Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp, PC-en min er underklokket :-(

Anbefalte innlegg

Har en PC fra 1992 som jeg har sparket liv i. Ny BIOS, max minne, XP-Home med SP3 og ny CPU. PC-en fungerer fint den. Kjører levende filmer rett fra nett og den starter og reagerer ganske kjapt.

Irriterer meg bare over at den nye CPU'en er underklokket og trolig kan yte mer enn hva den gjør i dag.

Min gamle CPU Intel Celeron III var påstemplet 633MHz/66MHz og det ga den også. Min nye CPUer en Intel Pentium !!! Coppermine som skal yte 933MHz/133MHz, men den yter bare 697MHz og bussen stopper på 99,7MHz. Multiplieren er 7 (og det sto noe om x86 en plass i CPU sjekken).

Har skiftet til SDRAM som støtter 133MHz, og det jeg kan finne om hovedkortet forteller at den skal klare FSB133.

Finner ikke noe mulighet for å endre klokkefrekvensen eller multiplieren i BIOS, men kanhende noen kjenner til program for å endre på dette?

Var ellers innom en side på nettet med forskjellige Pentium III for Socket 370 og kan minnes at det fantes CPU varianter som ga høyere ytelse på FSB100, men kan ikke finne denne oversikten lenger. Muligens enklest å bare kjøpe en tøffere CPU.

PC-en heter Fujitsu Siemens SCENIC eT.

Er takknemmelig for svar og tips

post-158640-1211016576_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sikker på at hovedkortet klarer 133 i fsb da?

husker på mitt forige pentium 3 hovedkort (slot 1 eller noe) så måtte man drive å flytte rundt på noen brytere så man fikk riktig fsb.

I manualen for hovedkorteet så står det at det ikke finnes mulighet brytere eller jumper for setting av FSB. Det står at dette vil bli justert automatisk til høyeste mulig hastighet. Vel, vel. Om så, i tilfelle jeg bare må leve med FSB100, kan jeg da bruke noe finurlig program for å endre multiplikatoren fra 7 til 9? (ja for CPU'en skal jo klare minst 933MHz den).

sikker på at hovedkortet klarer 133 i fsb da?

husker på mitt forige pentium 3 hovedkort (slot 1 eller noe) så måtte man drive å flytte rundt på noen brytere så man fikk riktig fsb.

I manualen for hovedkorteet så står det at det ikke finnes mulighet brytere eller jumper for setting av FSB. Det står at dette vil bli justert automatisk til høyeste mulig hastighet. Vel, vel. Om så, i tilfelle jeg bare må leve med FSB100, kan jeg da bruke noe finurlig program for å endre multiplikatoren fra 7 til 9? (ja for CPU'en skal jo klare minst 933MHz den).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...