Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Seriøse stabilitetsproblemer - E8400/X48-DQ6

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg ny maskin og satt den sammen, til ja AoC launch i dag. Problemet er at den ikke er stabil for 5 flate øre.

Maskinen består av:

E8400

Gigabyte X48-DQ6

Muskhin PC2-8000 Performance 5-5-5-12

Gainward 9800GTX

PSU: Hiper Type R 730W HPU-4S730

Problemet er rett og slett at jeg sliter med å holde PCen stabil på selv stock settings. For en eller annen grunn holdt den seg stabil på 3.4GHZ (9x379) lenge nok til at jeg fikk installert Vista 64 og trodde dermed at den var stabil. Etter å ha spilt World in Conflict en stund for å teste stabilitet så har jeg nå kommet inn i endesløs sirkel med problemer.

Jeg sliter med Vcore, for MB sier at normal Vcore er 1.225V, men såvidt jeg vet er det 1.1V for denne CPU. 1.1V booter, men er ikke stabil. Har gått så langt som opp til 1.3V, fortsatt ikke stabil. Default volt på RAMMEN er såvidt jeg vet 1.8V fra MB, mens modullene selv er 2.1, så har jeg prøvd gradvis helt opp til +0.4V. Det hjelper heller ikke mye. Selv å kjøre alt på Auto hjelper ikke. Løsne timingsene hjelper heller ikke.

Jeg vet dette er litt håpløst på selveste 17.Mai, men jeg kjøpte denne PCen for å kunne spille AoC ved launch som er i dag, og akkurat nå er den ikke mer enn en dyr papirvekt.

Det jeg hadde håpet var at noen kunne fortelle meg spesifikt hva alt skal stå på ved stock speed 3.00GHZ (333x9) evt fortelle meg hva i all verden jeg gjør galt.

Ting som er sjekket:

- Varme! CPU ligger på mellom 35-40C idle, så der er det ikke noe problemer. Kjører stock vifta for nå.

- Biosoppdatering. Klarte ved hell å oppdatere Bios ved 3.4GHZ uten at maskinen skrudde seg av. Problemet kom ikke øyeblikkelig etterpå, så jeg utelukker det.

Det eneste jeg kan tenke meg er at det er ustabilt pga at jeg ikke har montert den ANDRE P4 kontakten på hovedkortet, men det står ikke at det skulle trenges på noe annet enn når du bruker Extreme CPU. Pga at reservekablene ligger i Tromsø i en eske, mens jeg i trondheim p å hybel så får jeg ikke sjekket det heller.

Hjelp mottas hjertelig, si i fra så kan jeg sikkert komme med mer info om det skulle trengs!

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har E8500 på et X38-DQ6 som er et nesten helt identisk kort, pass på at performance enhance står på standard, sett også timings manuelt hvis du føler deg komfortabel med det, sett static tread på 10 til å begynne med - static tread er det samme som performance level og er den settingsen som har mest med ytelsen til minnet å gjøre. Etter du har fått maks stabil oc på cpu kan du begynne med å senke static tread helt til det minste tallet maskina er stabil på - det er denne verdien "performance enhance" settingen manipulerer forresten - gjør det manuelt.

Lenke til kommentar

Har satt den til standard ja. Har uansett rart nok klart å få CPU stabil på 3.6GHZ, 450x8. Det rare her er at Vcore ser ikke ut til å ha så stor innvirkning. Har throttlet ned til 1.25 fra 1.37, og den er like stabil på begge.

Det som er pussig er at Vista, Prime95, Orthox rapporterer hastigheten som 4.05GHZ, mens CPUZ er korrekt. Legger også merke til at det er en form for strømsparing på, da multiplier går til 6 når CPU ikke belastes. Hvordan skrur jeg dette av?

Lenke til kommentar

At mange programmer rapporterer feil hastighet på E8xxx serien er ikke uvanlig.

Strømsparingen du nevner kalles Speedstep eller C1E/EIST, det er ikke nødvendig å slå den av da den ikke senker ytelsen i det hele tatt, med en gang pcen trenger mer kraft girer den opp umiddelbart, med den påskrudd får du en stillere og kjøligere pc.

Jeg kjører min E8500 på 4.2ghz - den klarer mye mer (har vannkjøling), men da må volten økes over 1.4v, noe jeg ikke er komfortabel med til daglig bruk med E8xxx serien.

Hvis du har skrudd ned multi til 8x vil ikke EIST virke, det er også hovedgrunnen til at mange programmer blir lurt da de går utifra 9x multi på E8400

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Ah, takk! Det forklarer en del! Kunne du gi meg en kjapp liten forklaring på de forskjellige voltinnstillingene og hva slags hensikt de har? DDR og VCORE er rimelig selvforklarende, men hvor stor betydning har økning av PCI-E volt om den låses til 100mhz? Går ut i fra at FSB er chipset, hvor mye er forsvarlig å øke denne? Så har du den siste som jeg ikke husker navnet på, rart navn.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Mange sier man skal smelle opp pcie voltage på maks, men jeg kjører den på standard og pcie bussen låst på 100mhz, fsb er spenningen på bussen mellom NB og CPU, kan økes 2-4 hakk med grei luftflyt, gmch er chipset/nb - kan økes med .150-.200 før det blir for varmt, avhegning av luftflyt selvsagt.

Lenke til kommentar

Så lenge varte den roa. Etter flere timer stabilt så krasjet den på 9x379, og nå fungerer den ikke på denne hastigheten uansett volt. Har prøvd opp og ned gradvis. Stock fungerer fortsatt ikke. Har en følelse at det er rammen. Om jeg setter divider til 2.4 ved stock, så kjører minnet på 800mhz. Da kommer jeg i alle fall inn i Vista. Setter jeg det til 3.2, så er det på 1080, en 80mhz clock. Da kommer jeg såvidt inn i bios før jeg krasjer.

Har fortsatt et spørsmål jeg ikke har fått besvart, burde evt må jeg sette i den andre P4 kontakten?

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...