Gå til innhold

Kor stor er forskjellen mellom DVI og VGA?

Anbefalte innlegg

Eg lurer berre på kor mykje det har å seie om skjermen din er kobla til maskina via DVI eller VGA. DVI er jo nyare, men eg har aldri hatt noko problem med VGAen min, så eg lurer på om det er vits å bruke 700-800kr ekstra på ein skjerm som har DVI i staden for VGA... Nokon som veit?

Og vi har jo HDCP også... Nokon med peiling?! Hadde vore fint med ei lita forklaring på forskjellen mellom alle desse?

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er analog vs digital overføring mellom skjermkort og skjerm.

Ved VGA er det kretser/logikk i skjermen og skjermkort som heter RAMDAC som tar imot / sender analog VGA og konverterer dette mellom analoge/digitale signaler .

Altså 2 koverteringer av video sinalene , en gang i skjermkortet digitalt-VGA + en gang i skjermen - tilbake fra VGA til digitalt.

Ved DVI sendes video signalet digitalt hele veien og man har ingen konverteringer og eventuelle degraderinger av bildet.

Kvalitetene på RAMDAC'ene har mye å si for hvor bra bildene blir med en LCD koplet analogt (og det varierer stort).

Lenke til kommentar

Åja... Då so...

Ved VGA er det kretser/logikk i skjermen og skjermkort som heter RAMDAC som tar imot / sender analog VGA og konverterer dette mellom analoge/digitale signaler .

I skjermkortet og? Eg har DVI-utgang på skjermkortet, men brukar ein adapter (DVI/VGA) så eg kan koble skjermen til kortet. (Skjermen har berre VGA-utgang)

Men det blir vel kanskje det samme det, eller?

Lenke til kommentar

Blir enda dårligere bilde med DVI-VGA adapter enn et skjermkort med vga utgang - forskjellen er som dag og natt - du får et mye skarpere og bedre bilde med dvi eller hdmi, jo større skjerm oppløsning - jo større er forskjellen.

EDIT: De fleste DVI utganger (DVI-I) sender både digitale og analoge signaler - så en DVI-VGA konverter gjør ingenting med signalet (bortsett fra å svekke det...)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

det rare med DVI (digitalt) er at det kan bli lit dårligere signal/bilde hvis skjermen står veldig langt unna pcen ( mere en 5 meter eller noe sånt er det sagt )

under den avstand er det gir det det beste bildet

skal du bruke skjermen på dit neste skjermkort også så kan det være lurt å sørge for at skjermen kan brukes med digitale signaler

om man klarer å se forskjell på DVI(digitalt signal) og VGA er en annen sak . noen gjør det andre gjør det ikke.

det kommer jo også ann på kvaliteten på skjermen

Lenke til kommentar

Hmm... Då er det nok mulig at eg må bytte denne skjermen her... Har heldigvis ikkje brukt den enda, så det skal nok gå bra. Men den var jo ein del billigare enn andre skjermar eg såg etter. Men grunnen til det var vel at den ikkje har DVI...

Men det er vel verdt det å gå ut med eit par hundre kroner meir mot ein bedre skjerm...

Lenke til kommentar

DVI-I (som finns på skjermkortet) er en multi purpose plug/interface.

Utgangen kan sende både analogt og digitalt på samme fysiske utgang.

Så et VGA adapter på DVI-I porten til gfx kortet tar tak i de analoge pinnene i DVI-I interfacet.

Det er fremdeles analogt.

Se pinout her :

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

DVI-D derimot er kun digital og har ikke analoge pinner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...