2-3 uker siden. Dynamoen var/er god som gull.

 

Ved kjøring i benk så var ladespenningen 13.9-14 volt uten belastning.

 

Ved en belastning på 130 ampere så var spenningen 13.7-13.8 volt.

Lenke til kommentar

Så er vi enige at spenningen er konstant uavhengig av turtall.

 

Neste vi må bli enige om er at lasten er konstant uavhengig av turtall. Batteriet blir ikke tommere ved høyere turtall og lyspærene trekker ikke mere strøm ved høyere turtall.

 

Så lenge lasten er konstant og spenningen er konstant så vil strømmen være konstant.

 

Ja strømmen kan godt variere men det er ikke pga. turtall men pga. forandring av last. (Med mindre man har en dårlig/gåen dynamo, gammel likestrømsdynamo eller belaster dynamoen til yttergrensene.

Lenke til kommentar

Ok, for å oppklare litt. Jeg håper jeg får det så rett som mulig, men det er fullt mulig jeg har noen få småfeil her.

 

Det som er viktig å merke seg er at generatoren i en bil er en vekselstrømsgenerator (noe alle er). En vekselspenning ser slik ut:

320px-Sine_wave.svg.png

Det er altså en varierende spenning. Man har perioder hvor spenningen er maks, og man har perioder når spenningen er 0, og spenningen varierer konstant mellom disse punktene ien sinuskurve. Siden generatoren har flere spoler får man mange slike kurver som ikke ligger likt, regner med at i vertfall de fleste har 3 stykk, da mer enn det gir i praksis ingen forskjell, og mindre enn det gir dårligere resultat. Mens en av dem er på bunn er det minst èn annen som er på topp. Uansett ender man opp med en variende spenning (som er det viktige).

 

Spenningen ut fra spolene VIL gå ned noe, men ikke mye, når belastningen øker, men det er ikke nødvendigvis at det merkes noe sted. Spenningen bestemmes av to ting: Antall viklinger på spoler (konstant), strømmen som går igjennom viklingene (spenningen reduseres noe pga. motstanden i viklingene).

 

Ved å øke turtallet kan man øke antall svingninger pr. sekund vekselspenningene får. Dette gjør i praksis at mellomrommet mellom hver gang en av spenningene er på topp minker og man får en mye mer jevn spenning. Ved å øke turtallet kan man dermed til en viss grad øke hvor mye strøm generatoren klarer å levere uten at det merkes i redusert spenning på batteri.

 

Alle spenningene som kommer ut likerettes og sendes via spenningsregulator til batteriet. Et batteri er slik at selv om ladingen er ujevn, så vil det holde en mer eller mindre konstant spenning så lenge belastningen er lav. Ved høyere belastning vil man få en mer ujevn spenning pga batteriet leverer strøm når generatoren ikke klarer å holde spenningen over batteriets spenningsnivå, som vil vises i at f.eks pærer kan lyse svakere pga. den gjenomsnitlige spenningen blir lavere.

 

I teorien skal ikke det merkes noe sted om turtallet endrer seg, da generatoren selvsagt er designet for å holde spenningen uansett belastning og turtall.

 

Nå er det også verdt å merke seg at spenningen på et gitt tidspunkt på batteriet bestemmes ikke av regulatoren i generatoren, men kun hvor oppladet batteriet er. Regulatoren i generatoren sørger kun for at batteriet ikke overlades. (når spenning ut fra regulator er lavere eller lik spenningen på batteriet går det ikke noen ladestrøm som følge av at generatoren ikke klarer å overvinne motspenningen til batteriet).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Jeg forstår mer og mer, men det er fortsatt ikke noe oppklaring om det er kun ladespenningen som bestemmer hvor mye batteriet lader.

Ladestrømmen bestemmer hvor fort batteriet lades opp. Et batteri som lades med 80A lades fortere opp enn et som lades med 50A.

Lenke til kommentar
Ladespenning og hvor utlada batteriet er. Punktum!

 

Så selv om spenningen er konstant så lader batteriet mer når det er mer utlada?

 

Ladestrømmen bestemmer hvor fort batteriet lades opp. Et batteri som lades med 80A lades fortere opp enn et som lades med 50A.

 

Jo, men da er vi enige om at ladestrømmen er et resultat av ladespenningen?

Lenke til kommentar

En typisk batterilader består av følgende komponenter:

- En strømbegrenser.

- En spenningsregulator.

 

Spenningsregulatoren sørger for at dersom spenningen blir høyere enn merkespenningen (maks ladespenning), så hindrer den strømmen, slik at spenningen reduseres.

 

Strømbegrensen er satt slik at den reduserer strømmen om strømmen går over merkestrømmen.

 

Når et batteri ikke er helt oppladet vil spenningsregulatoren gjøre ingenting, den vil være la strømmen passere uhindret. Det er strømbegrenseren som jobber, og den vil hindre strømmen i å gå over et visst nivå. Når strømmen blir hindret, så reduserer det spenningen over belastingen (batteriet) fordi strømbegrenseren tar opp noe av spenningen (den kan ses på som en varierende motstand). Siden spenningsregulatoren gir en konstant spenning vil strømmen reduseres pga. høyere motstand uten høyere strøm.

 

Batteriet selv gir en spenning mot laderen som er i motsatt retning, og laderen må alltid ligge over spenningsnivået til batteriet for å presse strøm igjennom det.

 

Batteriet kan også ses på som en varierende motstand. Motstanden øker jo mer oppladet batteriet, er, og det resulterer i at om man kjører en konstant strøm igjennom det, så vil etterhvert som det lades opp spenningen over det øke.

 

Man kan lade et batteri med maks strøm helt til topps, men det er ikke noen fordel for batteriet, og dermed gjøres ikke det.

 

Det som er verdt å merke seg er at spenningsregulatoren vil gi 14,4V f.eks uansett om strømmen er maks eller minimum. Etterhvert som motstanden i batteriet øker, så vil automatisk strømmen reduseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...