Reisegutt Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Hei! Jeg vet ikke hvilken kategori jeg skal sende denne beskjeden, så derfor endte den opp her, men hvis det er en bedre er det bare å flytte den til en bedre egnet kategori. Jeg fikk meg en liten overraskelse i dag morges. Jeg surfet og lette etter min egen side med Opera og med Firefox. Jeg skrev inn i Google, og ba den i opera søke blant norske sider og i firefox sider fra norge. Jeg skrev inn Leilighet Budapest, og i Opera kom siden opp på 2. plass, men i Firefox kom den ikke opp i det hele tatt og den finnes heller ikke blant sidene fra Norge. Vil det si at det teller i slike søk om serveren siden ligger på er i norge? Det er ikke nok altså at språket er norsk, men at serveren også må være i Norge? I så tilfelle vil det si at hvis jeg har en internasjonal side på flere språk burde jeg kanskje kjøpe serverplass til siden med et visst språk i det gitte landet? Håper noen kan hjelpe og gi svar på mine spørsmål. Og ikke forstyr at jeg stiller slike spørsmål på 17. mai. Jeg bor i Budapest, og det er ikke så mye 17. mai feiring her for øyeblikket Endret 17. mai 2008 av Reisegutt Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hei, jeg vil tro at når du velger at google skal søke gjennom sider fra norge at den ser etter .no-domene. Dette er noe jeg tror. Så hvis du skal ha sider på forskjellige språk, så vil jeg tro at du bare trenger å kjøpe domener med for eksempel .no, .se, .com, .nl osv. Selvfølglig kommer det an på hva slags språk du har på sida:) Lenke til kommentar
datech Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Hei, jeg vil tro at når du velger at google skal søke gjennom sider fra norge at den ser etter .no-domene. Dette er noe jeg tror. Så hvis du skal ha sider på forskjellige språk, så vil jeg tro at du bare trenger å kjøpe domener med for eksempel .no, .se, .com, .nl osv. Selvfølglig kommer det an på hva slags språk du har på sida:) Hei Selv om du velger "sider fra Norge" i Google, så vil du få treff på endelser som .com, .org etc., slik at Google ser ikke kun på .no-domene. Vil tro at "sider fra Norge" betyr ikke sider på norsk, og at Google henter ut WHOIS informasjon for det aktuelle domenenavn, og at dette er en faktor for hvorvidt siden kvalifiserer for å bli vist når "sider fra Norge" velges. Nå er det nok flere faktorer som spiller inn og jeg tror dette er rimelig autmatisert av Google og der flere metoder benyttes. F.eks. kan det være å bruke IP-adressen til domenet for å avgjøre geografisk plassering, hvis annet ikke gir svar. Toppnivådomene (.no, .se osv) er nok også en faktor. For Google så er det vel mulig å bruke Google Webmaster Tools for å definere den geografiske målrettingen til nettstedet. Her er det omså mulig å lage: - mittnettsted.no - se.mittnettsted.no (svensk del) Endret 29. mai 2008 av datech Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Ja, det teller i hvilket land serveren står. Men Google sjekker også ting som språk (både lang/xml:lang-attributten og ordene i seg selv) og toppdomene. Så det skulle ikke ha så mye å si. Endret 29. mai 2008 av JonT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå