Zlasch Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg satt her og lurte litt på om jeg skulle få lagt inn debian med X på en 486 laptop som jeg fant igjen hjemme her en dag. Noen som vet hvor mye plass dette vil ta? Helt rippa for alt anne unyttig. (Irssi og litt annet blir jo etterhvert en nødvendighet, men se bort i fra dette nå) Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg tror neppe du klarer det med mindre enn 500 mb. Lenke til kommentar
Zlasch Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Det er i såfall beklagelig. Men jeg får sjekke WS´en min når jeg kommer hjem og så hvor mye plass de forskjellige tingene tar. Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg er ingen linux gud men debian mener jeg skal gå på så lite som 100mb eller noe slikt. Temmelig sikker Lenke til kommentar
Zlasch Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 -Med- X? Har hørt det kan gå på temmelig lite jeg også, men ikke peiling på hvor mye "lite" vil si. HD´en på laptopen er 180mb =P Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 180mb? Det var lite, svært lite, i tillegg skal den jo ha en swap partisjon og da. Er det mye ram i lappen da? 8mb? kommer til å bli et stykke treg debian hvis du får det til. Men tror nettverksinnstalasjon vil lønne seg, og velge bare det du MÅ ha. blir ikke mye fancy mene duger sikkert til noe... og ikke annet, morro å ha, men lykke til da Lenke til kommentar
Zlasch Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Raskt blir det ikke nei. Heh. Men den blir mer nyttig enn den er nå. Forhåpentligvis rask nok til å irce og lignende =P Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Du trenger da ikke X dersom du bare skal irce? Lenke til kommentar
Zlasch Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Godt poeng. Men det å få til x var mye for moro skyld. Lenke til kommentar
pine Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Jeg har vært nede i 300. Går sikkert å deselecte en god del i installasjonen. Det som er mest kritisk og tar mest plass er vel glibc. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Minimumsverdiene for OpenBSD er / 40M /usr 200M /var 25M /usr/X11R6 140M Kansje XFree86 3.3.6 tar mindre plass enn 4.3? FreeBSD 5.0 lar seg skvise inn på 140 mb uten X. 4.7/8 tar enda mindre plass. Lenke til kommentar
Zlasch Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Kanskje det er på tide at jeg prøver ut en av BSD-produktene snart også? Har noen av dem noen geniale pakkesystemer eller lignende? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Har noen av dem noen geniale pakkesystemer eller lignende? Port-systemet i FreeBSD er suverent. Det er ikke et pakkesystem, siden alt kompileres fra scratch. Port-systemet til FreeBSD en viktig årsak til at jeg digger dette os-et. Har du ikke brukt *BSD før, bør du begynne med FreeBSD. Generelt synes mange av fordelene med FreeBSD er knytta til at det er et helhetlig operativsystem, mens Linux-plattformen er fragmentert i forskjellige distroer. Lenke til kommentar
Zlasch Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Funker forresten winex i *BSD også? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Funker forresten winex i *BSD også? winex på en 486? Lykke Til :wink: Vet ikke om rpm'en funker (Vet stortsett nada om *BSD), men siden det ikke er opensource så kan du ikke compile den i allefall. MarcelSB Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Alle Linux-program skal kunne fungere under FreeBSD. FreeBSD kan kjøre Linux-filer via det som kalles "binary compatibility layer". Det består bl.a. av en slags RH 7.3-installasjon under /usr/compat/linux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå