tom waits for alice Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Nå må dere huske på at når han ble omplassert var han ikke dømt for noe som helst. Det kan ha vært påstand mot påstand på det tidspunktet. Så da er spørsmålet: Skal en lærer kunne sparkes på dagen - uten lov og dom - dersom en elev kommer med en påstand mot læreren? Da kommer mange lærere til å sitte utrygt, uten at de har gjort seg skyldig i annet enn å være upopulære. Geir Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Han ble vel strengt tatt ikke "suspendert fra barnhagen". Han ble suspendert fra sin stilling i kommunen. Jeg oppfatter det som relatert til det opprinnelige overgrepet. Han behøver altså ikke ha gjort noe i barnehagen for å fremprovosere suspensjonen. Rektor har strengt tatt ikke myndighet til å gi en lærer sparken. Det kan bare kommunen, og det er ikke så enkelt det heller. Alternativet var å reise en avskjedigelsessak mot den ansatte, men mens den hadde pågått hadde læreren fortsatt vært i jobb, med mindre han hadde gått frivillig. Så omplasseringen, hvor meningsløst det høres ut, kan ha vært den minst dårlige løsningen på et akutt problem. Geir Arbeidsmiljø loven sier blant annet "(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.". Når noen misbruker sin stilling er det bare på sin plass at de blir sagt opp på dagen. Det er det samme som leger som bruker sin stilling for å få seg sex. De har misbrukt sin tilett på det groveste. Under slike omstendigheter hvor en person har misbrukt sin stilling finner jeg det bare på sin plass at vedkommende blir umiddelbart sagt opp fra sin stilling. Å plassere en slik person i en barnehage er vel strengt tatt og noe av det minst lureste som er gjot. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Nå må dere huske på at når han ble omplassert var han ikke dømt for noe som helst. Det kan ha vært påstand mot påstand på det tidspunktet. Så da er spørsmålet: Skal en lærer kunne sparkes på dagen - uten lov og dom - dersom en elev kommer med en påstand mot læreren? Da kommer mange lærere til å sitte utrygt, uten at de har gjort seg skyldig i annet enn å være upopulære. Geir Joda, det har du rett i. Men hvorfor ikke omplassere han til en administrativ jobb der han ikke har kontakt med eventuelle potensielle ofre frem til saken er avgjort? Her synes jeg vi bør benytte føre var-prinsippet. Så lenge vedkommende ikke blir sparket før saken er avgjort så kan jeg ikke se at det blir noen ekstra straff eller noe å midlertidig omplassere dem til slike oppgaver. Han ble jo uansett omplassert, men de valgte den verst tenkelige omplasseringa IMO. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Men så lenge personen er under mistanke, så vil det være på sin plass han ikke jobber med barn inntil man er ferdig med å avklare saken.. ihvertfall ikke sende personen avgårde til mindre barn! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Niks, han burde ikke det. Som sagt er det systemet det må være noe galt med og det er bare latterlig om de ikke automatisk kan gi ham sparken. Han skal vel ikke automatisk få sparken vel? Det han faktisk har gjort er vel ikke så alvorlig!? Det han derimot ikke bør få tilgang til er en posisjon hvor han har mulighet til å bli en tillitsperson overfor noen som er avhengige av hans rolle. Det finnes forøvrig altfor mange av slike typer som ikke skjønner hva ordet integritet betyr i rollen som tillitsperson. Det være seg ledere eller bare omsorgspersoner. Det burde finnes et system som var idiotsikkert for testing av menneskers holdninger ... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 For en gangs skyld er vi enige, melisma. Men bare for å nevne en ting så er pedofile/hebefile vanligvis veldig alderspesifikke. En som tenner på både 5-åringer og 13-åringer f.eks. er en sjeldenhet. Når det er sagt så er det enkelte som bare er ute etter å få tilfreldstilt sine behov og tar omtrent ALT de får muligheten til. Det være seg komapasienter, unger eller hunder. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Arbeidsmiljø loven sier blant annet "(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.". Når noen misbruker sin stilling er det bare på sin plass at de blir sagt opp på dagen. Men nå vet vi ikke om det faktisk var godtgjort at han hadde gjort seg skyldig i "grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold" når han ble omplassert. Det kan hende at det først ble klart senere, og da ble han jo også suspendert. Når omplasseringen skjedde kan det ha vært for å unngå en ødeleggende konflikt med jenta og hennes foreldre, uten å fordele skyld før det strengt tatt var grunnlag for dette. Geir Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) L4r5: hehe, ja endelig enige Ihvertfall for en liten stund Men ja, jeg synes ikke det hører hjemme noe sted at man sender en slik person til ett sted som det kan være noen risiko i det hele tatt for att ett overgrep skal skje igjen. Skulle gjerne visst hva skoleledelsen tenkte på da de omplasserte han.. Endret 17. mai 2008 av Melisma Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Joda, det har du rett i. Men hvorfor ikke omplassere han til en administrativ jobb der han ikke har kontakt med eventuelle potensielle ofre frem til saken er avgjort? Det forutsetter faktisk at det finnes en ledig administrativ jobb som vedkommende er kvalifisert for (og bedre kvalifisert enn andre søkere.) Ellers kan man ikke gjøre slikt uten at det er i strid med regler og tariffavtaler. Rektorer kan ikke opprette stillinger etter eget forgodtbefinnende. Men lærer- og barnehage-stillinger er alltid ledige, i form av vikariater, fordi det alltid er noen som er i permisjon eller sykemeldt. Geir Endret 17. mai 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Men ja, jeg synes ikke det hører hjemme noe sted at man sender en slik person til ett sted som det kan være noen risiko i det hele tatt for att ett overgrep skal skje igjen. Skulle gjerne visst hva skoleledelsen tenkte på da de omplasserte han.. Det er et element av etterpåklokskap i dette. Vi vet (fordi BT har sagt det, og VG har sitert dem), at fyren nå er dømt for forholdet. Men det kan hende at det på det tidspunktet virket som det var hun som la an på ham, eller at det var gjensidig, og at rektor ville skille dem fra hverandre. Og i såfall har han ikke gjort seg skyldig i overgrep, "bare" i dårlig dømmekraft ved ikke å si nei. Det står ikke noe i VG og BT om at retten har dømt ham for "overgrep", da hadde nok straffen vært mye mer enn 45 dagers betinget fengsel. De har dømt ham for en handling av seksuell karakter mot en mindreårig. Det var snakk om et par kyss og en klaps på låret. Sier ikke at det er slik, eller at det gjør det noe riktigere, jeg sier bare at vi ikke har mulighet til å vite noe om det, og at vi dermed (for)dømmer rektor på et mulig sviktende grunnlag. Geir Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Men nå vet vi ikke om det faktisk var godtgjort at han hadde gjort seg skyldig i "grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold" når han ble omplassert. Det kan hende at det først ble klart senere, og da ble han jo også suspendert. Når omplasseringen skjedde kan det ha vært for å unngå en ødeleggende konflikt med jenta og hennes foreldre, uten å fordele skyld før det strengt tatt var grunnlag for dette. Geir Om det så forelå mistanker, dvs de hadde en slik hendeles som gjorde at han ble omplassert til en annen stilling, så vil jeg likevel si at personen skulle i alle fall få suspansjon mens etterforskning foregikk. Selv om enn er uskyldig til det motsatte er bevis så er det ikke noe å ta sjangser når en person er mistenkt for mishandling av barn. Om de tiltalene er reelle har mannen en sjangse til å ødelegge for flere før han blir stanset. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Jeg ser pedofilihysteriet når nye høyder ja? En mann kysser en jente på 15 år, og plutselig antar alle at han ønsker å feie over en hel barnehage? Seriøst.... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Jeg ser pedofilihysteriet når nye høyder ja? En mann kysser en jente på 15 år, og plutselig antar alle at han ønsker å feie over en hel barnehage? Seriøst.... Som jeg nevnte så er det sjeldent at folk er så uspesifikke når det gjelder aldersgruppe. Men det jeg tenker er at en som er dømt/under etterforskning/mistenkt for å ha krysset den moralske grensen som et overgrep er ikke burde ha anledning til å jobbe med andre sårbare personer. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Jeg ser pedofilihysteriet når nye høyder ja? En mann kysser en jente på 15 år, og plutselig antar alle at han ønsker å feie over en hel barnehage? Seriøst.... Rettere sagt: En lærer kysser og beføler en av sine elever, og blir omplassert til en barnehage hvor han så har tilgang til enda mere lammekjøtt, og det kjøttet er til overmål enda mere forsvarsløse. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 En lærer skal aldri ha et forhold - av slik art - til sine elever. Det er en uting. Men vi må huske på at det bare var snakk om måneder før det ikke lenger hadde vært straffbart. Saken har ingen verdens ting med pedofili å gjøre. Å kalle barnhagebarn for "lammekjøtt" blir i denne sammenheng misvisende. Geir Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Pedofili vil jeg ikke kalt det for nei, det er jeg enig i. Men personen har gjort seg skyldig i misbruk av sin stilling. Det vil jeg si er grovt nok i seg selv. En mistenke om slikt burde i alle fall føre til suspensjon og om mistankene viser seg å være reell, fratredelse av stillingen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hva skal til for å kalle dette pedofili? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hva skal til for å kalle dette pedofili? At offeret hadde vært prepubertalt er en fin begynnelse. Det kalles hebefili når det er snakk om folk som tenner på pubertale barn. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hva skal til for å kalle dette pedofili? At offeret hadde vært prepubertalt er en fin begynnelse. Det kalles hebefili når det er snakk om folk som tenner på pubertale barn. Inkluderer pedofili også en dragning mot peripubertale individer? Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Men alså , det må være ymse til moral og etikk ute og går på norske barnehager og skoler Da skulle vært som i andre yrker , fks vist en politimann er utro i tjenesten ( stjeler fra beslag ) så får han ikke akkurat en klapp på skuldra og en jobb som passer han enda bedre vurdert ut i fra ugjerningen han gjorde? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå