Gå til innhold

Forgrep seg på jente - omplassert til barnehage

Anbefalte innlegg

Inkluderer pedofili også en dragning mot peripubertale individer?
Veldig godt spørsmål egentlig. Det er klart at det er en grense der men jeg tror det er snakk om en glidende overgang der tenningsmønsteret både kan defineres som pedofili og hebefili. Vi får finne en en språkekspert som kan avgjøre dette for oss. Send en epost til språkrådet eller noe. :p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi trenger så absolutt ingen språkekspert, da dette er medisinske definisjoner. Pedofili handler om prepubertale barn og hebefili om pubertale barn. Det må ikke være hverken en glidende overgang eller skarp overgang da det er to forskjellige definisjoner som ikke nødvendigvis kan settes opp på samme linje. Det er fint mulig å ha et hull her.

Men om jeg absolutt må putte det i en bås, så ville jeg gått for hebefili. Puberteten handler om en kropp i forandring, og det passer vel ganske godt for peripubertale barn også.

Lenke til kommentar

Strengt tatt er dette noen vi ikke har noen forutsetning for å vurdere, siden vi ikke kjenner jenta. Hun kan ha værrt fullt utviklet og voksen i trekkene, (for alderen), i så fall behøver det hverken å ha vært snakk om hebefili eller pedofili.

Hvis tiltrekningen skulle være pedofil, så måtte det vært det barnlige ved henne (om hun var det) som tiltrakk. Det er mulig, men det kan vi ikke slutte ut fra alderen.

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvis man ser bort ifra og diskutere i lange baner om hva det kalles og heller ser på det som det er da.. Så er det en voksen mann som har misbrukt sin stilling og forgrepet seg på en ung jente. Han gjorde en grov feil. Jeg blåser i hva som er lov i Sverige, her er det ikke lov og da må man heller forholde seg til de reglene vi har her i Norge. Tviler på at det er lov i Sverige å forgripe seg på en elev uansett..

Lenke til kommentar
Det er slike saker som dette jeg ikke skjønner meg på.. Hva i helvete er det den rektoren tenkte på/med egentlig? Denne læreren skulle jo vært fratatt alle rettigheter med å jobbe med barn og mindreårige for alltid! Omplassere han til en barnehage? Hvor dum i huet går det an å bli egentlig? :thumbdown:

jeg bare undres; men er det noe belegg for å hevde at en ikke kan endre slikt atferd? Argumentasjonen din minner så mye om den i mobbetråden, og jeg undres hvordan du greier å være så fordømmende hele tiden. En skulle tro at alle som avviker fra det du mener er normalen skulle hatt nakkeskudd/vært låst inne.

NB! Det er dermed ikke sagt at jeg oppfatter saken som bra eller akseptabel, men jeg stiller spørsmål ved hvor vidt en person ikke kan endres. Slik måten du skriver på later til å mene, men correct me if I'm wrong.

Han ble vel strengt tatt ikke "suspendert fra barnhagen". Han ble suspendert fra sin stilling i kommunen. Jeg oppfatter det som relatert til det opprinnelige overgrepet. Han behøver altså ikke ha gjort noe i barnehagen for å fremprovosere suspensjonen.

Rektor har strengt tatt ikke myndighet til å gi en lærer sparken. Det kan bare kommunen, og det er ikke så enkelt det heller. Alternativet var å reise en avskjedigelsessak mot den ansatte, men mens den hadde pågått hadde læreren fortsatt vært i jobb, med mindre han hadde gått frivillig. Så omplasseringen, hvor meningsløst det høres ut, kan ha vært den minst dårlige løsningen på et akutt problem.

Suspansjon kan fattes dersom det er mistanke om at noe ulovlig har skjedd. altså; jeg banker opp en fyr på jobben for no good reason, og jeg kan dermed suspanderes.

Dog må arbeidsgiver være sikker på det han/hun gjør, for det er et sterkt virkemiddel. Dette følger av aml.

Du har som vanlig rett Geir.

På tide å gjøre noe med stillingsvernet i det offentlige?

Offentlig, med unntak av stat følger aml. og tariff, det er således ikke noe mer stillingsvern enn du og jeg har normalt sett.

Han ble vel strengt tatt ikke "suspendert fra barnhagen". Han ble suspendert fra sin stilling i kommunen. Jeg oppfatter det som relatert til det opprinnelige overgrepet. Han behøver altså ikke ha gjort noe i barnehagen for å fremprovosere suspensjonen.

Rektor har strengt tatt ikke myndighet til å gi en lærer sparken. Det kan bare kommunen, og det er ikke så enkelt det heller. Alternativet var å reise en avskjedigelsessak mot den ansatte, men mens den hadde pågått hadde læreren fortsatt vært i jobb, med mindre han hadde gått frivillig. Så omplasseringen, hvor meningsløst det høres ut, kan ha vært den minst dårlige løsningen på et akutt problem.

Arbeidsmiljø loven sier blant annet "(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.". Når noen misbruker sin stilling er det bare på sin plass at de blir sagt opp på dagen.

Det er det samme som leger som bruker sin stilling for å få seg sex. De har misbrukt sin tilett på det groveste.

Under slike omstendigheter hvor en person har misbrukt sin stilling finner jeg det bare på sin plass at vedkommende blir umiddelbart sagt opp fra sin stilling.

Å plassere en slik person i en barnehage er vel strengt tatt og noe av det minst lureste som er gjot.

Vel; avskjed kan skje, men det skal en del til og en må faktisk være sikker på at det har skjedd. altså; hvis en elev påstår noe, så kan en ikke automatisk avskjedige personen basert på hearsay(rykter). Kan det der i mot bevises så er saken en annen, uansett kan en snakke supansjon fra stillingen inntil en finner ut av det, men en skal være sikker.

Lenke til kommentar
jeg bare undres; men er det noe belegg for å hevde at en ikke kan endre slikt atferd? Argumentasjonen din minner så mye om den i mobbetråden, og jeg undres hvordan du greier å være så fordømmende hele tiden. En skulle tro at alle som avviker fra det du mener er normalen skulle hatt nakkeskudd/vært låst inne.

Jeg sier min mening om saker, på min måte. Når noe ulovlig skjer, ja da bryr det meg mindre om hva andre mennesker har å si til forsvar for personen om man vet personen er skyldig så skal han få straff og ta konsekvensene av det! Er lei av silkehansker og koseprat og reinspikka dumhet slik det har skjedd i denne saken for eksempel. Om du har fått intrykk av at jeg mener at alle burdte gjøre slik jeg vil de skal gjøre, så javel.. da har visst du fått inntrykk av det du da! Fritt land.. Eneste jeg kan gjøre er å si min mening på lik linje med alle andre her i landet.

Ikke sikker på hva slags kommentar du mener den mobbetråden du nevner, men du får ta det opp i den så skal jeg kommentere den der eller send meg en pm om du så gjerne vil ha svar. Siden det tross alt ikke er meg som skal diskuteres her.

NB! Det er dermed ikke sagt at jeg oppfatter saken som bra eller akseptabel, men jeg stiller spørsmål ved hvor vidt en person ikke kan endres. Slik måten du skriver på later til å mene, men correct me if I'm wrong.

Mener du at en voksen som har tafsa på en tenåring/elev burdte få en ny sjanse? At man skal tro på personen når han sier "jeg skal aldri gjøre det igjen" ? nei, tror ikke det du..

I mitt hode så er det "en gang pedofil/hebefil/homofil/heterofil, alltid pedofil/hebefil/homofil/heterofil"

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Jeg sier min mening om saker, på min måte. Når noe ulovlig skjer, ja da bryr det meg mindre om hva andre mennesker har å si til forsvar for personen om man vet personen er skyldig så skal han få straff og ta konsekvensene av det! Er lei av silkehansker og koseprat og reinspikka dumhet slik det har skjedd i denne saken for eksempel. Om du har fått intrykk av at jeg mener at alle burdte gjøre slik jeg vil de skal gjøre, så javel.. da har visst du fått inntrykk av det du da! Fritt land.. Eneste jeg kan gjøre er å si min mening på lik linje med alle andre her i landet.

Ikke sikker på hva slags kommentar du mener den mobbetråden du nevner, men du får ta det opp i den så skal jeg kommentere den der eller send meg en pm om du så gjerne vil ha svar. Siden det tross alt ikke er meg som skal diskuteres her.

Mener du at en voksen som har tafsa på en tenåring/elev burdte få en ny sjanse? At man skal tro på personen når han sier "jeg skal aldri gjøre det igjen" ? nei, tror ikke det du..

I mitt hode så er det "en gang pedofil/hebefil/homofil/heterofil, alltid pedofil/hebefil/homofil/heterofil"

Jeg sier ikke noe imot din frihet til å si hva du mener. Det som er påfallende er mentaliteten i tankegangen du presenterer, som jeg frykter er godt plassert hos mange også, dermed blir det en del av diskusjonen.

Fordi, diskusjonen handler om behandlingen av en som har gjort en feil, og din mening er sånn sett relevant å ta opp ettersom den er nesten lik en lynsj.

Rettsystemet er bygget slik at en kan drite seg ut, ta ansvaret, men så kunne få en ny sjanse av samfunnet. Det du sier, og som jeg frykter mange andre mener, er at har du driti deg ut så kan ikke få en ny sjanse, for uansett så er du den du var før.

Det knytter seg sånn sett opp til mentaliteten om at alle skal være perfekte, og ingen kan gjøre feil. Det er det mange her sier, og spesielt du som trådstarter.

Kanskje jeg begynner å ta Staff sin rolle, men jeg har en genuin tro på at mennesket i mange tilfeller kan forbedre seg, ikke alene alltid, men gjennom terapi eller utvikling, og at samfunnet sitt konstante hat og fordømmelse således bidrar til å ødelegge mange skjebner, rett og slett fordi en ikke evner å tenke utenfor boksen og tro at noe er mulig.

På en annen side, det du farer med er jo rene spekulasjoner; i denne saken ble en person flyttet over, men han gjorde ikke noe dumt en gang til. Dermed faller ditt eget argument om hvordan ting funker på tynn is, ikke alle som driter seg ut gjør det en gang til. Noen får hjelp, andre finner ut at det var dumt, men jeg syns synd på de som utsettes for en slik fordømmelse om at en gang dum, alltid dum.

(Den delen var off-topic, men jeg ble litt satt ut av aggresjonen din mot svaret mitt)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Rettsystemet er bygget slik at en kan drite seg ut, ta ansvaret, men så kunne få en ny sjanse av samfunnet. Det du sier, og som jeg frykter mange andre mener, er at har du driti deg ut så kan ikke få en ny sjanse, for uansett så er du den du var før.

Det knytter seg sånn sett opp til mentaliteten om at alle skal være perfekte, og ingen kan gjøre feil. Det er det mange her sier, og spesielt du som trådstarter.

Nå må du ikke legge min respons til pedofile/hebefile til alle som gjør "feil" her i verden da.. men en legning er en legning, det kan man ikke nekte for! Hadde F-eks denne saken handlet om en lærer som hadde gjort hærverk på skolegården, ja da hadde saken vært helt annerledes. Når det gjelder sikkerheten til barn så kan man ikke ta noen sjanser, det er totalt unødvendig å gi en slik lærer med en slik fortid en ny sjanse. Er det verdt å ta risken synes du? Ingen trenger da å være perfekte.. jeg vet ikke hva perfekt er.. (men må si at du er ganske flink til å dømme selv ser jeg!)

Kanskje jeg begynner å ta Staff sin rolle, men jeg har en genuin tro på at mennesket i mange tilfeller kan forbedre seg, ikke alene alltid, men gjennom terapi eller utvikling, og at samfunnet sitt konstante hat og fordømmelse således bidrar til å ødelegge mange skjebner, rett og slett fordi en ikke evner å tenke utenfor boksen og tro at noe er mulig.

Jeg er enig med deg her, mange kan da forandre seg! Men jeg stoler ikke på menn som allerede har forgrepet seg på mindreårige til å jobbe i samme yrke igjen.. grunnen er vel soleklar! Kriminelle generelt må jo rehabiliteres til forandring, men du setter ikke en ransmann til å jobbe i Dnb eller Securitas.. ikke med det første ihvertfall..

(Den delen var off-topic, men jeg ble litt satt ut av aggresjonen din mot svaret mitt)

unnskyld, men er du lagd av porselen eller? :blink: aggresjon?? jøss... du må jo forvente at folk svarer for seg når du kommer med slike kommentarer da..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Jeg har på ingen måte sagt du er perfekt, for selv jeg vet at de idelaet er noe en ønsker å komme til, men som ingen egentlig kan treffe, og gud for en kjedelig verden det hadde blitt om alle var det.

Men prøv å les det jeg skrev en gang til, det jeg skrev var at jeg frykter det er en slik mentaliteten som råder, jeg har således ikke sagt du er en av dem, men med utgangspunktet i det du skrev og tilsvaret om jeg får tolke det som jeg vil, for du brydde deg fint lite, så begynte jeg å lure på om legning spørsmålet kunne overføres til andre ting også.

Men jeg ser at jeg kanskje misforstod deg der, og det er for så vidt veldig fint. For jeg er enig i legnings spørsmålet, og for så vidt føre var prinsippet, men jeg ble bekymret som sagt at en dro dette vel lengre.

Så til det siste; tja, hadde du kjent meg så hadde spørsmålet antakeligvis vært stilt annerledes, men nei, jeg er ikke lagd av porselen, kunne godt å ha vært det etter alt som har skjedd, men nei, jeg bare reagerte på tonen som jeg oppfattet som aggressiv

Lenke til kommentar

Det er sykt at man har blitt så sprut redd for pedofili at man setter en sammenheng mellom pedofili, og det å tenne på en 15-16 år gammel jente.

JA, det er klart at læreren misbrukte sin stilling, og NEI, en lærer bør ikke inngå et forhold med en elev. Dette har derimot INGEN sammenheng med at han jobber i en barnehage.. Og dere som sier det ikke er relevant at "aldersgrensen" er 15 år i sverige. Blir personen dette omhandler plutselig en pedofil galning i norge ,mens han blir ansett som normal i sverige? Så en svenske som tafser på en 15 årig jente er ikke noe galt med, men i norge så hopper han RETT på barnehagebarna?

Herreminjesus, en 15 årig jente er ikke noe barn uansett hvordan man definerer lovverket, og å stemple noen som pedofil fordi han kysser noen som er noen måneder på feil side av et magisk årstall, gjør ikke at han en fare for barn, samfunnet eller hva dere ellers mener.

Hva faen er det som feiler folk nå for tiden?

Lenke til kommentar

Jeg syns det hele er merkelig. Det er jo klart at når en mann ønsker å jobbe i barnehage eller førskole, er der en reell sjanse for at han er pedofil. Er dere så blinde at dere ikke forstår dette?

Dessuten må dere også vite at samfunnet i seg selv, på mange måter stimulerer pedofile. På den ene siden har du små barn som sminkes av foreldrene, for å bli ekstra pene. Barn, som ikke vet hva kjærlighet er, og ikke er interesserte i det andre kjønn i dette henseende.

Så har du moteindustrien. Her har du modeller som er så tynne at de kroppslig sett tilsvarer 11-16 åringer. "Dette er sexy", blir vi fortalt. Deretter følger våre lyster, drømmer og begjær. Er det sykt det jeg sier nå? Er det meget provoserende? Så klart er det det! Men det ligger mye i det.

Mange menn, vil kunne tenne på unge jenter. Jeg må nesten si "alle menn". Men de fleste vil mange ganger betegne følelsene som noe annet. Grensen mellom det å tenne på et barn, å det å syns et barn er "pent" eller "sødt", er veldig tynn. Hva er hva? De aller fleste vil resonnere seg meget fort fram til det sistnevnte. Men ikke alle. Saken er den at det finnes mange lyster og begjær dypt inne i oss. De fleste tillater aldri disse å nå overflaten. De fleste vil bygge seg opp et hat, med en gang de hører ordet "pedofil".

"Disse Menneskene" er jo monstre. Hvordan kan noen være pedofile? Jeg tenker slik selv. Men sannheten er at dette som du hater som mest, også bor dypt inne hos deg selv. Men dette forklarer bare Mann-jente. Mann-gutt, er fort noe helt annet. For pedofile som "liker" gutter, er vel ikke egentlig homofile heller. Nei, det hele i denne forstand er helt sykt. MEN, overgrep overfor jenter, er alikevel LANGT verre enn overgrep overfor gutter.

Lenke til kommentar
Jeg syns det hele er merkelig. Det er jo klart at når en mann ønsker å jobbe i barnehage eller førskole, er der en reell sjanse for at han er pedofil. Er dere så blinde at dere ikke forstår dette?

Men nå ønsket ikke mannen å jobbe i barnehage, han ønsket å være lærer. Han ble omplassert som reaksjon på upassende omgang med en 15 år gammel jente. At det skulle ha noe som helst med pedofili å gjøre har vi ingen som helst dekning for å anta. Ikke engang VG gjorde det, og de er ellers ikke tunge å be...

At modeller ser ut som anorektiske tenåringsjenter er et utvilsomt faktum, men vi vet ikke om det har noen som helst med den konkrete saken å gjøre, fordi vi som sagt over ikke vet hvordan jenta ser ut.

Og ikke alle menn - eller kvinner for den saks skyld - som jobber i barnehage er pedofile. Like lite som alle som verver seg i militæret har lyst til å skyte folk. Eller at jeg ble programmerer for drive med ulovlig hacking. At det finnes både skyteglade soldater og kriminelle hackere er ikke noe argument for å anta at det er motivet for karrierevalget til en gitt person.

Det er positivt av en rekke årsaker at vi har mannlige lærere og barnehageansatte, og at det forekommer et og annet overgrep er ikke noe argument for at dette ikke er en god ting. I hvertfall ikke når vi ikke har informasjon nok til å trekke de konklusjonene folk gjør her i tråden, om hverken legning eller motiv.

Lenke til kommentar
Nå sa jeg at jeg var helt enig i at det var feil å omplassere ham til barnehagen.

Ja jeg fikk med meg det, men det var du som spurte "hva er problemet" og da svarte jeg..

Men som jeg også sa er han alt fjernet fra barnehagen så da er det ikke et problem lenger. ;)

Lenke til kommentar
Niks, han burde ikke det. Som sagt er det systemet det må være noe galt med og det er bare latterlig om de ikke automatisk kan gi ham sparken.

Han skal vel ikke automatisk få sparken vel? Det han faktisk har gjort er vel ikke så alvorlig!? Det han derimot ikke bør få tilgang til er en posisjon hvor han har mulighet til å bli en tillitsperson overfor noen som er avhengige av hans rolle.

Det finnes forøvrig altfor mange av slike typer som ikke skjønner hva ordet integritet betyr i rollen som tillitsperson. Det være seg ledere eller bare omsorgspersoner.

Det burde finnes et system som var idiotsikkert for testing av menneskers holdninger ... :hmm:

Jo, er det bevist at han er skyldig burde han automatisk få sparken. Slike folk har ingen ting blant barn/ ungdom å gjøre. De har heller ingenting blant småbarn å gjøre og alikevell ble han plassert i en barnehage.

Det burde finnes et slikt system som du snakker om ja, men det gjør det ikke.

Lenke til kommentar

Men nå ønsket ikke mannen å jobbe i barnehage, han ønsket å være lærer. Han ble omplassert som reaksjon på upassende omgang med en 15 år gammel jente. At det skulle ha noe som helst med pedofili å gjøre har vi ingen som helst dekning for å anta. Ikke engang VG gjorde det, og de er ellers ikke tunge å be...

Jada, min post var litt off-topic. Den gjaldt ikke denne saken. Men den var ment litt for å vekke denne tråden litt. Ellers er jeg helt enig i det du skriver i posten din. Flott at menn kan arbeide i barnehage.

Jeg skrev bare for å våkne litt følelser hos noen, provosere noen litt. Våkne opp en debatt rundt tabuet "pedofili".

Lenke til kommentar

Jada, min post var litt off-topic. Den gjaldt ikke denne saken. Men den var ment litt for å vekke denne tråden litt. Ellers er jeg helt enig i det du skriver i posten din. Flott at menn kan arbeide i barnehage.

Jeg skrev bare for å våkne litt følelser hos noen, provosere noen litt. Våkne opp en debatt rundt tabuet "pedofili".

Men du antar noe du ikke har belegg for? Hva slags debatt ønsket du? en debatt om hva det egentlig er for noe, eller hvilken fare den legningen, tilsvarende den uskalige debatten rundt homofile og lesbiske?

Lenke til kommentar
Vel; avskjed kan skje, men det skal en del til og en må faktisk være sikker på at det har skjedd. altså; hvis en elev påstår noe, så kan en ikke automatisk avskjedige personen basert på hearsay(rykter). Kan det der i mot bevises så er saken en annen, uansett kan en snakke supansjon fra stillingen inntil en finner ut av det, men en skal være sikker.

Ja sa senere i mitt innlegg at vedkommende i alle fall burde blitt suspandert fra sin stilling inntil saken var oppklart. Om en person faktisk viser seg å være av den arten som misbruker sin stilling så er det mye bedre at personen da ikke får muligheten til å utøve dette frem til at man har bekreftet mistanken. Da risikerer man at han forgriper seg på flere personer før man får han avskjedet fra stillingen.

Derimot er slike anklager og veldig seriøse og kan i værste fall ødelegge for vedkommende. Det er en vanskelig sak å stille seg til for man vil ikke ødelegge livet for en uskyldig om slikt er tilfellet. Det er da man må komme med en løsning på en mellomting slik at, om personen er uskyldig, ikke blir lidene av mistanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...