Gå til innhold

New York tur = Videokamerakjøp

Anbefalte innlegg

Jeg skal en liten tur til New York i september og tenker å kjøpe meg nytt videokamera i den anledning.

Har lyst på dette nye Sony HDR sr12 eller 11, hvis det er mye å spare. Er NTSC\PAL teknologi er problem når det er snakk om HD?

Er det mulig å filme i 720p?

Er det mulig å bruke Final Cut 4 på en Macbook eller blir det for tregt? Skal også kjøpe meg en slik sort macbook da jeg sparer 4500 kr bare på den. :-D

# 2.4GHz Intel Core 2 Duo

# 2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB

# 250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm

Endret av turbo1979
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er NTSC\PAL teknologi er problem når det er snakk om HD?

Den skjønte jeg ikke... Altså, enten er det NTSC (funker på nordiske tver som er kjøpt innen 3 år elns), eller PAL (funker på alle nordiske tver) eller så er det HD (der må du altså ha en HD-tv)

Er det mulig å filme i 720p?

Tror det

Er det mulig å bruke Final Cut 4 på en Macbook eller blir det for tregt?

Du kan gjøre det, men da bør du ikke gjøre noe annet på macen utenom

Lenke til kommentar
Har lyst på dette nye Sony HDR sr12 eller 11, hvis det er mye å spare. Er NTSC\PAL teknologi er problem når det er snakk om HD?

ikke i forhold til HD som format; eneste forskjellen formatmessig er at kameraene i usa lagrer med 30 i frame rate, mens de europeiske bruker 25. så formatet er mer eller mindre likt og ikke et problem.

signalet som kommer ut av de analoge utgangene på kameraet vil være ntsc, dvs at de apparatene du vil hooke kameraet opp mot på analogutgangene må støtte ntsc, dette går som regel bra, men unntakene finnes...

konsekvensen av frame rate er at du vil oppleve noe kvalitetstap om du prøver å mikse 30fps materiell med feks 25fps. da må nemlig en av kildene konverteres via feks "pull down", og det er det ikke alle redigeringsprogram som takler godt, men om du ikke er perfektsjonist så er ikke dette noe å bry seg om.

det som er mest stress med å handle dyre ting i usa er hva som skjer om noe går galt,

det kan være forskjeller mellom euro/usa modeller som gjør at de norske merkeverkstedene ikke vil reparere, og du må sende til usa med medfølgende tolldeklarasjonsgøy. (må til hver gang kameraet krysser grensen). kjøpsloven beskytter deg heller ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har planer om å gjøre det samme! Men jeg drar allerede neste måned. :-)

Jeg vet egentlig ikke så mye om hva jeg skal ha. Jeg har en TV som tar 1080p, men det er ikke dermed sagt at jeg nødvendigvis skal kjøpe kamera med 1080. Det blir jo fryktelig mye data av det, kanskje noe lag når man panorerer, og dyrere blir det og, så jeg lurte om jeg skulle nøye meg med 720p.

Jeg synes det har blitt mange taper når jeg har vært ute med det gamle kameraet, og lurer litt på om jeg heller skal satse på en løsning med minnebrikke, og ha en ekstern harddisk. Veit noen om noen løsninger der man kan spille over på harddisk uten å ha en PC imellom?

Eller er minnebrikke en non-starter med HDV?

Jeg har hørt her i forumet at man kan få tak i analog PAL også i USA, og det er vel sånn at man kan ta med ting tollfritt hvis kjøpssummen er under NOK 6000. Jeg har tenkt å holde meg godt innenfor den grensa.

Jeg har litt lyst til å ha en del optisk zoom, så får jeg heller bruke stativ.

Jeg har også skjønt at AVCHD betyr kompresjon, og det er vel da noe jeg bør se etter? Men at et kamera har AVCHD sier ingenting om oppløsning? Hvordan forholder AVCHD seg til HDV 720p, f.eks?

Jeg er forresten Linux-bruker, så det er viktig at kameraet fungerer bra med Linux-programmer som Kdenlive.

Dette var kanskje litt vel løse tanker, men for å summere, det jeg kanskje ser etter er et kamera på rundt USD 1000 som har HD-oppløsning, gjerne bruker minnebrikke, og som gjerne har en del zoom.

Råd om konkrete kameraer mottas med takk!

Lenke til kommentar
så jeg lurte om jeg skulle nøye meg med 720p.

glem det, ikke fordi 720p ikke er bra, men du vil slite med å i det hele tatt finne et 720p kamera. om noen år er 1080p standard, per i dag er det 1080i som gjelder.

Jeg synes det har blitt mange taper når jeg har vært ute med det gamle kameraet, og lurer litt på om jeg heller skal satse på en løsning med minnebrikke, og ha en ekstern harddisk. Veit noen om noen løsninger der man kan spille over på harddisk uten å ha en PC imellom?

ja minnebrikke og hd-silo er gode greier. selv bruker jeg hv20(hdv) og laptop med ekstern disk som silo. dette med overførsel av filer fra kamera til en usb mass storage device (ekstern hd, minnekortleser etc) tror jeg ikke går an, sikkert mest pga at du må ha et svært avansert oppsett i kameraet for at det skal fungere. usb bruker et master/slave metodikk for at to enheter skal snakke sammen, og den delen som sitter i master, mao typisk en pc, er svært komplisert i og med at hele protokollen og støtte for all verdens "slaver" må finnes der. to slaver kan ikke snakke sammen.

Eller er minnebrikke en non-starter med HDV?

ja, hdv er minidv basert mpeg2.

Jeg har også skjønt at AVCHD betyr kompresjon, og det er vel da noe jeg bør se etter? Men at et kamera har AVCHD sier ingenting om oppløsning? Hvordan forholder AVCHD seg til HDV 720p, f.eks?

avchd betyr at kompresjonsmetoden som benyttes er avc, mao mpeg4, mens hdv er gode gamle mpeg2 tatt opp på også gode gamle mini dv tape. begge format støtter i teorien 720p, men jeg kan ikke huske å ha sett mer enn ett kamera (fra jvc) som har hatt 720p.

alle det er verdt å snakke om i dag gjør 1080i, og noen 1080p (24 eller 25fps). dette gjelder både for avchd og hdv.

om noen år tenker jeg vi har 1080p 50fps alle mann, men det må skje ting på både format og lagringsfronten først. angående kompresjon, så har avchd med modellene hf10/hf100 fra canon og sr12 fra sony blitt såpass bra, at du må være særdeles pirkete for å finne vesentlige svakheter vs hdv. (se tester hos feks camcorderinfo.com)

Jeg er forresten Linux-bruker, så det er viktig at kameraet fungerer bra med Linux-programmer som Kdenlive.

som linuxbruker siden 1995 ville det overraske meg om hd redigering i det hele tatt gikk an med linux per i dag, da robust støtte er relativt nytt til og med i de kommersielle windowsløsningene. vet avchd støttes via x.264 og at feks transcoding funker ok med quad core, men import av avchd og redigering via gui har jeg ikke hørt mye om.

Råd om konkrete kameraer mottas med takk!

jeg ville gitt feks canon hf10/hf100 et langt blikk, sony sr12 visstnok hakket bedre, men vesentlig dyrere og harddiskbasert. flash er mer robust enn harddisk, og kameraet blir mindre og færre mekaniske deler som kan/vil svikte. ellers hvis du er villig til å fortsette med tape er det mye bra der også, feks canon hv20,hv30 eller sony hc7, hc9.

Lenke til kommentar

Hei

B&H i New York har PAL versjon av HDR-SR12.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/5473...HDD_Memory.html

De skal ha 1500 USD + 8,25% tax = 8012 NOK + mva. på gardermoen...

Før du tar turen er det lurt å sjekke hjemmesiden deres for åpningstider, da de har stengt alle jødiske helligdager (bla. lørdager).

Kan også anbefale J&R musicstore(noen kvartaler unna B&H). Kjøpte et Sony PAL kamera der for et par år siden.

Endret av fleric
Lenke til kommentar
usb bruker et master/slave metodikk for at to enheter skal snakke sammen, og den delen som sitter i master, mao typisk en pc, er svært komplisert i og med at hele protokollen og støtte for all verdens "slaver" må finnes der. to slaver kan ikke snakke sammen.

Hmm, ok. Hva om man setter en Gumstix imellom?

avchd betyr at kompresjonsmetoden som benyttes er avc, mao mpeg4, mens hdv er gode gamle mpeg2 tatt opp på også gode gamle mini dv tape. begge format støtter i teorien 720p, men jeg kan ikke huske å ha sett mer enn ett kamera (fra jvc) som har hatt 720p.

alle det er verdt å snakke om i dag gjør 1080i, og noen 1080p (24 eller 25fps). dette gjelder både for avchd og hdv.

OK, det høres jo bra ut? Er det mulig på disse kameraene å velge format, både i oppløsning og FPS, ved opptak? Det hender at jeg drar med kamera på ting der jeg ikke vil ha veldig mye plass...

som linuxbruker siden 1995 ville det overraske meg om hd redigering i det hele tatt gikk an med linux per i dag,

Det ser faktisk ut til at Kdenlive har AVCHD-støtte! Hvis jeg tolker den siden riktig?

jeg ville gitt feks canon hf10/hf100 et langt blikk

Det ser ut til at HF100 ville være bra for meg, ja... Men nå sa pappa at jeg kunne få hans gamle SD-kamera... Selv om det er litt synd å ikke få den oppløsningen jeg har på skjermen i stua, er det mulig jeg da bør prioritere et digitalt speilreflekskamera... Mulig jeg må ta den avgjørelsen når jeg står i butikken... :-)

Lenke til kommentar
B&H i New York

Jepp, tror jeg får ta en tur dit, ja... Fikk den anbefalt av en kamerat der borte.

Kan også anbefale J&R musicstore(noen kvartaler unna B&H). Kjøpte et Sony PAL kamera der for et par år siden.

Okei, kult, takk! Skal sjekke åpningstider. Tipper handlinga blir den 16.

Lenke til kommentar
Hmm, ok. Hva om man setter en Gumstix imellom?

en liten computer imellom gjør nok susen ja...

Er det mulig på disse kameraene å velge format, både i oppløsning og FPS, ved opptak?

de fleste avchd kamera tillater kun å endre bit rate, dvs kvalitet. noen, feks canon, har et 25fps progressivt modus, og med hdv kamera som feks canon hv20,30 kan man også filme i SD.

Det ser faktisk ut til at Kdenlive har AVCHD-støtte! Hvis jeg tolker den siden riktig?

ja dette så veldig lovende ut "på papiret"! gratis hd redigeringssoftware som faktisk virker høres nesten for godt ut til å være sant, men må sjekkes ut...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Forresten, i tilfelle noen andre ser dette: Jeg havnet på Lafnac Digital Computers rett ved 5th Avenue og kjøpte en 450D DSLR + linse istedet. Jeg ble lurt skikkelig på prisen på linsa (så dette ble omtrent som hjemme), og når jeg gikk tilbake dagen etter, ble det ganske klart at dette var noen skurker... Så ligg langt unna dem. Neste gang skal jeg ikke kjøpe noe jeg ikke har sjekket prisen på på forhånd. Det er visstnok mange skurker i dette markedet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...