Gå til innhold

Trenger hjelp med Chipset kjøler og Feil på Disk kontroll!

Anbefalte innlegg

har ei chipset vifte som Bråker noe inni helvete..

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1770

har det Dritt hovedkortet. 3 år gammelt eller 4 anner ikke btw

den Chipset vifta som er der. jeg (tror) den begynner og å bli sliten.. men har ikke råd til Hovedkort og Prossesor..

Den snurrer ikke fort nok rundt noen ganger.. når den ikke snurrer fort nok rundt så begynner den å bråke.. Jeg blir helt gal.. tok vekk støv og alt.. gjør det hver uke på søndager..

jeg har ganske mye neon inni pcen.. kan det ha noe med det og gjøre?

Overclocking hva er det???

Jeg har problemer med Diskkontrollen

den sier etter 2/3 på slutten at den feila.. hva kan ha skjedd den var ikke sånn forleden..

nesten alt i pcen er nytt unntatt hovedkortet..

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bytte ut kjøleren til en uten vifte. Mange nettbutikker har slikt, f.eks Microplex.

http://www.microplex.no/category.aspx?cat=181&mcat=c181

Det krever jo litt egeninnsats å velge rett type og å få den montert.

En enklere opsjon er å ta en standard vifte og lirke til en måte å montere den slik at den blåser ned på chipset.

"2/3 på slutten" - på slutten av hvafornoe? Du må nok beskrive noe bedre hvis du skal ha håp om å få hjelp.

Hvis du får en feilmelding så må du skrive den ned ordrett.

Lenke til kommentar

Er godt kjent med det hovedkortet ja - chipset vifta enten begynner å bråke noe infernalsk eller svikter helt. Hvis vifta stopper vil pcen bli ustabil pga for dårlig kjøling. - jeg har som regel plukket av passive nb kjølere fra defekte/kasserte hovedkkort og brukt det med stort hell, forutsatt du har grei luftflyt i kassa.

Du må nok beskrive diskproblemet ditt litt bedre ja...

Lenke til kommentar
jeg har ganske mye neon inni pcen.. kan det ha noe med det og gjøre?

Tviler jeg på, men det er jo bare å teste. Chipset-vifter er "forbruksvare", dvs. man må bare regne med at de skal byttes iblant. Det er ganske normalt, selv om de også skal fungere feilfritt i hovedkortets levetid, dvs. vesentlig lenger enn 2 år i følge Kjøpsloven (max 5 år reklamasjon). Du kan klage til produsenten og få ny tilsendt gratis. Hvor gode MSI er på slikt vet jeg ikke, fordi jeg har bare bytta siden de koster lite uansett.

Ta av den dårlige vifta og erstatte med f.eks. https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314282 Husk å fjerne gammel kjølepasta før du limer den fast (limet er varmeledende og fungerer som kjølepasta).

Overclocking hva er det???

Man gjør manuelle valg i BIOS slik at hovedkortet yter mere enn spesifikasjonene. Dvs. i stedet for Optimized Defaults kan man få opp ytelsen 30-40% på et godt hovedkort med moderat overklokking. Uten å bytte kjølevifta som kommer med prosessoren. Hvordan det gjøres er avhengig av valgmulighetene i BIOS på det enkelte hk.

Jeg har problemer med Diskkontrollen den sier etter 2/3 på slutten at den feila.. hva kan ha skjedd den var ikke sånn forleden..

Legg windows cd-en i (du har ikke nevnt annen maskinvare enn hk...) og sett brenneren (?) til å starte først (se manual Advanced BIOS Features e.l). Med den kan du velge å reparere, men vi vet ikke hvilket OS du bruker... derfor er vanskelig å si hva du skal velge der. Men i prinsippet kan man gjøre slik. Vær klar over at en stapp full c-partisjon (der windows normalt er lagret) kan lage trøbbel for hdd-kontrolleren.

Lurer på hvilken PCB-versjon du har, mtp. oppdatering av BIOS:

K8N Neo4 Platinum (PCB 3.0)

K8N Neo4 Platinum (PCB 1.0)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...