Gå til innhold

Hva er problemet til Windows Vista!?

Anbefalte innlegg

Hei. Som flere av dere sikkert har sett, har jeg laget flere innlegg, hvor jeg har spurt om ting angående Vista. Nå begynner jeg å bli passe lei! Jeg har kjøpt meg en splitter ny, og bra PC. Feilrapportering av Bibliotekfiler (.dll filer) avbryter nesten alt jeg foretar meg på PCen. Det hindrer meg i å spille mange spill, og å kjøre flere programmer. Samtidig er det andre problemer, som ".exe" filer. Plutselig får jeg ikke lastet ned noe fra internett. Neste gang er det windows "temaet" som endrer seg hver eneste gang jeg restarter PCen. Jeg trodde det hadde skjedd en feil under installeringen av windows hos komplett. Derfor reinstallerte jeg det (Windows Vista Ultimate.) Men jeg har fortsatt alle de samme problemene!? Nei, jeg har ikke tuklet med systemfiler. Jeg er veldig forsiktig sånn sett.

Hva er egentlig galt? Jeg har vært fan av Vista, og har forsvart det, til tross for XP, som etter hver vil gå ut på dato. Men nå er jeg i ferd med å gi opp. Det skal da ikke være slik med en splitter ny PC til 12 000 kroner?

Vurderer å bruke 1 500 kroner, for å gå tilbake til XP. Vil på en måte ikke, men har jeg noe valg? Jeg har behov for at alt fungerer som det skal.

Hva er deres mening når det gjelder Vista?

Endret av Dezperado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var de problemene der med en gang du bare hadde reinstallert Vista, eller installerte du mange programmer samtidig?

Jeg slet lenge med at Explorer lukket lukket seg i hytt og pine, og det var ntdll.dll som sto som avsender. Det viste seg å skyldes et program som jeg problemfritt har brukt i flere år på XP. Selv om jeg sjelden brukte dette programmet så var det en feil i shell integreringen som lagde problem hele tiden.

Oppdaterte til siste versjon av programmet, og da forsvant problemet.

Lenke til kommentar

GeirGrusom: Beklager dårlig språk. Var litt trøtt i går! ^^ Har gjort det litt mer forståelig nå. ;)

Jeg er ikke helt sikker på hva alle disse filene betyr. Men om jeg f.eks skal starte et spill, får jeg ikke gjort det, fordi det er noe galt med en dll fil, eller bibliotekfil. Jeg har prøvd RegCure, for å muligens reparere problemet. Men det virker heller ikke. Når det gjelder ".exe-filene," er ikke det installasjonsfiler?

Blåbær: Komplett installerte Vista for meg den første gangen. Problemene var så godt som klare, da jeg for første gang hadde installert et spill. Som jeg har sagt, jeg er nøye med å ikke røre systemfilene. Derfor tviler jeg på at det er MIN bruk av Vista, som gjør at det er slik. Problemene er fortsatt her, selv etter en reinstallasjon av systemet.

Hårek: Som sagt, problemene fikk jeg umiddelbart.

Endret av Dezperado
Lenke til kommentar

.dll - Dynamic Link Library

.exe - programmer

Det er liten egentlig forskjell på en .dll og en .exe fil.

.dll filer har vanligvis ikke noe entry point, og vil ikke bli lastet ut av minnet når det ikke lenger er i bruk, men vil bli liggende en stund i tilfelle andre .exe eller .dll filer trenger den.

Men .exe og .dll deler filformat fullstendig (Portable Executable)

Hvis du får problemer med .dll filer, er det fint å skrive ned feilmeldingen og poste det her, så er det litt enklere for oss å hjelpe deg.

Hvis du mangler dll filer, så kan disse skaffes ganske enkelt.

Lenke til kommentar
.dll - Dynamic Link Library

.exe - programmer

Det er liten egentlig forskjell på en .dll og en .exe fil.

.dll filer har vanligvis ikke noe entry point, og vil ikke bli lastet ut av minnet når det ikke lenger er i bruk, men vil bli liggende en stund i tilfelle andre .exe eller .dll filer trenger den.

Men .exe og .dll deler filformat fullstendig (Portable Executable)

Hvis du får problemer med .dll filer, er det fint å skrive ned feilmeldingen og poste det her, så er det litt enklere for oss å hjelpe deg.

Hvis du mangler dll filer, så kan disse skaffes ganske enkelt.

Ok. Her er noen eksempler på feilmeldingene jeg får. Det er helt tilfeldig at det her er "Flåklypa Spillet," og .exe filene som er et problem.

Denne kommer opp under innstallasjonen: http://i25.tinypic.com/rcninp.jpg

Når jeg skal starte spillet: http://i31.tinypic.com/23l16hh.jpg

Etter en stund med søking etter filen på bildet ovenfor, kommer denne: http://i27.tinypic.com/v6nq5v.jpg

Med noen spill er det SHUNIMP.dll som ikke eksisterer, eller som det er noe galt med.

Endret av Dezperado
Lenke til kommentar

Problemet med Flåklypa ser ut til å være at du ikke får kopiert .exe fila fra CD-en når du installerer.

Gå til D:\bin\ i explorer, kopierer .exe fila manuelt over til mappen til flåklypa.

De andre feilmeldingene er relatert til at installasjonen feilet.

Når det gjelder SHUNIMP.dll så ser denne ut til å være relatert til spillet Darkstar One.

Det er en rekke patcher for darkstar one på siden deres

http://darkstarone.ascaron.com/gb/gb_darks...AktuelleSeite=1

Deretter starter du spillet i kompatibilitetsmodus for Windows XP SP2 ved å høyereklikke på snarveien og velge egenskaper.

Skru av "kjør som administrator" eller hva det en heter.

Lenke til kommentar
Problemet med Flåklypa ser ut til å være at du ikke får kopiert .exe fila fra CD-en når du installerer.

Gå til D:\bin\ i explorer, kopierer .exe fila manuelt over til mappen til flåklypa.

De andre feilmeldingene er relatert til at installasjonen feilet.

Når det gjelder SHUNIMP.dll så ser denne ut til å være relatert til spillet Darkstar One.

Det er en rekke patcher for darkstar one på siden deres

http://darkstarone.ascaron.com/gb/gb_darks...AktuelleSeite=1

Deretter starter du spillet i kompatibilitetsmodus for Windows XP SP2 ved å høyereklikke på snarveien og velge egenskaper.

Skru av "kjør som administrator" eller hva det en heter.

Ok. Tusen takk! ;)

Det går ikke an å flytte noe fra CDen? :S

Endret av Dezperado
Lenke til kommentar
Kanskje CDen er for oppripet eller skitten for at CD/DVD-stasjonen klarer å lese den. Prøv å rense CDen eller prøv flere ganger inntil det går.

Har gjort det. CDen er helt fin. Det er ikke en eneste ripe i den. ;)

Jeg kan flytte den fra CDen, og lage en snarvei på skrivebordet, for så å flytte den til programfiler - flåklypa. Men det virker fortsatt ikke. Har jeg misforstått?

Men nå gir jeg snart opp. Er møkk lei av Vista. Har ingen planer om å måtte flytte på, og fikse filer hver eneste gange jeg installerer noe.

Endret av Dezperado
Lenke til kommentar

Det kan ikke være Vista i seg selv, må være noe i kombinasjon med maskinen din (skadet hw?) eller enkelte programmer du bruker. Jeg har ikke hatt noen problemer, og jeg har ikke brukt noe program eller fikset noe for det heller.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Må bare fortelle at alt er ordnet seg! ;)

Det høres kanskje rart ut, men det hadde med skjermdriverne og gjøre :'P

Jeg installerte noen andre drivere, enn de som fulgte med, etter den andre reinstalleringen av PCen min (i stad). Nå fungerer alt som det skal. I hvert fall foreløpig! :)

Så det hadde ikke noe med MIN DÅRLIGE BRUK av PCen og gjøre! ^^

Er glad alt er ordnet. Har også fått litt erfaring. ;)

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på dette, men er ikke Flåklypa noen år nå? Det er ikke sikkert at kopisikringen på plata er kompatibel med Vista. Har selv spill som ikke kan installeres fra orginalplatene på Vista. Løsningen ble ,den gang da, å kopiere platene i XP med et kopieringsprogram som fikk det meste med seg, og brant det på egne cd'er/DVD-er for så å installere det i Vista. Dette for å fjerne kopisikringen. Det har i den sener tid kommet flere kopieringsprogram som støttes av Vista, så det er ikke sikkert du trenger XP.

Lenke til kommentar

Aqualong: Jeg vet.

aspic: Ikke lek dum ^^

Jeg kjøpte ikke PC til 12 000 for å spille Flåklypa. Men flåklypa var ett av mange eksempler på spill som ikke fungerer. Jeg spiller ikke Flåklypa heller, men har det, og har hatt det i flere år. Grunnen til at jeg installerte det, var at jeg skulle sjekke om det var NOEN spill som virket i det hele tatt.

Problemet er forresten ikke løst allikevel. Jeg kommer til å bytte tilbake til XP, om ikke så lang tid...

Endret av Dezperado
Lenke til kommentar

Hehe.. Nei, eg måtte berre spørre ;)

On: Ja, om det er mange spel/program som slit med dette er det himla rart. Det første eg og tenkte var at CD-en var ripete/øydelagt, men det er han jo ikkje (som du sa). Kan det vere cd/dvd-romen som slit? Får du liknande errors når du lastar ned ei .exe fil frå nettet og køyrer? I verste fall kan det vere noko galt med rammen din, men dette vil du vel kjapt finne ut av når du bytter til xp. Uansett skal ikkje slike problem kome etter ei ny, rein installering av Vista.

Lenke til kommentar
Hehe.. Nei, eg måtte berre spørre ;)

On: Ja, om det er mange spel/program som slit med dette er det himla rart. Det første eg og tenkte var at CD-en var ripete/øydelagt, men det er han jo ikkje (som du sa). Kan det vere cd/dvd-romen som slit? Får du liknande errors når du lastar ned ei .exe fil frå nettet og køyrer? I verste fall kan det vere noko galt med rammen din, men dette vil du vel kjapt finne ut av når du bytter til xp. Uansett skal ikkje slike problem kome etter ei ny, rein installering av Vista.

Ja. Har 4 GB ram. Så det er i hvert fall ikke hastigheten det er noe galt med. Om det kan være noe annet med rammen, kan godt hende. Feilmeldingene kommer om jeg har lastet ned noe fra internett også :| Hadde jeg ikke vært så dum at jeg fjernet klistrelappen med produktnøkkelen på, så kunne jeg sendt den inn. (Kan produktnøkkelen, men har ikke klistrelappen som sitter på PCen.)

Lenke til kommentar

Nei mengden RAM er det ikkje noko å seia på, men det kan vere at ei av brikken har ein defekt eller noko. Då plar det som regel å kome ein del errors osv inne i windows. Men i dei meste tilfella resulterar det vel i BSOD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...