Simen1 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Fargetemperatur måles i kelvin og foto.no har denne definisjonen: fargetemperatur # Fargeskala basert på oppvarming av et bestemt metall. Feks. ved temeraturen 5600 kelvin grader har metallet fargen lys blå, ergo har denne fargen fått betegnelsen 5600k. De mest brukte fargene i fotografisk sammenheng er 3400k (innedørs lys)og 5600k (utendørslys). # Definisjon av lysets farge og måles i grader Kelvin. Vanlig innendørs lampebelysning tilsvarer 3000-4000K (rødt lys) avhengig av type lampe, mens utendørs tilsvarer 5500-6000K ("hvitt" lys, typisk sommerdag med solskinn fra blå himmel med noen hvite skyer). Vanlige fargefilmer er avstemt for 3400K (kunstlys) eller 5600K (dagslys). Derfor blir det fargestikk hvis filmen ikke passer for lyset. Forskjellige typer filtre kan brukes for å rette opp frargebalansen. # Dersom du skal behandle bilder i for eksempel Photoshop, anbefales det (som hovedregel) at skjermen er innstilt på 6500 kelvin. Jeg får ikke dette til å rime med temperatur, da: Stearinlys har en temperatur på ca 900-1100°C = ca 1200-1400 K Glødetrådspærer har en temperatur på ca 2200-2600°C = ca 2500-2900 K Sola har en overflatetemperatur på ca 5500 °C = ca 5800 K Har skalaen for temperatur og fargetemperatur i det hele tatt noe med hverandre å gjøre? I så fall, hvorfor stemmer de ikke over ens når de bruker samme benevning? Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Det er fordidu blander sammen Kelvin og ceclisius. Kelvin begynner på det absulutte nulpunkt som er ca -270 gradeer Celisus. Så hvis du legger til 270 til de verdiene du har i Celcius stemmer det ganske bra. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Patrol_33 har rett, farvetemperaturen beskriver "farven" på det lyset som blir avgitt av et perfekt sort legeme ved en gitt temperatur. Mengden lys ved forskjellig frekvens (farve) vil følge en helt bestemt kurve: http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Wiens_law.svg Hvis man har en lyskilde som følger en annen kurve så kan man få et farvestikk som er vanskelig å korrigere og det er håpløst å blande forskjellige lyskilder med forskjellig form på kurven (hvis man ikke er ute etter en spesiell effekt). Av kurven ser man at en høyere farvetemperatur gir større effektivitet siden en større prosentdel av kurven ligger i det synlige området. Så et stearinlys vil avgi for det meste usynlig infrarødt lys/varme mens en kamerablitz vil avgi mye av energien som synlig lys. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Patrol: Jeg forveksler ikke °C med kelvin. (For ordens skyld regner jeg noe usikkerhet på de tallene så jeg gjorde en kjapp avrunding: 0°C = 300 K i regnestykkene. Feilen ligger innenfor det jeg mener er feilmarginen på temperaturen likevel) Kristallo: Jeg kjenner til fysikken rundt sorte legemer og utstråling. Jeg får det bare ikke til å stemme i praksis med f.eks 3500 K fargetemperatur på f.eks skjermen. Det blir mye rødere enn lyset fra en glødetrådspære med ca 2500°C temperatur. Det skulle jo vært motsatt. Jeg synes ikke hvitbalansen med en gitt fargetemperatur på kameraer, skjermer og skrivere stemmer over ens med lyskildenes faktiske temperatur. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Ingen av de tingene du nevner er en perfekt sort kropp. De fleste har heller ingen bestemt temperatur, temperaturen avhenger av hvor du måler. Det er ingen problemer å finne kilder som gir 6050 deg C for solen eller millioner for den saks skyld. Samme problemet med stearinlyset, jeg har smeltet stål med stearinlys så deler av flammen er garantert langt over 1100 deg C. Bruk de korrekte verdiene og kalibrer alt sammen perfekt og tallene passer ypperlig. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Fargetemperatur måles i kelvin og foto.no har denne definisjonen:fargetemperatur # Fargeskala basert på oppvarming av et bestemt metall. Det går ikke å tenke at dette har med temperatur å gjøre. Det er en fargeskala. Skalaen er laget med utgangspunkt i at du tar et nærmere angitt metall. Når du varmer opp metallet, avgis først bare usynlig IR lys, men så avgir det etterhvert et synlig lys av en bestemt farge. Denne fargen legges inn på skalaen, sammen med den temperaturen metallet hadde for å avgi akkurat denne fargen på lyset, f.eks. "oransje" med fargetemperatur 2000K. Eller om det varmes så mye at lyset til slutt nesten blir usynlig, "mørkeblått" 9000K. Alle andre lyskilders farge på lyset kan da måles opp mot den skalaen som er laget med fargetemperaturen til metallet. En LED må ikke ha en temperatur på 9000K for å avgi et blått lys med fargetemperaturen 9000K. Ei heller behøver temperaturen på glødende kull å være 1800K for lyse med en fargetemperatur på 1800K. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå