Gå til innhold

PC program til kalibrering av PC skjerm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lite erfaring med kalibrering, men har benyttet kalibreringen som ligger i Paint Shop Pro. Så om du later ned prøveversjonen av programmet så er i alle fall denne gratis.

Eller så har jeg benyttet meg av "kalibreringen" som ligger i å be bildeprogrammet plassere hvitbalansen ut fra hva jeg mener er nøytral grå i bildet. Okey, det ser kanskje ikke helt korrekt ut på skjermen min, men jeg stoler på at det blir korrekt på papirkopiene fra Japan Photo. (Men det er jo ikke bestandig at labben har korrekt kalibrering på utskriften.)

Lenke til kommentar

En skjerm kan aldri bli riktig kalibrert ved hjelp av programvare - og det anbefales for alle som driver med fotografering og etterbehandling av bildemateriale å ha en riktig kalibrert skjerm. Ellers gjør ikke etterbehandlingen nytte - den kan faktisk gjøre vondt verre.

Ellers er vel Adobe Gamma det som er mest brukt når det gjelder programvarekalibrering.

Lenke til kommentar
Slik kalibrerer du skjermen

se vedlegg

Ser veldig gjerne at du ikke legger ved .doc-filer som vedlegg - er svært skeptisk til å åpne sånne av natur... Konverter det til pdf, så blir det bedre...

Uansett - kalibrering av skjerm forutsetter hardware-verktøy som kan lese av utstrålte verdier på skjermen din. Software-løsninger kan i beste fall kalles justering, det vil aldri bli en kalibrering mot en kjent referanse.

Lenke til kommentar
Slik kalibrerer du skjermen

se vedlegg

Ser veldig gjerne at du ikke legger ved .doc-filer som vedlegg - er svært skeptisk til å åpne sånne av natur... Konverter det til pdf, så blir det bedre...

Uansett - kalibrering av skjerm forutsetter hardware-verktøy som kan lese av utstrålte verdier på skjermen din. Software-løsninger kan i beste fall kalles justering, det vil aldri bli en kalibrering mot en kjent referanse.

har du et problem med word dok.

her da slik at alle munner er mettet

Lenke til kommentar
har du et problem med word dok.
De kan inneholde makroer som kjører automatisk ved åpning, da er jeg skeptisk...

Slike makroer blir automatisk blokkert og du må selv aktivt velge om de skal kjøres eller ikke. Det er ikke nødvendig å gjøre problemet større enn det er. ;)

Forøvrig er jeg enig i at dokumenter bør publiseres som pdf i slike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Slike makroer blir automatisk blokkert og du må selv aktivt velge om de skal kjøres eller ikke. Det er ikke nødvendig å gjøre problemet større enn det er. ;)
Det avhenger vel av hvilke systemer man bruker, men uansett er jeg svært skeptisk til offentliggjøring av dokumenter i .doc-format...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...